Jump to content
Annons

SebbeK

Recommended Posts

För fem år sedan bestämde sig ett par utvecklare från Ableton att börja om från början. Att skapa ett musikprogram som bygger på hur vi skapar musik idag och med modern teknik i botten.

Redan från grunden är Bitwig Studio utvecklad med stöd för datorer med flera processorer och kärnor, fullt stöd för 64 bitar och med smarta funktioner som att om en plugg kraschar, dyker inte hela programmet - utan bara pluggen.

Förutom modern teknik är det framför allt två områden som Bitwig lagt krutet på. Först och främst möjligheten att själv bestämma vilka delar av gränssnittet som du vill se. Vill du köra flera skärmar går det också bra. Bitwig Studio har stöd för upp till tre separata skärmar samtidigt. Det andra området som Bitwig lagt ner stor energi på är modulation, som är så fri det bara kan bli. Som exempel kan du låta en LFO från en av Bitwigs medföljande syntar modulera helt andra delar av signalkedjan, som exempelvis effekter.

Bitwig Studio kostar 299 euro (cirka 2670 kronor) och finns att köpa nu för Windows, OSX och Linux. Demoversion finns att ladda ner från tillverkarens webbsida. Videotillverkaren Ask Video har redan släppt en videoguide om hur man arbetar med programmet.

Tillverkare/Kontakt: Bitwig (www.bitwig.com).

https://www.youtube.com/watch?v=5EbpxtZrJKg

Klicka här för att visa nyhetsartikel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Slår ihop denna med den jag skapade på mobilen samtidigt som du postade.. Den förtjänar att hamna på nyhetssidan.

Angående ny avdelning kan vi avvakta och se hur det utvecklas framöver men absolut tycker jag det kan bli aktuellt om det nu nockar konkurrenterna.

p.s Har precis just nu installerat demo't på OSX. Det här blir spännande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande. 🙂

Tänker prova, har en känsla av att det väldigt väl genomtänkt och genomarbetat program utan för mycket genvägar och halvlösningar, men att det är lite väl EDM orienterat för att vara allmänt mångsidigt. Claes Johansson, som jobbar på Bitwig, hans Vember-syntar är riktigt bra.

Är egentligen helt dum i huvet som gör det, när man håller på med en fullängdare för nån annan. Men vem har sagt att livet ska va lätt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer gå ett korståg om det nya scriptingsystemet fungera och man äntligen kan använda sina hårdvarucontrollers för att lägga in pluggar på insertkanaler och vadmannukänner för.

Sånt som bara Mackie tyckte var användbart för 14 år sen..

Vid en snabb anblick verkad det vara hyffsat seriöst.. än mer intressant blir det ju om det är ett öppet system för att skriva mer maskin-nära optimerad kod så man också får snabbheten.. ( inte för att jag vet hur snabbt java är men..ändå)

Så det här blir mycket intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

För fem år sedan bestämde sig ett par utvecklare från Ableton att börja om från början. Att skapa ett musikprogram som bygger på hur vi skapar musik idag och med modern teknik i botten.

Redan från grunden är Bitwig Studio utvecklad med stöd för datorer med flera processorer och kärnor, fullt stöd för 64 bitar och med smarta funktioner som att om en plugg kraschar, dyker inte hela programmet - utan bara pluggen.

Förutom modern teknik är det framför allt två områden som Bitwig lagt krutet på. Först och främst möjligheten att själv bestämma vilka delar av gränssnittet som du vill se. Vill du köra flera skärmar går det också bra. Bitwig Studio har stöd för upp till tre separata skärmar samtidigt. Det andra området som Bitwig lagt ner stor energi på är modulation, som är så fri det bara kan bli. Som exempel kan du låta en LFO från en av Bitwigs medföljande syntar modulera helt andra delar av signalkedjan, som exempelvis effekter.

Bitwig Studio kostar 299 euro (cirka 2670 kronor) och finns att köpa nu för Windows, OSX och Linux. Demoversion finns att ladda ner från tillverkarens webbsida. Videotillverkaren Ask Video har redan släppt en videoguide om hur man arbetar med programmet.

Tillverkare/Kontakt: Bitwig (www.bitwig.com).

https://www.youtube.com/watch?v=5EbpxtZrJKg

Klicka här för att visa nyhetsartikel

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte zooma vertikalt?? Vafan?

Fade in och out, var gör man det....

Verkar inte så. Man kan välja mellan smal och bred track-höjd med kontrollen "Switch between single or double row track height" men det verkar vara allt.

Fade in och out på enskilda klipp? Markera klippet och titta till vänster i inspector kolumnen. Står fade in o out där. Måste importera audio för att det ska funka. Att bara göra en tom audio-region kallas "Arranger clip" och är en annan sak.

--

Provkört det nåt tag nu. Känns ganska likt .. om man säger Studio One "Light" typ, kombinerat med en blandning av Ableton och Fruity loops.

Lite "dyrt dataspel" känsla över det. Apelsin + kaffe liksom. Ganska plottrigt interface, allt syns på en gång men inte mycket som står ut. Ögat får söka för att hitta liksom.

Inte mycket customisering på grundläggande nivå som är möjlig. Man kan spontant ställa in som man vill ha det, men inte mycket mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha.. Kaffe o Apelsin är det nya nu ju.. Har bara suttit o pillrat lite men bara fått massor med Authorization error när Bitwig scannade alla mina VST licenser på dongledongen..

Lite lustifikt att man startar inspelning i Arrangement och även kan flippa till clip-mode och addera grejer samtidigt men när sen ena spelar upp, tar den över helt och det andra läget blir tyst.. och fortsätter vara tyst även om man tar bort clip-mode.. ehum?

jag måste nog RTFM.. ta mig f*n..

Det verkar hyffsat intuitivt ändå när man fattar ungefär hur de tänkt. Gillade tanken att det stod "Hardware FX" och "Hardware Instrument".. tror att det kan bli bra det här.

Har skickat en request om Scriptingmodulen till Bit-perukerna.. det inbyggda hittade inte de HW controllerna jag hade hoppats den skulle göra och verkade rätt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

@Signia: Vann jag crashtävlingen nu? Drag&Drop på en kort 2 bars sekvens från Arrange mode till Clip-playern och den dök som en storspov på midsommar.

Haha, jävlars. 😄

Skriv till Bitwig, och säg att du borde vara värd en full version nu, eller så lägger du ut denna info över alla forum du kan hitta 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt bra som första version måste man ändå säga, jämför med första versionen av Cubase, Fruity Loops eller Live. Tyvärr är det väl svårt att konkurrera om man inte har något nytt att komma med. När de bröt sig loss från Ableton ville de skapa något nytt, med 64-bitstänk från början, men nu har ju redan alla andra 64 bits, och Live har äntligen stöd för två skärmar.

Det enda som verkar nytt är väl annars deras "Unified Modulation System", och kanske Open Controller API.

Jag var väldigt taggad på Bitwig, men sen kom Live 9 och jag köpte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, jävlars. 😄

Skriv till Bitwig, och säg att du borde vara värd en full version nu, eller så lägger du ut denna info över alla forum du kan hitta 😉

Haha.. jao.. ungefär exakt så var det jag hade planerat det 😄

Konceptet känns som en ultra-light Ableton Live i sitt grundutförande men jag gillar idén med clip-player att kunna noodla till en kort liten sekvens o dra över i clip-playern och fortsätta laborera med spontana grejer man kommer på.. Jag tycker man tänker på ett helt annat sätt mot hur man gör i Cubase, Logic, eller Studio One.. Sonar X2 hade ju en liknande clip-player men som jag tyckte saknade flexibilitet och att det var något man inte kunde göra i ett visst läge som gjorde att jag lade ner fortsatta experiment.. Sonar X2 hade ju även multitouch stöd vilket jag testade samtidigt med den typen av monitor.

Bit-perukerna har inte återkommit än angående mailet om scriptingmodulen iaf.. det kanske blev en anstormning igår som de inte räknat med

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...