Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest hrastovic
Posted

Hej allihop! Mitt problem är följande: När jag klickar i olika trumslag (använder dfh 2) i sonar 3`s key editor o sedan ska spela upp så hörs inte alla trumslag o det blir ofta värre ju högre bpm ja har, vissa slag hörs delvis o vissa inte alls.

Har tidigare använt NI Battery o då hade ja ett annat problem - vissa slag t.ex. virveln kunde höras som ett dubbelt virvelslag, typ som ett eko, likaså bastrumman, o de hela vart bara värre om det var på samma "beat" som ett symbal slag. Även när jag programerar andra vst instrument i key editorn blir det ibland "off beat" även fast jag klickat i på rätt ställe.

Vore bra om nån kunde hjälpa mig med detta problem...blir smått galen på detta...

Tänkte att det kanske är ljudkortet som inte pallar med, för de e ju inte det bästa för musikskapande kanske, men vill helst veta innan ja köper ett nytt.

Min utrustning är: AMD Athlon XP 2600+ , 1 Gb Ram, Soundblaster live 5.1, k7s8x moderkort och jag använder mig av sonar 3 producer edition.

Tack på förhand! 😏

Annons
Posted

Förmodligen är det ett latencyproblem. Sök på forumet och hitta massor av trådar om det.

Testa och se hur cpu mätaren i Cubase reagerar. Tryck F12 och se hur mycket blått det blir.

Det kan vara så att det tar lite tid för ditt system att orka med att ladda upp samplingarna från dfh. De är ju rejält stora så att det blir lite fördröjning innan de har laddats upp eller så fixar inte ditt ljudkort. VAd har du för samplingsfrekvens?

Eftersom du har ett soundblasterkort så är det förmodligen där problemet ligger. 😛

Posted
Eftersom du har ett soundblasterkort så är det förmodligen där problemet ligger. 

Ojojoj. Dags för ofifciell bojkottning nu eller? Håller defnitivt med. Soundblaster håller sällan måttet när man kommer till musikinspelning. Ush och fy. Kika lite på m-audiokorten istället. Kanonkort och många som har. Hjälpen blir närmre till hands så att säga. Rock n roll