Jump to content
Annons

Hur rattar man in ett klassiskt trance-lead?


ajkaramba

Recommended Posts

Tjena!

Jag håller på med en liten trance-låt och försöker skapa ett lead med ungefär detta ljud (spola till 1:10):

http://www.youtube.com/watch?v=wqstyeNbd3Q&feature=youtu.be&t=1m10s

Det är ju ett så kallat "klassiskt" trance-lead och borde väl inte vara allt för svårt att skapa? Jag har nu suttit och pillat i v-station under allt för många timmar och känner att jag inte kommer någon vart. Hur jag än gör så slutar det med att det låter ungefär såhär som i denna video:

http://youtu.be/8dZdlOOi-Aw?t=2m31s

Det känns ju som att det är en bra bit på vägen, men jag tycker att ljudet är lite för vasst/tunnt och jag kan inte fixa det hur jag än bär mig åt. I slutändan sitter jag här med samma gälla stråle av ljud.

Kan man skapa ljudet i det första klippet endast m.h.a. v-station (alt. någon annan VST) eller är det några gudomliga EXTERNA effekter som man måste lägga på? Jag har i princip testat att experimentera med alla rattar som finns i VST:n, men det blir knappt någon skillnad...

Skulle vara så himla fantastiskt om någon kunde ge någon som helst vägledning, då jag snart håller på att bli tokig av att ratta och Googla timma efter timma.

PS. Jag är ingen Basshunter wannabe, utan tog endast honom som exempel då han använder sig av just klassiska trance-leads. Tänkte att många känner till hans musik. 🙂

Redigerat av ajkaramba
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att få feta ljud oavstett musikgenre, men i synnerhet elektronisk musik är det s.k. "layering" som gäller. D.v.s. det är två, tre eller ännu fler ljud som spelar exakt samma melodi, eller nästan samma melodi. Huvudsaken är att det är i takt, och att varje ton (på alla synthar) stämmer överens.

Jag kan ta en av mina egna låtar som exempel. Lyssna på min låt Aeolian:

http://www.soundcloud.com/cathrinemilton/aeolian

Första lead-melodin kommer in på 2:04. Det är både en akustisk gitarr och en rockorgel. (Egentligen är det en mjukvaruanalogsynt som låter som akustisk gitarr + annan mjukvarusynt med orgelljud.)

Snabbspola sedan till 7:20. Nu hör du samma melodi men med endast orgelljudet + en distad synth i oktavhopp. Notera att de båda syntharna spelar INTE samma melodi, utan endast följer varandra i takt vilket skapar en känsla av att det är samma ljud och med ökad fyllighet.

Tricket är att ta ett gäng ljud som låter OLIKA. Ett basljud, ett distat och ett med rymd. Tänk på att hålla nere effekterna (d.v.s.) reverb och delay samt ha kort attack och release - annars blir det lätt grötigt.

Skicka allt till samma buss - börja med att lägga på kompressor och högpass EQ (vid 120hz). Detta "limmar ihop" ljuden så de låter samspelta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det den enda du har att tillgå?

Jag har faktiskt massor med VST:s. 😄 För tillfället sitter jag och leker med Refx Vanguard, vilket verkar ge lite bättre resultat.

För att få feta ljud oavstett musikgenre, men i synnerhet elektronisk musik är det s.k. "layering" som gäller. D.v.s. det är två, tre eller ännu fler ljud som spelar exakt samma melodi, eller nästan samma melodi. Huvudsaken är att det är i takt, och att varje ton (på alla synthar) stämmer överens.

Jag kan ta en av mina egna låtar som exempel. Lyssna på min låt Aeolian:

http://www.soundclou...emilton/aeolian

Första lead-melodin kommer in på 2:04. Det är både en akustisk gitarr och en rockorgel. (Egentligen är det en mjukvaruanalogsynt som låter som akustisk gitarr + annan mjukvarusynt med orgelljud.)

Snabbspola sedan till 7:20. Nu hör du samma melodi men med endast orgelljudet + en distad synth i oktavhopp. Notera att de båda syntharna spelar INTE samma melodi, utan endast följer varandra i takt vilket skapar en känsla av att det är samma ljud och med ökad fyllighet.

Tricket är att ta ett gäng ljud som låter OLIKA. Ett basljud, ett distat och ett med rymd. Tänk på att hålla nere effekterna (d.v.s.) reverb och delay samt ha kort attack och release - annars blir det lätt grötigt.

Skicka allt till samma buss - börja med att lägga på kompressor och högpass EQ (vid 120hz). Detta "limmar ihop" ljuden så de låter samspelta.

Man tackar för tipset. Jag skall testa att köra lite "lager på lager" så får jag se om det blir bättre. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Detune om det finns kan hjälpa, även göra så att vågformerna inte synkar när de startar utan förskjuts lite om de syntar du har behärskar det. Lågpassfilter, reverb osv....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...