Jump to content
Sign in to follow this  
Johan Brynte

Hur gör man denna Lead och bas ljud?

Recommended Posts

Hur gör jag dessa ljud i FL med mastering och så också.

Antar att det e lätt för er men rätt svårt för mig.

https://www.youtube.com/watch?v=u5FMZJadW_0

1:43 i låten startar lead ljudet i alla fall.

Vill hellst andvända 3xOsc till detta. Vad kallas lead ljudet för? Finns det tutorials för dessa lead och bas?

Vet att TRJ suckaz kör liknanade i denna låt.

https://www.youtube.com/watch?v=aPbubDSaGyk

Edited by Johan Brynte

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Senaste foruminläggen

  • guyg7_red.jpg

    Studiofestival – Skapa bästa 70-talssoundet!
    Höstens tävling är igång.
    Läs mer >

  • Similar Content

    • By Björn Olsberg
      Bakom Lights & Motion döljer sig Christoffer Franzén som både skriver, spelar, spelar in och mixar sin musik själv. Instrumenten är han självlärd på. David Henriksson har fått en pratstund med Christoffer som just nu är dubbelt skivaktuell.
      Christoffer Franzén som vanligtvis syns under namnet ”Lights & Motion”, komponerar, arrangerar, producerar, spelar in sin musik helt själv. Hans musik har hörts i flera Hollywood-filmer, i Jimmy Fallons och Ellen Degeneres talkshows samt under Super Bowl och Oscars-galan. Här berättar han om sin kreativa process, hur upplevelsen att höra Metallica spela med en symfoniorkester öppnade upp hans tankar om att det går att blanda nästan vilka musikstilar som helst och hur en del studier i musikteori (på senare) har hjälpt honom att effektivisera delar av arbetet. Mycket intressant snack med denna multimusiker och visionär.
      > Prenumerera på podcast
      > Lyssna på avsnittet som podcast
      > Samtliga poddavsnitt
      Video you Youtube:
       


      Den här videointervjun är sponsrad av EBS Sweden
    • By musicinmymind
      Hej! Jag har ett problem, har googlat runt och inser att där inte finns någon lätt lösning. Har gått igenom några workstation, samt några analoga portastudios, och har sen ett antal år en roland vs1680 digitalstudio som jag kunnat hantera ganska bra, men nu har den stått i några år och känner mig mer sugen på att flytta in i pc-miljö. 
      Har FL studio installerad, men har inte riktigt lärt mig hantera det så bra än, och gillar egentligen mest att arbeta i portastudion. Men - lättare att skicka filer när man har det i FL.
      HUR kan jag överföra låtar med sina spår från 1680 till FL? Vill inte skicka kanal för kanal då det tar en evighet. Har cdbrännare i 1680, kan man spara ner i nåt format som sedan lätt kan plockas in i FL?  Har testat med midisladdar och kopplingar kors och tvärs, men det är alltid nåt som strular. 
      Någon som hittat nån lösning på detta?
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Basen, basen, basen… Musikens trogna stöttepelare och allt som oftast boven i dramat när det kommer till mixning och mastring. En bas som sitter där den ska ger musiken liv, sväng och värme. Den får mixen att kännas mer professionell, i brist på bättre uttryck.

      Jag skulle faktiskt vilja påstå att: Om basen låter bra, så låter automatiskt hela mixen bättre. Övriga instrument har då en stabil grund att stå på och lyssnaren känner sig trygg.
      Raka motsatsen är förstås en dåligt inspelad, spelad och mixad bas. Vilket tar kål på vilken hitlåt som helst. Jag har sagt det förr och jag kommer förmodligen att säga det igen: Spela in så som du vill att det ska låta - detta gäller inte minst basen. Med detta sagt är fräscha strängar (om det nu är ett rent sound du är ute efter) och en bra lajnad signal A och O. En förstärkarsimulator i pluggformat är också mer eller mindre nödvändig i hemmastudion.
      Dags för mix
      Det första du ska du fundera över när det kommer till själva mixen (om vi nu utgår i från att vi pratar om basens plats i förhållande till andra instrument) - är arrangemanget. Vilka instrument ställer till det för basen? Om många instrument spelar ”samma sak” i samma oktav som basen och på så vis konkurrerar istället för kompletterar, så har vi ett problem. Ett problem som snarare löses genom att spela in igen och arrangera om, än att skruva sig galen med equalizer och annat hokuspokus.
      Energi
      Mycket av basens energi sitter i området 60-250 Hz. Detta område upptas naturligtvis också av en mängd andra instrument och det är här mycket av värmen i mixen sitter. För lite och mixen låter kall och steril. För mycket och mixen blir luddig, otydlig och framtung. Basen har alltså inte ensamrätt på detta frekvensområde, vilket är viktigt att påminna sig om.
      Balans
      Den största hemligheten med att mixa bas är dock långt mycket enklare än du kanske tror. Det handlar kort och gott om att sätta volymen, i förhållande till andra instrument. Att hitta den så kallade balansen. Så innan du ger dig i kast med eq och kompression, se till att sätta volymen. Låter det för basigt? Backa några decibel. För tunt? Dra upp basen. Och mycket svårare än så är det faktiskt inte. Tänk dock på att använda dig av automatisering, vilket är nyckeln till en levande mix, inte bara när det gäller bas. Ofta kan exempelvis basen ta mindre plats (volym) i verserna och mer i refrängen.
      Men hur ”vet” du om basen verkligen sitter där den ska? Till att börja med är det viktigt att inse att det inte finns något rätt eller fel, eller något slags recept på hur stark eller svag basen ska vara. Här handlar det om tycke och smak och om att… Referenslyssna! Genom att jämföra din mix med annan musik du gillar får du snabbt ett hum om hur din bas ligger till. Fördjupa dig i ämnet här i artikeln Så får du garanterat dina mixar att låta bättre.
      Kompression
      Näst efter volym och automatisering (och sättet basen är spelad på så klart) kommer kompressionen. Du vill som regel att basen ska kännas stadig och fast. Den ska helt enkelt pumpa på utan att sticka ut och överrumpla lyssnaren. Detta löser du bäst genom att komprimera på rätt sätt. Det bästa för nybörjaren är att plocka fram en kompressor och ladda en preset som heter något i stil med ”bass” och sedan ratta på threshold tills du komprimerar mellan -5 och -10 dB. Tänk dock på att kompensera med utvolymen på kompressorn, eftersom volymen trycks ner rejält när du komprimerar.
      För den som har lite mer erfarenhet och vill vara med och påverka är det ofta en långsam release som gäller, vilket gör att sustainen/utklingningen förlängs. Här handlar det om att tajma releasen till varje nytt anslag. Något som kräver övning, men som definitivt är värt besväret. Görs detta rätt låter basen fet och go, precis som sig bör. En release på 150 ms, eller autorelease, är en bra utgångspunkt. En långsam attack på 20-40 ms är inte heller ovanligt, för att behålla attacken och anslaget. Begrunda att det inte spelar så stor roll om basen låter ”konstigt” eller överkomprimerad när du spelar den i sololäge, det är helheten som räknas.
      Men baskggen då?
      Slutligen vill jag som hastigast nämna det berömda bråket mellan bas och baskagge. Vem är det egentligen som ska agera sub respektive bas? Ett vanligt problem eftersom båda instrumenten har väldigt mycket energi just här. Vanligtvis får genren bestämma. Handlar det om hip-hop eller dansmusik är det förmodligen baskaggen som agerar sub. Då hamnar baskaggen längre ner, i bröstkorgen vid 0-100 Hz och basen högre upp. I punk, metal, rock- och pop är det däremot tvärt om. Basen tar då hand om den lägsta subben och baskaggen tuffar på i området 100-200 Hz. Om du sitter med en baskagge och en bas som båda har väldigt mycket subbas är det ofta en god idé att låta baskaggen ta hand om detta register. Inte alltid, men ofta.
      Fördjupa dig gärna i ämnet här.
      BONUSTIPS: Om du vill att basen ska låta kaxigare och ta upp mer plats utan att ta överhanden, är analog distortion svaret – eller saturation som det kallas på engelska. Gratispluggen IVGI från Klanghelm är ett utmärkt alternativ för ändamålet.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Dcembr
      Jag säljer nu min specialbyggda musikdator!
      All info finner ni genom att klicka på länken nedan.
       
      Mvh
      Fredrik
       
      Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Specialbyggd Musikdator Säljes https://www.blocket.se/vi/91142043.htm
    • By Steven Persson
      Inköpt någon gång 2010 och har enbart bott i min hemmastudio.
      Kropp i al, hals i lönn och två feta, aktiva humbuckers kopplade till 3-bandig EQ, en volymratt och en ratt för att ställa balansen mellan de två pickuperna.
      Säljes med hardcase. Finns I centrala Sundsvall.
      2500 kr.



  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • Utvalda pressmeddelanden

  • Who's Online (See full list)

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.