Jump to content
Annons

Svenskt program klarar alla format


Carl Löfgren

Recommended Posts

Att kalla Awave Studio för en samplingskonverterare är inte att ge programmet rättvisa, då det även fungerar som en ljudeditor. Men med stöd för runt 300 format är Awave något av ett svårslaget verktyg i studion. Vill du konvertera ditt trumbibliotek i Kontakt till Akais MPC? Eller ta ett favoritinstrument från en gammal Akai sampler och få det att funka på ett modernt mjukvaruinstrument som exempelvis Alchemy - Awave fixar biffen.

Nytt i version 11 är bland annat stöd för att läsa Kontakt-bibliotek, läsa och skriva ljud för Korg Kronos/M3/M5/Triton/Trinity och Kurzweil K2000/K2500.

Awave 11 kostar 650 kronor, men har du en licens sedan gammalt är uppdateringen gratis.

Tillverkare/Kontakt: FMJ Software (www.fmjsoft.com)

Klicka här för att visa nyhetsartikel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 1 månad senare...

Jag har ett gäng disketter med instrument för min gamla Akai S2000-sampler, men jag vill föra över dessa till min PC för att istället kunna spela upp låtarna från en mjukvarusampler (Jobbar i FL Studio). Vill alltså kunna ladda mina gamla Akai-instrument med alla samplingar, keygroups och inställningar färdigmappade, så jag slipper göra om allt grovjobb. Vill bara kunna ladda och köra.

Kan jag använda Awave för att göra detta? Det står att man kan göra det men är det nån som testat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom S2000 har ett eget diskettformat, till skillnad från S5000/6000 som kom senare, så går det inte att kopiera som vanligt till PC:n.

Jag hade programmet Akaidisk för 12-13 år sedan. Det funkade för att läsa/skriva S2000-diskar.

Annars får du leta ett program som gör imagefiler av dina disketter. Awave läser nämligen bara imagefiler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad värdelöst.
Tvärtom skulle jag säga. Det finns nog inget "bredare" konverteringsprogram än Awave.

Sedan har programmet så många år på nacken att Macens användarbas var nere på botten när programmet började skrivas, och om det skulle kodas för Mac skulle programmet behöva skrivas om från grunden.

Programmet är billigt, köp den billigaste PC:n (en begagnad netbook eller XP-maskin räcker) och använd den för att konvertera.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det skulle vara väldigt kul att se en test av detta. Dvs ta gamla ljud och spela upp som orginal och sedan konvertera till kontakt och spela samma sak. Det finns ganska mycket mer än bara sample data för att det alls ska vara användbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...