Jump to content
Annons

Recommended Posts

  • 4 veckor senare...
Annons

Tjenare!

Jag har precis i.o.m. denna dag gått mitt första år på Tonis (Tonsättarskolan) och jag kan bara hålla med i det som många andra sagt. Denna tid här har varit den bästa i mitt hittills korta liv.

Skolan inriktar sig på klassisk musik (även bra för filmmusik) men handlar även mycket om nutida konstmusik. Inte på ett chockerande och läskigt sätt utan på ett utbildande plan över andra kompositionsmetoder man kan använda. Lärarna är otroligt duktiga och är även professionella kompositörer utanför skolan.

Var tredje vecka träffar man sin kompositionslärare och har ca en timme individuell tid för att framför allt diskutera de verk man jobbar på inför Ljudvågor. Festivalen Ljudvågor som vi elever arrangerar i slutet på varje läsår är våran exemination som helt enkelt innebär att våra skrivna stycken under året uppförs av otroligt duktiga musiker. http://ljudvagor.se

Skolan är väldigt bra och på dessa två år får man en betydande insikt i vilket kompositionsspråk man trivs med och hur man hittar ett arbetsett för att kunna arbeta som kompositör. Efteråt brukar de flesta (7 av 10) söka vidare till t.ex. Kungliga Musikhögskolans kompositionslinje där ca 80% av alla elever kommer från Tonis.

Nu har jag berättat mycket om det bra med skolan men det finns ju också vissa uppofringar. En viktig del värd att nämna är att utbildningen kostar 35 000 kr/år. En annan är att skolan är i Visby och då alltså kräver att man flyttar hit. Det är en underbar stad men för vissa kan det kännas jobbigt på vintern när de mesta är stängt och staden brukar kallas död.

Varje år tar skolan in ca 10 elever av de vanligtvis 40 sökande. Det innebär att det inte är så lätt att komma in men att när man väl går här är undervisningsnivån på en hög men jämn nivå för alla. Skolan är en heltidsutbildning där man har ca 3 h lektioner/dag och räknas med att sitta lika mycket tid med sina egna kompositioner och att öva gehör och harmonilära läxor.

Läs mer om skolan på hemsidan http://www.gotlandst...tarskola.com/sv.

Jag har även en blogg där jag skriver om skolan och livet i Visby: C-dur & moll.

Detta är lite info om Gotlands Tonsättarskola. Fråga gärna mig mer om någon har några frågor.

/Conny Dahl Möller

Redigerat av zanadu
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt att träffa dig på skolan i dag och jag får åter igen önska dig lycka till och hoppas att det går bra på intagningsprovet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...