Jump to content
Annons

Tullavgift på gitarrköp från USA?


Terror

Recommended Posts

Annons

Du får betala 25% moms och någonstans 2-5% tull. Detta både på köpesumman och frakten, om jag inte kommer ihåg fel. Enklast att fråga tullen, så att du helt säkert får rätt uppgifter...

Momo: Köper man från USA, så måste man betala moms även om man köper in till firman (momsen får man i vanlig ordning dra av vid momsredovisningen, men man måste lägga ut momsen vid köpet), eftersom det är import från land utanför EU.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får betala 25% moms och någonstans 2-5% tull. Detta både på köpesumman och frakten, om jag inte kommer ihåg fel. Enklast att fråga tullen, så att du helt säkert får rätt uppgifter...

Det stämmer, har köpt från USA flera gånger.

Utöver detta tillkommer en avgift för postens hantering av tullavgiften som är 100kr + moms dvs 125kr

Så var det i alla fall för 2 år sedan ca.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en Stratocaster av en privatperson i USA (och betalade med PayPal) för en massa år sedan, och fick snällt betala moms och tull oavsett om jag ville det eller inte. Med tanke på hur dyr frakten är och att man betalar tull och moms även på den så blev gitarren nästan dubbelt så dyr i slutändan.

Å andra sidan var det värt det eftersom den fortfarande är min favoritgitarr 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

om dom skickar med till fedex eller ups tänk på att du kan få moms/tullfakturan upp till 6 månader efter du fått ditt paket..du har då ca 1-2 dagar på dig att betala innan det går vidare till inkasso..så se till att ha pengar sparat.. ny förtiden är det noll procent av paketen som glider förbi tullen mkt beroende på att allt är så digitaliserat idag och dom flesta paket från usa har tracking.. dom har även ganska hårda regler på att dom ska deklarera innehåll och värde..

Ups och Fedex te.x kan även ta 25% på själva "moms beloppet" också.. Undvik ups eller fedex då det är bättre att man betalar moms och tull när man hämtar ut paketet.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Ja det är tråkigt det där.... från usa blir det moms och tull på alla paket, men från t.ex kina får man tulla för ett paket av hundra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Men va händer om man kör en "han har lånat min gitarr, nu ska ja ha tillbaka den. Jag köper den alltså inte. Han står för frakten själv" och sedan ger jag honom pengarna under bordet (paypal) bara? Va händer då?

Det är en privatperson, alltså i gen affär. Skicka som en gåva? Funkade när jag köpte kläder därifrån förut. Tullade ingenting.

Edit: pratade nyss med tullverket. Jag måste kunna bevisa att den förts ut ur Sverige och att den Är min för att kunna slippa betala tull. Tull på gitarrer var 3‰ av dens nuvarande värde och moms.

Frågan är om det blir billigare om jag då säger att jag köpte den för $150?eller ska man fortsätta leta kryphål?

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Några amerikanska vänner har slutat ta med sig sina instrument då deras band åker till Europa för att spela, bara för att de orkar inte krångla med tullen något mer. (De lånar instrument på plats i stället.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Men varför hålla på och krångla när du lika gärna kan köpa en gura här och blir billigare? Du har redan en Schecter, varför inte köpa något annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst går det att uppge ett lägre värde, men om paketet blir skadat eller försvinner, så får du bara ersättning med utgångspunkt från det värde som är anmält.

Är det värt den risken - och är det värt att åka dit för varusmuggling, är väl sådana frågor du får ställa dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför hålla på och krångla när du lika gärna kan köpa en gura här och blir billigare? Du har redan en Schecter, varför inte köpa något annat?

Men de va ju en Hellraiser c-1 (röd) för $250 🙁

Vad ska jag annars köpa då? Jag vill ju inte ha en gitarr som är sämre än den jag har. Runt 10.000kr-klassen. Fast jag vill bara lägga runt 5 haha.

Funderar på om jag kanske ska trycka in nya mickar i min Epiphone les paul kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är tråkigt det där.... från usa blir det moms och tull på alla paket, men från t.ex kina får man tulla för ett paket av hundra...

Har inte köpt några dyra saker från Kina, men jag har köpt dyra saker från japan och Sydkorea, t.e.x en datorskärm och en korg wavedrum, samtliga fick jag betala tull på...

möjligt att kina är ett udantag...Jag kan bara notera att det brukar vara tokbillig frakt och även tokbilliga priser om man beställer direkt från Kina...förut tyckte man kanske att det känndes lite riskabelt att beställa från kina...men har inte haft problem hittils alla paket har kommit fram... man får dock räkna med att det tar några veckor..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått hem över hundra paketet från aliexpress och bara tullat för ett.

Och det var inom dom senaste 2 åren ?

Kan vara jälvigt bra att veta isånnafall.. aliexpress är galet..man kan hitta sjuka fynd där..men även bra kopior..

Köpte nyligen en datorväska, STM väskan var slutsåld över allt men jag hitta en kopia som såg identisk ut..även sätt närbilder och kvaliten ser ut att vara samma också.

STM_Jacket_Small_13_inch_Chocolate_Orange__50160.1345894632.1280.1280.jpg?c=1

942679340_278.jpg

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

den här måste vara fejk eller hur

http://www.aliexpres...1559309222.html

Det står ju inte att det är Shure, utan på det OEM på "brand name", så det kan egentligen inte räknas som fake, utan bara en OEM-mick med samma modellbeteckning...

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden/avgiftsguidenformular.4.3cf19d0112524cb00188000173.html

Det tråkiga med USA är att även delar till gitarrer verkar hamna under kategorin 'gitarrer, elektriska' och får således 3,7% tull, postens tulldeklarationsavgift och sedan 25% moms påslaget. Nog blev det så på min V-shaped telehals jag plockade hem för ett par veckor sedan. Småsurt.

Har dock för mig att jag såg en notis nånstans om att det kanske var nya snällare regler och avgifter pågång, inte säker på var jag läsete det eller vad det gällde dock.

Annars är det väl gränsen 1300.- som gäller vid tex kinabeställningar. Under detta i sammanlagt varuvärde tullbeläggs inte. Dubblade en gång ett elektronikinköp för att en kompis ville ha en likadan pryl, summan blev dumt nog 1301.- och vips kostade det 250.- i tull och deklarationsavgft för att lösa ut paketet på posten, trots att varorna och frakt var betalda i förskott.

http://www.tullverket.se/innehallao/l/lagvardeforsandelser/lagvardeforsandelser.4.20d5037f11c21cc27c280002888.html

Link to comment
Dela på andra sajter

På sidan du länkade till ser man att gränsen är 300:- för momsbefrielse. Så kostar det mindre än så så slipper man avgifter. 1300:- gäller för _tull_.

Vad du betalat för är lite mysko. För något som kostar 1301:- borde momsen bli 325:-, och sedan lägger de på ca 100:- i avgift, så det borde blivit ca 425:- du skulle betala.

Link to comment
Dela på andra sajter

På sidan du länkade till ser man att gränsen är 300:- för momsbefrielse.

Gäller för icke postorderförsändelser. Köper du t ex för 200 kr på ebay kan du fortfarande momsbeläggas 25%.

Om frakten är på 50kr för enkelhetsskull blir totalen:

250 x 1,25 (vara+frakt+moms) + 100kr x 1,25 (postens avgift för att hanter tullen +moms)= 437,50kr

Då betalar du 437,50 kr för en vara som kostade 200kr. Det är ovanligt men fullt möjligt!

Oftast klarar du dig utan att momsbeläggas för under 300kr enligt min erfarenhet, men där finns inga garantier,

ring tullverket så ska du se. (Jo, det står ju svart på vitt i länken också)

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkiga med USA är att även delar till gitarrer verkar hamna under kategorin 'gitarrer, elektriska' och får således 3,7% tull, postens tulldeklarationsavgift och sedan 25% moms påslaget. Nog blev det så på min V-shaped telehals jag plockade hem för ett par veckor sedan. Småsurt.

Ja, det blir ju några extra %, men 25% är den stora kakan som du säger

Ebay har numera ett "Global Program" alternativ för betalning av vissa varar (har prövat själv)

där du betalar moms+tull direkt vid köpet och du hämtar ut paketet på posten, "no fibble".

Blev lite billigare än när jag överslagsräknade på det.

Dock är chansen att komma undan moms och tull förstås lika med noll..

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men har inte EU och USA ett frihandelsavlat på gång? Det borde väl innebära mer "harmoniserade" priser? Vad skulle det innebära för moms/tull?

Det skulle troligen innebära att tullkostnaden försvinner.

Moms är något som alla konsumenter måste betala, så den kommer man aldrig undan.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.tullverke...0188000173.html

Det tråkiga med USA är att även delar till gitarrer verkar hamna under kategorin 'gitarrer, elektriska' och får således 3,7% tull, postens tulldeklarationsavgift och sedan 25% moms påslaget. Nog blev det så på min V-shaped telehals jag plockade hem för ett par veckor sedan. Småsurt.

Har dock för mig att jag såg en notis nånstans om att det kanske var nya snällare regler och avgifter pågång, inte säker på var jag läsete det eller vad det gällde dock.

Annars är det väl gränsen 1300.- som gäller vid tex kinabeställningar. Under detta i sammanlagt varuvärde tullbeläggs inte. Dubblade en gång ett elektronikinköp för att en kompis ville ha en likadan pryl, summan blev dumt nog 1301.- och vips kostade det 250.- i tull och deklarationsavgft för att lösa ut paketet på posten, trots att varorna och frakt var betalda i förskott.

http://www.tullverke...c280002888.html

Fick erfara detta förra året när jag importerade elektronik, micar och annat småplock till en jazzmaster, från tre olika tillverkare, blev lite dyrare än vad jag hade räknat med, och både ups & fedex är helt sanslöst dåliga på att meddela när de kan leverera, bästa är att kunna hämta ut själv tycker jag. Sen hade jag bra erfarenheter av att ta hem pedaler direkt från mr. black, betydligt billigare frakt än t.ex proguitarshop, och således blev importavgiften då lite mindre. Tack tullverket.

Mina erfarenheter är att det är lite hit or miss, ibland blir det billigare än att köpa hemma, ibland lika dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...