Jump to content
Annons

Hur väljer Du låtordning på skivan?


Signia

Recommended Posts

Sitter just nu och brottas lite med låtordning på en fullängdare. Det är lite som ett schackspel ibland 😛

Om du har 14 låtar för en fullängdare, eller 7 låtar för en EP, så är det av viss vikt vilka låtar som kommer efter varandra, och även vilka låtar som inte ska med på skivan. 14 låtar är aningen mycket för en CD och 7 för mycket för en EP.

Fyra låtar på raken i F moll blir ju inte så kul, fyra ballader på raken blir inte heller så kul. Och en låt kan kännas lite uddlös i skuggan av den föregående; nåt som kan förändras mycket om man ändrar föregående låt.

Många vill öppna skivan nåt energiskt, ikoniskt, det mest hit-iga, medan flera 'bäst säljande studioalbum' i olika genrer har öppnat med en lugn ballad t.ex.

Fastän vi lever i en tid då det är mera den enstaka låten - än en samling låtar - som är handelsvaran, så ska ju skivan ändå vara en helhetsupplevelse för den som vill avnjuta hela.

Tänkte det kunde kanske vara intressant samtalsämne.

Hur väljer du vilka låtar som ska ligga efter varandra?

Har du kriterier du tänker på?

Har du exempel på skivor med mycket bra låtordning och program-innehåll som du lärt av och använder som förebild ibland?

Tänker du inte så mycket på hur, utan mest lyssnar och känner?

Vore kul att höra andras sätt, kanske kan inspirera folk till lite nya tankegångar och idéer. 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Jag tror man får ha lite olika tillvägagångssätt beroende på vem det är som är på skivan. Är det någon etablerad där man vet att lyssnaren kommer att lyssna igenom allt ordentligt så kan man göra helheten till en bra grej. Är det en debut så måste man bränna krutet direkt. Bästa låten först. Fjärrkontrollen är aldrig långt borta och man måste ta chansen medans man har den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill helst att första låten ska spegla skivan i stort. Andra låten får gärna tugga på i liknande stil, men vid tredje låten bör det ske en ganska radikal förändring. Fjärde låten ska knyta an till de första två på något vis, men ändå skapa ett nytt sorts intresse. Efter den är sida A slut 😉

B-sidan inleds även den med något som speglar skivan i stort, men bör utmana och engagera lyssnaren ytterligare. Därefter kan det rulla på med smaklig variation, men gärna med någon riktig avstickare mot slutet som ger en paus och tid för reflektion inför en bombastisk avslutning.

Sidtänket tillämpas oavsett lagringmedie, likväl en maxlängd på 45-50 minuter. För övrigt är variation vad gäller stil, tempo, tonart, taktart och instrumentation något att eftersträva. Paustiden efter en låt ska vara musikaliskt avvägd och suga in en i nästa låt.

Så känner jag idag, men det kan nog variera med dagsformen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mkt viktigare att tempo/attack/laidback varieras mellan varje låt än att man byter tonart.

Ett sätt är att välja låtar så att nr två går i snabbare i bpm, nästa aningen snabbar ändå, nånstans i mitten går man ner i tempo rejält till en långsam för att sen sakta öka igen. Så lägger jag mina låtordningar när jag spelar enmansband på krogen. Att få igång folk direkt på första låten om den är för snabb, det är omöjligt.

Ett album funkar det kanske annorlunda ibland, och precis lika ibland. Jag tycker låtordningen är enormt viktig. Jag skriver upp alla låtarna under varann på ett papper, sen klipper jagf isär det med en analog sax o flyttar runt lapparna tills jag är nöjd. Sen lyssnar jag ju förstås om det funkar lika vbra för örat som för ögat, men i regel "ser" jag på lapparna direkt när det är rätt ordning. Hur de låter, o känslan i dem vet jag utan att behöva lyssna. Det har jag ju gjort en miljon ggr vid mixandet.

Slejnard tänk låter vettigt, tredje låten en lugn är bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt det där. Som tusan! En skiva som har perfekt ordning på låtarna är Guns n roses appetite for destruction.

Du tänker rätt! Världens bästa skiva!

Om en låt har ett inbyggt intro hamnar den först, sen 3 ösiga och en lugnare sen mer ös igen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar tänka skivan som ett framträdande.

Börja skivan stort, andra låten samma sak, tredje låt blir det en paus och en långsammare låt. Sen är de blandat i mellan för att sedan avsluta with a bang.

Precis min tanke! Första och sista låten är de viktigaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja det kan va lite olika för olika genrer, finns liksom vissa mönster man inte bryter. I hårdrock/metal så börjar man inte med en ballad liksom. Nästan skottpengar på det. 😛

Men, några av världens bäst säljande plattor börjar med ballader, där inte ens förstalåten/balladen blivit ens den tredje/fjärde mest spelade låten på skivan.

Ja brukar också hamna i att göra en plötslig dipp på 3-4 låten. Och sen ta dom mer 'innerliga' låtarna där, eller sakta börja jobba upp intensiteten mot slutet. Behöver iofs inte vara intensitet ifråga om tempo eller 'ös' på låtarna, kan bara vara känslomässig intensitet med, eller Le Grande Finale-faktor med.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar tänka skivan som ett framträdande.

+1, Ingen dum mindset. Tänka igenom tempokurvan - hålla intresset vid liv. Tonarterna bör helst synka (som i klassisk musik)

Ska kännas rätt och vad man längtar efter när nästa låt går på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen beror det så klart vilket låtmaterial man har. Många av de ovanstående idéerna bygger på att man har en någorlunda jämn fördelning mellan lugna och intensiva låtar. Jag är lite i samma sits som Signia och kämpar varje dag (känns det som) men det förbenade låtordningen. I dessa klicktider blir man ju nervös att om man inte lägger allt krut i början är det kört. Det känns mer och mer svårt att tänka album.

Som jag förstår det har gränsen för en fullängdare sänkts till 6-7 låtar. Alltså gränsen att hamna i kategorin album i försäljningsstatistiken. De artister som valt att släppa det vi tidigare har kallat EP har ju varit väldigt smarta. Rent kommersiellt måste det vara så mycket bättre att släppa två album á 7 låtar istället för ett album på 14. Man får en jämnare utgivning och fler tillfällen att skapa uppmärksamhet. Personligen tycker jag det är svårt att släppa albumtänket, men det är kanske det man måste för att öka möjligheterna för att "slå".

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag förstår det har gränsen för en fullängdare sänkts till 6-7 låtar.

Alltså gränsen att hamna i kategorin album i försäljningsstatistiken.

Hur tänker man kring detta om man möjligen vill släppa CD?

Vilka "stora" artister släpper CD/Vinyl på 6 låtar och kallar det för album. Prissättning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

.. det där med att så mycket hänger på hur låten börjar och slutar. Det avlastning man får - av nästa låt, till skillnad från den som gick gick - den känslan uppstår ju dom första1-2 takterna liksom. Soundet, stämningen, intensitetsnivån.

Jag törs nästan aldrig göra intro/outro på en låt innan alla är klara, innan jag vet vilken som kom innan och vilken som kommer sen. Blir oftast att man gör intro/outro beroende på ... ja det ska ju vara radio-intro vänligt, klubb-explosivt och allt det där med förstås ... men dessutom ska outro på låten och intro på nästa passa ihop.

Om en låt går i Gm, och nästa låt går i Eb men börjar på ett Gm-ackord - samma som förra låtens grundtonart - då infinner sig inte den där fräscha ny-intresse-väckande känslan.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kriterier du tänker på?

det är ju inte egna alster det rör sig om men väldigt ofta får man frågan - och "variation" är det jag brukar trycka på isf om det inte finns nån annan särskild linje

men som du själv är inne på så är det idag mindre viktigt beroende på hur folk lyssnar - kan dock vara annorlunda igen om tio år

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. Tänkte på henne också. Hennes två första "Body talk" var på respektive åtta spår.

Var priset samma som på en "vanlig" 10-12 spårare?

Det är ju grymt bra att släppa 3 skivor istället för 2 (3 x 8 = 2 x12) för henne då förstås...

Link to comment
Dela på andra sajter

Var priset samma som på en "vanlig" 10-12 spårare?

Det är ju grymt bra att släppa 3 skivor istället för 2 (3 x 8 = 2 x12) för henne då förstås...

dom två första har jag för mig kostade åtminstone nästan som en full - vet att jag reagerade på det
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker att det viktigaste är att inte vara så jäkla orolig för hur lyssnaren lyssnar på skivan utan att lägga låtarna som man själv känner känns bra. Det är ändå i slutändan din produktion och din upplevelse du försöker skapa. För hur många % lyssnar egentligen på ett album av någon de aldrig hört förut nuförtiden? Det vanligaste är väll att de hört någon låt (singel?) och går in och lyssnar på albumet efter det. Så som nån sa så kanske det är en bra idé att låta första låten vara lik din hit. Och att variera i intensitet och inte ha tre låtar i rad som går i D moll. Sen är det fritt för konstnärlig frihet.

Min nästa skiva har jag tänkt så här:

1. En låt som är en blandning av skivan i stort. Bränner inte allt krut men är inte heller någon sloooowness. Soundet reflekterar både det lite lugnare och det hårda.

2. Går ner i tempo men upp i "hårdhet". Introducerar nya element.

3. Skivans lugnaste/softaste låt men i högre tempo än den föregående. Enda låten som är genomgående i Dur.

4. Här ökas det på i intensitet/snabbhet/hårdhet men behåller lite av den melodiska idén från den föregående låten. Utvecklar elementen från de föregående låtarna.

5. Ännu mer upptempo. Inte som någon annan låt på skivan. Konstigt shit med blandning av frenesi och eftertanke.. Även med marginal den kortaste låten.

6. 6/4- takt. Plockigt och melodiskt i vers där jag använder knepen från tidigare låtar. Låter annorlunda än resten av skivan. Innehåller skivans hårdaste partier. 7:30 lång.

7. Skum låt som sträcker sig över nästan 8 minuter. Relativt snabb men med många tempoändringar. Många olika delar. Orkesterpartier. Svullstigt outro.

Typ så..

Kom ihåg att music is the most high. Om folk inte vill lyssna på din skiva för att låtordningen är fel så är det deras problem! 😎

Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...