Jump to content
Annons

Bluesspeler

Recommended Posts

Hej!

Jag är helt grön på musikinspelning så när som ett litet tappert försök med Cubase på Atari 1994.

Jag vill ha möjlighet att göra lite diverse musik och även spela in elgitarr. Jag har konstaterat att Reaper är ett bra alternativ ihop med ett ljudkort typ Focusrite Scarlett 2i2 eller 2i4.

Det jag har lite svårt att förstå är hur VST och VSTi hänger ihop. Jag tittade som exempel på Native Instruments Abbey Road 70s drummer som tydligen ska vara välljudande trummor. Då behöver man något som heter Kontakt 5 Player, för att spela upp samplingarna.

Kan inte Reaper spela upp och spela in samplingar med ett midi keyboard utan ett sånt program som Kontakt 5?

Är VST och VSTi enbart en typ av tilläggsprogram för att simulera effekter, förstärkare och skapa ljud från simulerade instrument?

Om så är fallet misstänker jag att trummor (trummaskiner) i form av VSTi då lämpar sig mer för elektronisk musik till skillnad från samplingarna av riktiga trummor?

Eftersom trummorna är samplingar så är det då inte tal om VSTi?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kontakt är en mjukvarusampler som finns i plug in-form i formaten VSTi, AU och RTAS. Den krävs för att spela upp Native Instruments ljudbibliotek. Vad en DAW (digital audio workstation, i ditt fall Reaper) kör för plug in-format säger ingenting om hur instrumenten är uppbyggda, det kan röra sig om modellering, samplingar eller en blandning av de båda. Hur ett virtuellt instrument är uppbyggt är egentligen ointressant, då allt i slutändan handlar om hur det låter. Lyssna på plug in-utvecklarens (i ditt fall Native Instruments) ljudexempel så hör du nog inom vilken genre ett virtuellt instrument främst hör hemma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...