Jump to content
Sign in to follow this  
punchline82

Hur nära nollan ska man vara på master kanalen i DAW innan mastering ?

Recommended Posts

Det blir rätt™ oavsett vilket format man väljer. Och man behöver inte förstå varför.

pme, den 2014-03-18 - 22:02, sa:

 

Man gör en audio mix down, tar in det i cubase och normaliserar till -0.1 dB och exporterar igen till bästa gemensamma formatet vilket förmodligen är 32 bitars floating-point.

 

förstår fortfarande inte poängen med manövern att en gång extra processa ljudet

vad vinner du som du inte uppnår annars?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Alltså, folk får göra hur dom vill, men normalisera är det väl INGEN som gör?? Jo, en kanske. Haha.

Det gör väl alla?

I mastringsprocessen alltså

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jobbar man med 24 bitars filer så påverkar normalisering av filer ingenting eller väldigt lite. Inget att oroa sig för vad än Bob Katz säger, gissar att citatet har några år på nacken och främst gäller 16 bitars filer.

Edited by drloop

Share this post


Link to post
Share on other sites

Öh, var får du det ifrån? 😲 Jag har hört att -58 ska vara bäst. ☺️

Nope +42 dB är det som gäller. det ska klippa ända in till meningen med livet, universum och allt. 😑

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nä precis, så normalisering är helt onödigt...

Förresten måste det väl vara bättre att lyssna på en auktoritet inom området som Bob Katz än dig? 😲

det beror ju precis på om man förstår vad bob exakt säger och i vilken kontext han sagt det

kan du höra några artefakter efter en normalisering?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det jag brukar göra innan mastring är att skriva ut vågformen på papper, sen går jag tre varv baklänges runt pappret en månskensnatt....det brukar göra susen. Det gör i vart fall ingen skada hehe...

vad säger bob om det?
  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nä precis, så normalisering är helt onödigt...

Förresten måste det väl vara bättre att lyssna på en auktoritet inom området som Bob Katz än dig? 😲

Du kan välja att svälja det citat du citerade med hull och hår eller så kan du passa på att lära dig nåt nytt. 🙂

Jag vet har sett flera citat från Bob som kanske var sanna för några år sedan men nu inte längre har någon betydelse. Inte för att Bob har fel utan för att det hänt grejer på området.

Edited by drloop

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näe?

Bob Katz om detta:

Tell me why you don’t do it.

I’ll give you two reasons. I advise my clients not to do it and I’ve written about it extensively on my Website “Seven Reasons Why You Shouldn’t Normalize”. The first one has to do with just good old-fashioned signal deterioration. Every DSP operation costs something in terms of sound quality. It gets grainier, colder, narrower, and harsher. Adding a generation of normalization is just taking it down one generation.

 

The second reason is that normalization doesn’t accomplish anything. The ear responds to average level and not peak levels and there is no machine that can read peak levels and judge when something is equally loud.

Ja, det kostar att normalisera. Men kostnaden är betydligt mindre än att ha en volym regel i en digialmixer där gainet är skilt från noll.

Share this post


Link to post
Share on other sites

förstår fortfarande inte poängen med manövern att en gång extra processa ljudet

vad vinner du som du inte uppnår annars?

Som jag skrev, man behöver inte förstå. Men i alla fall. Två fall.

Fall 1. Flyttal. Normalisering behövs för att få en gemensam referens med mixnings ingenjören. Det finns annars en risk att det är överstyrt och uppfattats som högre än vad det är. Alternativt att det är för lågt. Signalen ska vara mellan -1.0 och 1.0.

Fall 2. 24 bitars linjär PCM. Där handlar det om att lyfta upp signalen så DAW:ens fulla dynamik används i sin helhet. Missar man det så åker brusgolvet upp med lika mycket vilket kan påverka slutresultatet. Marginalen är förvisso 48 dB. Men mixaren vill förmodligen ha duktigt med headroom. Säg 24 dB. Det ger master ingenjören 12 dB marginal för kompression och 12 dB för EQ. Grymt mycket kan man tycka. Men det finns ingen orsak till att fuska. Och sedan som i fall 1 blir det enormt mycket lättare att jämföra mastern mot mixen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan göra en enkel test som visar att normalisering inte påverkar så mycket.

Tag en ljudfil ladda in den i din DAW. Sänk sedan denna 6db exportera ut den. Importera sedan in den igen och normalisera denna upp 6 DB. Tag sedan och gör en fasvändning på en av de två filerna du nu har i din DAW. Total tystnad blir resultatet, dvs normaliseringen har inte påverkat ljudet ett dyft. Kör försäkerhetens skull ut en fil med den tystnad som råder mellan filerna och analysera skillnaderna med en spektrum analys eller statistik över filen och det som finns att spela upp är lägre än ditherbrus, inget att oroa sig för med andra ord.

OBS mitt exempel är för 24 bitarsfiler i en flyttals DAW och inte mer än 6db skillnad mot original.

Edited by drloop
  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som jag skrev, man behöver inte förstå. Men i alla fall. Två fall.

Fall 1. Flyttal. Normalisering behövs för att få en gemensam referens med mixnings ingenjören. Det finns annars en risk att det är överstyrt och uppfattats som högre än vad det är. Alternativt att det är för lågt. Signalen ska vara mellan -1.0 och 1.0.

vad för gemensam referens tror du att du får menar du?

hur kan signalen vara +1?

Fall 2. 24 bitars linjär PCM. Där handlar det om att lyfta upp signalen så DAW:ens fulla dynamik används i sin helhet. Missar man det så åker brusgolvet upp med lika mycket vilket kan påverka slutresultatet. Marginalen är förvisso 48 dB. Men mixaren vill förmodligen ha duktigt med headroom. Säg 24 dB. Det ger master ingenjören 12 dB marginal för kompression och 12 dB för EQ. Grymt mycket kan man tycka. Men det finns ingen orsak till att fuska. Och sedan som i fall 1 blir det enormt mycket lättare att jämföra mastern mot mixen.

har du öht nån egen erfarenhet av att sitta i vare sig den ena eller andra änden av ett mastringsprojekt?

vad är det för marginal som ligger på 48dB?

varför skulle man vilja ha 24dB? (efter mix antar jag?)

slentrianmässigt menar du att 12 + 12 dB portioneras ut till EQ resp kompressor?

och varför skulle jämförelsen bli lättare att göra?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men ALLTSÅ.. ska vi sammanfatta att alla har lite egna sätt, men i grund och botten finns det ju vissa grundregler man bör följa, som är "rätt"?

Fråga många topp-producenter om dom gör på det "klassiska" sättet så kommer du få ett rungande NEJ. Vissa kompressar skiten ur saker och ting (som är "fel" enligt nån regelbok) men i vissa fall låter det GRYMT. osv, osv..

Kolla in Waves L2 om du vill pressa på volymen "underifrån" och tänk inte ihjäl dig. Osäkerhet när man mixar (när man inte vet vad pluggar gör osv) kan ofta förstöra jättemycket. Gör dig bekant med några få pluggar, läs på, kolla youtube, dra egna logiska slutsatser och LYSSNA.

Lycka till 🙂

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag började spela in musik i Cubase för 8-10 år sedan så fick jag lära mig att ligga så nära nollan som möjligt. Nu är jag äldre och klokare och vill gärna ha ordentligt med headroom...

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag började spela in musik i Cubase för 8-10 år sedan så fick jag lära mig att ligga så nära nollan som möjligt.

Du spelade in i 16bitar?

Edited by laban1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fråga många topp-producenter om dom gör på det "klassiska" sättet så kommer du få ett rungande NEJ.

vilka har du frågat?

vad är det klassiska sättet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det vill jag gärna också ha svar på. Så många som gömmer sig bakom vad andra har sagt, och ibland åratal sen, och tar för givet att det är det som gäller. Sen att någon etablerad säger en sak är ju bara deras åsikt och de brukar om man läser djupare också säga att det här är bara min åsikt och testa själv och vad som funkar för dig.

och ofta också uttalat i en speciell situation eller rörande ett visst förhållande

som sen tolkas och sprids som nån sorts tvungen allmän hållning

Share this post


Link to post
Share on other sites

vilka har du frågat?

vad är det klassiska sättet?

Jag har inte frågat någon alls. Varför ska du alltid försöka dumförklara folk? Jävla dålig attityd på dig.

Däremot så har jag läst mycket intervjuer och sett många intervjuer med framgångsrika producenter som inte gör som "man brukar" i vissa lägen. Inte i exakt detta läge men såvida man inte är autistisk så bör man kunna förstå vad jag menar på. Många sound och slutliga mixar har framkommit genom nya ideer och okonventionella sätt, men med det sagt så är ju många plugins (t.ex) skapade för just specifika ändamål.

Så många som gömmer sig bakom vad andra har sagt, och ibland åratal sen, och tar för givet att det är det som gäller. Sen att någon etablerad säger en sak är ju bara deras åsikt och de brukar om man läser djupare också säga att det här är bara min åsikt och testa själv och vad som funkar för dig.

Exakt. Så vad var det du undrade igen?

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har inte frågat någon alls. Varför ska du alltid försöka dumförklara folk? Jävla dålig attityd på dig.

Däremot så har jag läst mycket intervjuer och sett många intervjuer med framgångsrika producenter som inte gör som "man brukar" i vissa lägen. Inte i exakt detta läge men såvida man inte är autistisk så bör man kunna förstå vad jag menar på. Många sound och slutliga mixar har framkommit genom nya ideer och okonventionella sätt, men med det sagt så är ju många plugins (t.ex) skapade för just specifika ändamål.

så då har du några exempel iaf?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Några iakttagelser kring detta med toppnivåer efter att ha tagit emot en hel del mixar för mastering:

Toppnivån på mixen är oväsentlig, inom rimliga gränser. Ligger den någonstans mellan säg -15 dBFS och 0 dBFS så är jag nöjd. Jag justerar ändå nivån under masteringen om det behövs. Om du av någon anledning exporterar din mix i 16 bitar så finns det större anledning att försöka landa lite närmare 0 dBFS, men det är inte avgörande.

Det viktiga är vad du gjort med mixen. Klippning av mixbussen kan tex låta coolt, men det kan också ställa till problem senare. Om du vill att din låt ska bli stark i nivå (dvs tävla i loudness-kriget) så tjänar du förmodligen mer på att inte klippa eller topplimitera mixen före mastering. En ren och tydlig mix är nästan alltid lättare att öka nivån på än en klippt sådan, speciellt om det ska användas EQ i masteringen. En redan klippt och/eller limiterad mix tenderar ofta att 'haverera' av ytterligare EQ och limitering, så det sätter begränsningar för vad som går att göra i masteringen.

Detta har alltså ingenting med 'headroom' att göra -- om mer headroom behövs för processningen i masteringen så är det enkelt och gratis att tillverka genom att sänka nivån på mixen. Det handlar snarare om själva ljudinnehållet. Klippning och limitering tillför biprodukter till ljudet, som antingen maskeras av nyttoljudet eller åtminstone går att acceptera. Men med lite EQ på det så är det lätt hänt att dessa biprodukter blir hörbara eller slutar vara acceptabla. Om man då dessutom limiterar ytterligare, och därmed tillför ännu mer biprodukter, så är det inte långt till att det låter trasigt och jobbigt. Mycket av problematiken kring loudness-kriget beror på just detta.

En ren, punchig och tydlig mix 'tål' förvånansvärt mycket topplimitering utan att falla samman. Sedan om det verkligen behöver bli så stark nivå efter mastering som det ofta efterfrågas nuförtiden är en annan diskussion.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra att inte köra för hett på kanalerna för det underlättar mix.

Att köra brickwall limiter på en kanal förstör garanterat ljudet så det känns inte som en bra lösning.

Sedan beror det var du överstyr någonstans i kedjan. Om du gasar efter pluggar som är känsliga för hur hög ingångsignalen är så spelar det ingen som helst roll hur mycket kanalen slår över, det kommer attt låta bra ända.

Varför förstör det ljudet? Förstör du ljudet med en limiter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför förstör det ljudet? Förstör du ljudet med en limiter?

Hehe, längesedan jag skrev det inlägget. Jag tänkte nog på ett av inläggen där någon rekommendera att köra brickwall limiter på kanaler som gick över nollan vilket är helt onödigt. Limitern förstör inte ljudet men kan ändra ljudet på ett icke önskvärt sätt, om man inte ville ha en hård limitering på kanalen naturligtvis.

Din rackare att få mig att tänka till så här tidigt på morgonen. 😉

Edited by drloop

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag mastrat hos lite mer proffs med polaren så vill de ha typ -4-5db. Kan vara bra att låta Masterbussen vara. Om vill man ha karaktär (med div plugins osv) så kan man skapa en mixbus. Det var min input, tack för mig hej! 😱

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så länge det inte klipper är det enda som spelar roll

Korrekt. Däremot kan det vara bra att lämna headroom tex -6db om den som mastrar använder sig av analog utrustning, då den ofta inte gillar så starka signaler. Men som sagt, sålänge det inte klipper så ska den som mastrar sköta resten.

mvh Jon

Edited by Yllet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Använd EBU-R128 analysering på masterkanalen med 23LU som referensnivå så är det ungefär omöjligt för transienter att lyckas komma över 0dBFS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har inte orkat läsa igenom mer än första och halva andra sidan, men ger här min syn på det hela. Jag har tidigare jobbat som masteringtekniker och producent, där masteringen var en av mina viktigaste sysslor.

Den enda viktiga nivå att hålla stenkoll på att aldrig bryts är nollan, men eftersom "real peaks" kan nå över sina digitala peakar (den som undrar får slå upp själva), så har jag personligen -1dB som absoluta tak.

Headroom är bra för att det garanterar att signalen aldrig klipps med råge, och i 24 bitars upplösning har man väldigt mycket dynamik att jobba med innan upplösningen börjar ta stryk. Jag brukar rekommendera att hålla sig åtminstone 6-12dB lägre än nollan på downmixes. Inte för att det behövs i masteringen, det gör det inte, utan för att förhindra att oväntade peakar under nedmixningen ska bryta igenom och förstöra mixen, vilket skulle betyda att man måste göra om det en gång till. Visst kan man använda limiter på out-channel för att förhindra sånt, men det kan ge oönskade effekter om man har otur, och är nåt man hellre vill ha hand om helt i mastering.

Som sagt, tänk på att vi har 24 bitar att leka med, jobba hellre en bra bit för lågt än lite för högt.

Vad gäller dynamiska effekter i stora hela för att öka loudness vid mix, ska detta undvikas som en bassäng full med ebola-svett. Jag fick flera mixar för ett antal år sen som var fullständigt omöjliga att göra nåt med då de var för hårt comprimerade, och vad man än gjorde så kom disten springade skrikandes i full galopp. Jag var tvungen att skicka tillbax den utan att kunnat göra något, och av nån anledning kunde de inte fixa fram en okrossad mix...

På enskilda kanaler måste man ofta ha compressor för att sakerna ska samsas i mix, så det är helt okey. Den kan till och med vara åt helvete för överstyrd, men det är fortfarande okey eftersom det är ett artistiskt val. Man kanske även har en snygg SSL-compressor som limmar ihop hela mixen på ett snyggt sätt åsså, vilket även det KAN vara helt okey, men det måste vara med måtta, och ENBART för att färga mixen artistiskt. Mastering-processen kan absolut vara artistisk den åsså, men huvudsyftet är att förbereda material för distribution, eller möjligen rädda skadat material, inte huvudsakligen formge det. Därför bör man ha materialet så välmixat, men med full dynamik, som möjligt.

Låg nivå - hög dynamik - "hjälp" inte masteringen på vägen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag fick aldrig i tråden reda på exakt VARFÖR man MÅSTE hålla sig på -3 db. Jag har själv hört det innan och använder det själv om nån ska mastra (inte alltid dock) men kan nån bringa klarhet i varför. För mig räcker det inte att nån har sagt att det ska vara så.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.