Jump to content
Annons

Crackles icke buffer-relaterat (Fireface400)


oceanmusic

Recommended Posts

Har ett problem som inte är av relaterat till buffersize. Detta uppstår på olika datorer, med olika mikrofoner och olika kablar så jag antar att problemet måste finnas i mitt Fireface 400. Problemet hörs i ljudkortets "direkta medhörning" och således även i inspelat material. Det är ett svagt "crackle-ljud" som såklart amplifieras med senare kompression och flera spår. Det är hjälpligt löst med Waves X-Crackle men jag vill ju såklart lösa problemet i dess rötter. Crackle-ljudet verkar uppstå när miken utsätts för vibrationer, vilket kan orsakas av att sjunga starkt med mycket eller av andra små faktorer. Det känns som membranet blir överkänsligt på nåt sätt. Men det känns också random när det dyker upp och inte, vid sånginspelning. Otroligt irriterande när man gjort bra tagningar.

Problemet började dyka upp när jag började använda en extern preamp, Vintage Design M73D. Den är kopplad med extern ström och en balanserad kabel in i TRS-ingången på ljudkortets baksida. Jag har testat alla line-ingångar men utan förändring av problemet. Jag köpte preampen av en kompis som inte haft några problem med den.

Missljudet uppstår inte när jag kör mikrofon rakt in i ljudkortets egna preamps.

Här är ett ljudklipp som demonstrerar missljudet jag jag skakar lite LÄTT på miken. Slängde på kompression och limiter så det skulle höras ordentligt (och ja, det är nog min mage som kurrar lite också):

https://dl.dropboxusercontent.com/u/254 … _issue.wav

Nån som kan ha susning om vad det handlar om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...