Jump to content
Annons

Vilken DAW använder du?


Trollet85

Recommended Posts

Annons

Logic? Heter det så för att det är logiskt o enkelt att förstå?

Njaaa...det är tysk humor/ironi.... 🙂

När det begav sig för mer än tio årsen så var det just det, logiskt. Tycker att det är även så idag.

Jag har jävligt många vänner som hävdar det. Själv tycker jag att Cubase är LÅNGT mer logiskt...

Nu har jag inte jobbat nåt med Cubase 7. Bara 5.5an och några föregångare parallellt med Logic 4-10 under åren...

Men är det som dessa två videos säger om hur man gör en setup med Universal Audio Apollo (bara som ett exempel) så är Cubase precis lika ologiskt som förut. Förstått att dom äntligen har fått en bra mixer i Cubase. Den förra var ju helt hjärndöd, Windows 95 popup och Windows bedrövliga fönsterhantering. Kanske det har blivit bättre på senare år? Säger inte att Logic skulle vara bättre än Cubase. Alla hittar sina workflows och båda daws gör det dom ska.

http://www.youtube.com/watch?v=Tp1lXGXMHO8

http://www.youtube.com/watch?v=YK-fGFIoFGo

Och det här är ju ett jävla meck?

Satt med en platta för ett par år sen och det var bortåt 1000 spår som skulle exportera Batch för att få rena audiospår med samma startpunkt osv. Mono skulle vara mon och stereo vara stereo...

Helt ologiskt...

http://www.youtube.com/watch?v=OoozGSStVQo

Ska man göra det där i Logic så är det bara exportera, klart. Alla filer behåller vad dom är, och man slipper monospår som helt plötsligt blir stereo bara för att man inte skapat en mono out och adresserat dit... Ett jävla pillande...

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Logic är ju hur enkelt som helst bara man vet hur man ska börja....

Min kompis använder det och han är hur nöjd som helst med det, han tycker att det medföljer så många bra samples och instrument, men han använder NI Massive för det mesta och göra alla ljuden i det.

// Trollet85

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ska man göra det där i Logic så är det bara exportera, klart. Alla filer behåller vad dom är, och man slipper monospår som helt plötsligt blir stereo bara för att man inte skapat en mono out och adresserat dit... Ett jävla pillande...

Ja.. 😆 det där råkar man ut för då och då i Cobajs. Jävligt irriterande och får börja om igen. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Smaken är som baken. Personligen tycker jag att Logic är ologiskt och Cubase är logiskt.

Ja, smaken är som baken. Men du kanske skulle precisera mer ingående och berätta vad du tycker är ologiskt i Logic?

Jag tog upp två saker (för mig viktiga) i Cubase som jag tycker är inte lika ... ptja, smart, eller rättare sagt smidigt som i Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase 7.5

Pluggar? Fler än jag orkar rabbla upp i detalj...

Medföljande i Cubase i första hand.

Flera olika från Sonalksis och PSP

Ett gäng från Flux

Melodyne

Breverb

SIR2

Izotope RX3

Zynaptic Pitchmap

NI Komplete 9 ultimate

VSTi - också fler än jag orkar rabbla upp...

Flera olika bibliotek från EastWest

VG2

GA3

Komplete 9 ultimate

Electri6ity, Mojo

Alla varianterna från Ample Sound och Real Guitar

Dcam, BFD2

HalionSonic2

Link to comment
Dela på andra sajter

Kört med CoolEdit Pro sen Pentium-tiden...numera adobe Audition (3.1), just nu en trial-version som har 11 dagar kvar. Måste köpa nån annan DAW, för Adobe kör med en slags leasing, man ska betala för ett år framåt, och dyrt verkar det bli också.

Annars trivs jag kanonbra med AAu, man hittar allt och känner igen sig, och blir bekväm..det är väl därför man väntar tills det ä bara11 dagar kvar..

Funderar på Reason, som verkar vara rätt "multi"..Nån som har kört Reason ett tag och har nåt tyck om det?

Spelar mest in eget hemma, och ett och annat lokalt rockband, osv. Skulle haft DAW med 2 licenser, trackar en del live på laptop, sen mixar ja det hemma på superdatorn..hehe

Windows 7. Focusrite Saffire PRO 24 (Firewire) Och ADA8000

Link to comment
Dela på andra sajter

Som protools? Asså själva programmet man använder? 🙂

Helt korrekt!

Huvud DAW's: Logic pro X, Cubase 7.5, Maschine Studio 2.0 (Hårdvara med dedikerad mjukvara)

Reserv DAW's: Reaper 4.5 och Studio One Pro 2.6

Reason 6.5

Pluggar: Ja.. ligger i klass med alla andra här som har väldigt tunna plånböcker..

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kört med CoolEdit Pro sen Pentium-tiden...numera adobe Audition (3.1), just nu en trial-version som har 11 dagar kvar. Måste köpa nån annan DAW, för Adobe kör med en slags leasing, man ska betala för ett år framåt, och dyrt verkar det bli också.

Leasing? Vad är det för skit de kör med?

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Leasing? Vad är det för skit de kör med?

Är något dom började med för ett tag sen, med typ av alla deras program inkl Photoshop, tror man kan köpa nått enstaka program, men nästan allt måste man hyra, vilket jag tycker är helt värdelöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är något dom började med för ett tag sen, med typ av alla deras program inkl Photoshop, tror man kan köpa nått enstaka program, men nästan allt måste man hyra, vilket jag tycker är helt värdelöst.

Det måste väl var ett alternativ till att köpa, köpa måste väl gå att göra också om man vill?

Finns andra mjukvaruföretag där man kan köpa licens per år eller "for life"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste väl var ett alternativ till att köpa, köpa måste väl gå att göra också om man vill?

Nä, Adobe kör enbart på Creative Cloud för nästan alla deras program nu. Så man måste hyra eller gå nån annanstans. Går inte att köpa en licens.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Låter som de har för stor marknadsandel.

De lider ganska hårt av att deras programvara är good-enough. Dvs folk såg inget värde i att uppgradera. Man också byggt in så att det krävs drivrutin stöd för varje kamera modell som man vill ha rå format på. På så sätt kan man tvinga folk med nya kameror att uppgradera. De är en mjukvaru kollos som snart är lika stelbenta som IBM.
Link to comment
Dela på andra sajter

På så sätt kan man tvinga folk med nya kameror att uppgradera.

eller så tankar man hem deras gratis converter

det handlar om raw-formatprofiler som är olika för nya kameror som kommer ut på marknaden - det är tillverkaren som krånglar till det

http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_image_format#Standardization

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

eller så tankar man hem deras gratis converter

det handlar om raw-formatprofiler som är olika för nya kameror som kommer ut på marknaden - det är tillverkaren som krånglar till det

http://en.wikipedia....Standardization

Tex så behöver man CameraRaw6.7.1 för att ens kameras ska kunna läsas så behöver man CS5 eller nyare. Men visst det går säkert att konvertera i fler steg men dessa kommersiella verktyg brukar vara fenomenalt dåliga på script stöd.
Link to comment
Dela på andra sajter

DAW:

Pro Tools 10 - för tracking/mixning/redigering. Bästa programmet att redigera audio i, tycker jag.

Logic Pro 9 - bra på det mesta, sjysta pluggar, och för att Sylenth 2 bara är en VST/AU-plugg, alltså funkar bara med Logic/Cubase osv. Och för att man behöver lära sig nya saker också;-)

Pluggar:

Superior Drummer 2 - låter grymt bra utan att behöva skruva så in i h-lvete på allting, imponerande.

XLN Audio Addictive Drums - låter grymt bra utan att behöva skruva så in i h-lvete på allting, imponerande. Tyvärr kör de väl ett eget koncept med sina midi-notes, så de är inte kompatibla med BFD och Superior Drummer. Rätta mig om jag har fel.

BFD 2 - samplingarna är otroligt bra, plus mängden av olika trum-set, mixer delen likaså, men det finns väldigt få mixer/trum-presets som låter bra tyvärr, de verkar ha missat det;-) Kanske går att hitta på nätet?

impOscar 2 - grym synth med väldigt mycket bra ljud, tyvärr dålig kompatibilitet med Pro Tools (10), då den glömmer av vilket ljud man hade, man får skriva upp det med penna och papper;-)

EWQL Hollywood Strings (Play) - bra stråkar

Native Instruments Guitar Rig 5 - bra smör- och bröd-ljud, lättjobbad, funkar bra med min Samick Stratta

Sample Moog - Moog Taurus Bass Pedals-ljud (och allt annat, Mini Moog m.m.)

XLN Audio Addictive Keys - Kanonfina gamla analogpianon, men är lite svår att ratta (mycket inställningar)

Native Instruments B4 - Världens bästa mjukvaru-klon av Hammond B3!? Tyvärr går den väl inte att köpa längre:-(

Izotope Ozone 5 - Sjyst masteringsprogram för ett någorlunda billigt pris

Massey L2007 Mastering Limiter - Sjyst masteringsprogram för master-utgång och även på bussar (RTAS, dvs. Pro Tools)

Antares Autotune - när man sjunger falskt behövs denna:-)

Sylenth 2 (Lennar Digital) - jordens sjystaste (mjukvaru-)synt på 20 år :-o minst, inte bara för techno, jättebra arpeggiator, otroliga pads och lead-ljud.

Plus en massa andra pluggar jag inte orkar nämna här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tex så behöver man CameraRaw6.7.1 för att ens kameras ska kunna läsas så behöver man CS5 eller nyare. Men visst det går säkert att konvertera i fler steg men dessa kommersiella verktyg brukar vara fenomenalt dåliga på script stöd.

du läste inte riktigt det jag skrev eller länkade till eller hur?

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=5695

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

du läste inte riktigt det jag skrev eller länkade till eller hur?

http://www.adobe.com....jsp?ftpID=5695

Det tror jag faktiskt att jag gjorde. Men förklara hur steget RAW->DNG->PS försvinner.

Annars är steget KameraVendor->tiff->PS den normala vägen. Men det är lite smidigare som PS direkt kan raw via CameraRaw pluginen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...