Jump to content
Annons

Hjälp att sätta ihop Hemmastudio?


Southtwig Music

Recommended Posts

Tjena!

Det här är min första post på forumet ;-)

Är övertygad om att det blir många fler! Haha!

Jag funderar på att bygga mej en hemmastudio, men då jag är helt ny på detta, och då menar jag grönare än grön. ;-) , jag har förvisso spela in i diverse studios under åren, men aldrig varit intresserad av mer än att prestera på guran, och låtit andra ratta, men nu är det dags.

Så jag tänkte se om det finns några vänliga själar här som skulle vilja hjälpa en total nybörjare att hitta rätt i djungeln av alla ljudkort, inspelningsprogram, pluggar, mickar, bärbar eller stationär dator, monitorer o.s.v. Har kollat runt lite men somsagt, jag har ingen aning om vad som är bra eller skräp.

Det jag skall använda den till är, att spela in riff och låtideer till mina nuvarande band, men jag vill även kunna spela in mer avancerade demos, och låtar med "hyffsatt schysst" ljud, hur man nu definierar det. ;-)

Gitarr, bas och till viss del keyboard lägger jag själv, men trummor får nåt program stå för.

Så förslag på utrustning mottages med stor tacksamhet!

Gärna med länkar till prylarna.

Skall även tillägas att jag inte är intresserad av någon digital porta.

Och just det ja, budget, max 10.000 riksdaler. (Det kanske inte räcker, för att uppfylla mina önskemål, men där går iaf smärtgränsen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag tycker focusrite gör klockrena ljudkort. kör en stationär burk då du får mer prestanda för pengarna.

Reaper är billigt och gör jobbet. sedan finns det hur mycket grattispluggar som helst tex http://varietyofsound.wordpress.com/

Ett par schysta hörlurar behöver du också, helst slutna så du kan dra in sång utan att få läck.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är en ganska liten budget om dator ska ingå. Har du använt DAW tidigare så är det väl att rekommendera att försök hitta samma fast kanske i någon mindre version. Har man valt en DAW som fungerar på windows och mac så får det valet också. Det finns ganska mycket bra grejer på beg marknaden. Vet man inte alls vad man ska ha så kanske det är lämpligt med bundle. Steinberg har bundles med ljudkort och daw programvara som fungerar på både mac och windows. Tex

http://www.thomann.de/se/steinberg_cubase_production_studio.htm Till detta behöver man en dator, en mic och ett par hörlurar sedan är man i alla fall igång. Hyfsat med plugins.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaren!

Focusrite, har jag sett att folk talar gott om, och verkar finnas i överkomliga priser.

Angående budgeten, så misstänkte jag att det kunde sätta käppar i hjulen, men det går ju alltid att uppgradera prylar senare.

Jag har aldrig använt DAW tidigare, så oavsett vad jag väljer får jag lära mej programmet, lämpligast är väl ett så användarvänligt och enkelt som möjligt men ändå med så mycket nödvändiga featurs som kan tänkas behövas.

Köpa begagnat funkar oxå, men som sagt, jag har ingen koll alls på villken prestanda en dator bör ha, om Mac eller Windows är att föredra.

Tar gärna emot fler tips på specifika produkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa ljudkort finns light-versioner av daw med. Man kommer en bit med dessa och du kan senare köpa uppgradering. Annars är det smart att använda samma daw som bandmedlemmar/vänner använder.

för 10k skulle jag handlat så myckrt som möjligt beg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...