Jump to content
Annons

Singel eller inte, hur väljer ni ut låten?


Recommended Posts

Ibland är det kanske givet. Det kanske bara finns två radiovänliga låtar på skivan. Ibland kanske skivan är proppfull med hits och därför blir det svårt att välja. Eller som för mig. Har arbetat på min skiva i x antal månader och år och därför känner jag att det är svårt att avgöra vilka låtar som är potentiella singlar. Jag har ett antal låtar, fyra till fem, som är "hittiga" men jag vet inte längre hur jag ska tänka. En av de starkaste låtarna saknar till exempel en återkommande refräng. Det är samma refrängackordföljd som återkommer men jag sjunger helt olika saker på båda ställena. Är den låten diskvalificerad som singel då. Eller måste en singel vara intro, vers, refräng, vers, refräng, stick, refräng, slut? Hur mycket "får" man bryta mot normen tycker ni? Kan det till och med vara en fördel att göra det som mindre känd artist?

Ja, hur tänker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det viktigaste är att låten förmedlar det du vill, alltså din "image" (den du vill ha) skulle jag tro. Finns exempel på låtar gjutna i mallar och låtar som bryter mot alla "regler" som blivit hits!

Vill du ha största hitpotential så kan du sätta dig i en Bert Karlsson-sinnesstämning och försöka tänka så cyniskt du bara kan så blir det kanske självklart

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Låt andra lyssna och ta reda på vilken eller vilka av låtarna de gillar bäst. Försök att lyfta fram låtar som du känner representerar dig bäst fast ändå på olika sätt. Oftast så har man ju minst två olika sidor som artist får man ihop dem, utan att de spretar för mycket, så har man nog större chanser att tilltala flera lyssnare. Eller så kanske man riktar in sig på en specifik målgrupp och lyckas så istället.

Spontant så skulle jag nog säga att en traditionellare låtstruktur har större chans att slå. Helst ska man nog kunna sjunga med i andra refrängen redan när man hör låten för första gången. Det är bra att vara den som sticker ut i radio, men det är nog farligt att vara den som avviker från resten av utbudet som bjuds på i sändningen.

Men band som t ex Beatles har ju många hits trotts (eller snarare tack vare förmodligen) deras ibland jätte konstiga arrangemang på vissa av låtarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste är att låten förmedlar det du vill, alltså din "image" (den du vill ha) skulle jag tro. Finns exempel på låtar gjutna i mallar och låtar som bryter mot alla "regler" som blivit hits!

Vill du ha största hitpotential så kan du sätta dig i en Bert Karlsson-sinnesstämning och försöka tänka så cyniskt du bara kan så blir det kanske självklart

Jo, det är väl en del av problematiken för mig. Att hitta den där storyn som hjälper till att sälja. Det handlar ju om att koka ned någon del av sig själv till ett paket. Jag har hjälp med promotion men en stor del av arbetet ligger ju på mig. Det är ju i någon mån min person som ska säljas.

Låt andra lyssna och ta reda på vilken eller vilka av låtarna de gillar bäst. Försök att lyfta fram låtar som du känner representerar dig bäst fast ändå på olika sätt. Oftast så har man ju minst två olika sidor som artist får man ihop dem, utan att de spretar för mycket, så har man nog större chanser att tilltala flera lyssnare. Eller så kanske man riktar in sig på en specifik målgrupp och lyckas så istället.

Spontant så skulle jag nog säga att en traditionellare låtstruktur har större chans att slå. Helst ska man nog kunna sjunga med i andra refrängen redan när man hör låten för första gången. Det är bra att vara den som sticker ut i radio, men det är nog farligt att vara den som avviker från resten av utbudet som bjuds på i sändningen.

Men band som t ex Beatles har ju många hits trotts (eller snarare tack vare förmodligen) deras ibland jätte konstiga arrangemang på vissa av låtarna.

Nynnvänliga är det allihop men jag antar att några är det mer än de andra. Men det blir svårt att sjunga med i en refräng som låter annorlunda andra gången den dyker upp. Jo, jag tänkte sätta ihop ett litet paket med låtarna som jag kan skicka till folk jag litar på, både som personer och i deras sätt att se på musik.

Som jag förstått är en taktik att låta den första låten presentera dig. Den behöver inte vara den bästa låten utan den som bäst ger en bild av dig. Detta för att sedan släppa den "bästa" låten som andrasingel. Om så kan jag ju släppa en lite konstigare låt som förstasingel och sedan den hittigaste som andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket "får" man bryta mot normen tycker ni?

hur mycket som helst

följ ditt hjärta alternativt be ett litet gäng tycka till om dom låtar du valt ut som kandidater

ofta är ju faktiskt inte första singelsläppet den som blir den största hiten

struktur på låten spelar ingen roll tror jag - en hit är en hit

walk like an egyptian

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt några andra tycka till och välja. Det är nog lätt att fatta tycke för nån egen låt som kanske inte funkar lika bra i andras öron.

...Kanske ska tilllägga att jag själv inte släppt några singlar, men den låt jag tänkte mig skulle gå hem rätt bra i Studiomellon knappt fått några röster alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...