Jump to content
Annons

För/nackdelar med Garageband på iPad mini jämfört med vanlig?


JJRockford

Recommended Posts

Är lite småsugen på att köpa en iPad för att ha något enkelt och snabbt att spela in låtidéer på. Eftersom portabilitet känns som det viktigaste så lockar mini-modellen. Men hur är det att köra t ex Garageband på den? Eller Cubasis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu har ju jag bara kikat lite på Garageband i min iPad Mini, och har varken audio- eller midi-interface, men det ser väldigt bra ut. Man får plats med åtta kanaler i "edit"-fönstret. Instrumenten man får med är trummor, orgel, flygel, el-piano, vintage lead, smart guitar (som man kan spela ackord på, låter hyfsat), vill man ha fler instrument får man köpa dessa från "molnet". IPaden är hyfsat stor så det skulle nog gå att jobba bra med att göra grunder och låtskisser.

Jag kan ju tänka mig att det blir lite problem att föra över filer utan kvalitetsförlust, men det kanske finns ljudkort med digitalutgång, eller så kanske det finns någon funktion i programmet att föra över via nåt "moln". Ska kika på det.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du exporterar ut IPad GB filer til iTunes och vips är projektet i GB på macen.

Alt skickar upp låten till iCloud.

Link to comment
Dela på andra sajter

GB funkar bra på ipad. Det går numera att exportera till tex Auria utan att ljudet lämnar paddan om man vill ha ett ipadbaserat DAW som klarar mer än monoinspelningar. Dom "smarta" instrumenten gör det busenkelt att göra en GB-demo. Cubasis har inbyggda instrument, men jag har inte den appen. Auria hanterar bara ljud från externa källor. Jag har testat en kompis mini ipad, och allt känns mindre. Jag skulle inte ta minin, såvida du inte ska sitta på bussen och jobba. Vanliga ipad är något snabbare än motsvarande mini.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Du exporterar ut IPad GB filer til iTunes och vips är projektet i GB på macen.

Alt skickar upp låten till iCloud.

Kanon! :-)

Det enda jag tröttnar på är det eeviga laddandet av iPad Minin, men det får man ju dras med.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det enda jag tröttnar på är det eeviga laddandet av iPad Minin, men det får man ju dras med.

Det eviga laddandet? Laddar min dotters iPad mini kanske en gång var 10 dag, min egen iPad Air får laddas en gång i veckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja laddningen är det inget problem med. Tycker min mini har samma batteritid som iPad 1 med WiFi. Dock om man har mobildata och 4G igång så suger den mycket batteri, men inte i WIFI läget.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det eviga laddandet? Laddar min dotters iPad mini kanske en gång var 10 dag, min egen iPad Air får laddas en gång i veckan.

Jo, men nu använder ju jag paddan konstant hela dagarna, behöver laddas minst en gång per dag (har för mycket appar på den antagligen, drar mycket) :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jo, men nu använder ju jag paddan konstant hela dagarna, behöver laddas minst en gång per dag (har för mycket appar på den antagligen, drar mycket) :-)

Det är inte mängden appar du har som påverkar strömförbrukningen. Det som drar mest ström är skärmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det finns ett eller har i alla fall funnits ett billigt ljudkort med stero in på kjell och komp. Tror det var ett usb så man behöver tillbehören till inputen på paddan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det eviga laddandet? Laddar min dotters iPad mini kanske en gång var 10 dag, min egen iPad Air får laddas en gång i veckan.

haha! du använder den inte så ofta!! min pc fixar 10-15 minuter men då är den tre år gammal, ett nytt batteri känns inte prioriterat så jag kör vidare med sladden i

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, använder den varje dag faktiskt, men den är ju nästan tre år gammal så batteriet börjar väl bli lite slitet. Kör mail, Netflix och en j-vla massa andra appar, då jag har väldigt mycket väntetid på jobbet. Har laddat den minst en gång varje dag, ibland två gånger till och med. Ett batteribyte kostar cirka 800-900,- så det är ingen större kostnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...