Jump to content
Annons

Garageband iPad och PC.


Supergubben (oregistrerad)

Recommended Posts

Supergubben (oregistrerad)

Jag undrar om man på något sätt kan föra över det man gör i Garageband på en iPad till en daw på en PC?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack. Det där verkar, om jag läser rätt handla om att spara filen på pc. Jag undrar om det finns ett sätt att föra över och öppna filen i PC med tex Cubase?

Du får "sola" de enskilda spåren och exportera ett och ett via mail. Så har jag i alla fall fått det att funka.

Går ej att exportera midi utan endast m4a-audio med GB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Supergubben (oregistrerad)

Du får "sola" de enskilda spåren och exportera ett och ett via mail. Så har jag i alla fall fått det att funka.

Går ej att exportera midi utan endast m4a-audio med GB.

Det låter jobbigt. Man kanske kan spara som stereoljudfil och föra över den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Supergubben (oregistrerad)

Klart att det går, men då kan du inte jobba vidare, med mix etc.

Nä, men eftersom det bara handlar om att göra demos skulle det kanske inte göra så mycket. Finge använda det som en grund att göra pålägg över. Det blir dock inte riktigt vad jag hade tänkt mig, så det blir nog ingen iPad. Har skickat efter en keyboard med inbyggda rytmer. Undrar om man kan föra över dom?

Tack för svaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir dock inte riktigt vad jag hade tänkt mig, så det blir nog ingen iPad.

OBS! Garageband är långt ifrån det enda programmet... Hepp

Du kan exportera filer audio och midifiler med

flertalet andra program, music studio, Cubasis, BeatMaker 2, Caustic, FL studio mobile hd ..... ....., ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Supergubben (oregistrerad)

OBS! Garageband är långt ifrån det enda programmet... Hepp

Du kan exportera filer audio och midifiler med

flertalet andra program, music studio, Cubasis, BeatMaker 2, Caustic, FL studio mobile hd ..... ....., ....

Jo, men det är Garageband jag är intresserad av. Har en nervsjukdom som sätter ner funktionen i mina händer så jag behöver lite spelhjälp. Det är där keyboarden kommer in i bilden. Sen köper jag nog Cubase till min PC oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör man Cubase på stora datorn skulle jag nog testa Cubasis på ipadden. För att enkelt (?) kunna flytta projekt från ipad till dator.

Gjorde själv misstaget att införskaffa Garageband för att sedan notera att det är närapå totalt inlåst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Supergubben (oregistrerad)

Kör man Cubase på stora datorn skulle jag nog testa Cubasis på ipadden. För att enkelt (?) kunna flytta projekt från ipad till dator.

Gjorde själv misstaget att införskaffa Garageband för att sedan notera att det är närapå totalt inlåst.

Garage band är intressant för mig pga de "spelhjälpmedel" som finns inbyggda. Dessa verkar dessutom funka bättre på en touch-skärm än på en vanlig dator. Nu vet jag att det knappast funkar ihop med PC. Då faller iPaden bort för mig. Kanske tänker om om jag köper en Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle kunna köra Ipad med Garageband, för "Smart instruments", och exportera inom paddan (utan dator) till tex Cubasis (då du kör Cubase) och använda Cubasis som nav.

Jag brukar använda GarageBand och en del andra ljudappar och expotera till Auria (som lär vara mer ProTools-anpassad) med hjälp av copy-paste (Audiocopy, ...mfl).

Link to comment
Dela på andra sajter

Supergubben (oregistrerad)

Du skulle kunna köra Ipad med Garageband, för "Smart instruments", och exportera inom paddan (utan dator) till tex Cubasis (då du kör Cubase) och använda Cubasis som nav.

Jag brukar använda GarageBand och en del andra ljudappar och expotera till Auria (som lär vara mer ProTools-anpassad) med hjälp av copy-paste (Audiocopy, ...mfl).

Jo, jag antar att det är dessa "smart instruments" Jag är intresserad av. Man ska kunna lira trummor och gitarr på skärmen t ex. Skulle jag då alltså kunna skapa det jag ville i GB och föra över det till en flerspårsfil i Cubasis, för att sedan föra över från Cubasis till ett flerspårsarrangemang i Cubase på PC? Låter smått huvudvärksframkallande, men man kan ju alltid ta några Treo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag antar att det är dessa "smart instruments" Jag är intresserad av. Man ska kunna lira trummor och gitarr på skärmen t ex. Skulle jag då alltså kunna skapa det jag ville i GB och föra över det till en flerspårsfil i Cubasis, för att sedan föra över från Cubasis till ett flerspårsarrangemang i Cubase på PC? Låter smått huvudvärksframkallande, men man kan ju alltid ta några Treo.

Funkar det att köra GB (smart instruments) > Audiobus 2 > Cubasis ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Supergubben (oregistrerad)

Funkar det att köra GB (smart instruments) > Audiobus 2 > Cubasis ?

Ingen aning. Har ingen iPad, har aldrig haft. Nu blev det mer komplicerat igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att exportera en ljudfil från GB till valfri app från IOS7 inom paddan. Om stöd finns hos den andra appen, vilket det borde. Jag har exporterat ett flerspårsprojekt genom att köra "mute" på alla GB-spår utom det spår jag just då exporterar. Då jag testade var det med en Iphone 4s med GB och MultiTrack DAW och IOS7.

Audiobus kräver IOS7, men jag ligger kvar på IOS6 pga att jag hörde nåt om Ipad3-problem, och sedan dess har Auria tagit bort mp3-exportmöjligheterna från deras app. Så jag behåller min äldre version av Auria, med mp3-export, ett tag till.

Min första låt jag gjorde för att testa GB var "Til life do us apart" som låter rätt välpolerad trots att jag inte lade så mycket tid på den. Det mesta är "smart" instruments, som jag sedan editerat i midi-vyn. Sången gjorde jag i Auria efter spår för spår-export via dator. Auria funkar bättre med sina 24-bitar och pluggar.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...