Jump to content
Annons

Macbook Pro eller IMac det är frågan!


krillesvahn

Recommended Posts

Tjeena Hallå!

Jo det är så att jag är väldigt intresserad av att börja göra musik i Logic. Och jag tänkte gynna mig själv, med att köpa en Mac-dator. Men jag vet inte riktigt om jag skall välja en Macbook eller en IMac.

Fördelen med en Macbook är ju givetvis att den är mobil och kan användas till det mesta.

Men samtidigt så är en IMac strået vassare rent prestanda mässigt, men inte lika mobil som en Macbook av självklara anledningar...

Jag som musiker gillar att experimentera och samarbeta med andra. Idag så jobbar jag hemma framför datorn, vilket jag gillar. Men där är ett litet hinder, man är inte mobil. Och då överväger jag att skaffa en laptop istället. Men samtidigt så vill jag inte bara vara mobil, jag vill även ha en dator som klarar av jobbet, utan att jag skall behöva oroa mig över att… kommer datorn verkligen klara det trummpluginet, eller är projektet för stort.

Ni hajar vad jag menar?

Det jag sysslar med är:

Musikproduktion

DJ

Ljudtekniker

Speaker

Nu är jag lite nyfiken på era tankar kring valet av en Macbook eller IMac!

Ha det fint! // SvahN! 🙂

Redigerat av krillesvahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, jag har både och faktiskt, dock har jag inte börjat med musikinspelning på mina mac-datorer ännu. Har tidigare kört Cubase på PC. Min tanke är att köra Logic Pro X (eller Reason 7) på min iMac och eventuellt göra redigeringar av inspelningar på min MacBook Pro.

Som MRS8 säger, så beror det mycket på hur du vill arbeta. T ex är det viktigt att kunna ta med sig grejorna och spela in mobilt? Har du bara tänkt spela in hemma hade jag helt klart valt en iMac, gärna 27" - då får du rejält med skärmyta och kan ha flera fönster öppna samtidigt.

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade både en MacBook Pro och en iMac innan men sålde iMacen och köpte en Thunderbolt Display istället. Mest för att jag var trött på inte ha allt på en och samma dator.

Det jag absolut avskyr med MacBooken är fläktljudet, och när den är inkopplad till TB-skärmen så blir den ännu varmare och går lättare upp i varv.

Där är iMacens främsta fördel som jag ser det, den är så mycket tystare, även under högre belastning. Vet dock inte hur det är med de nyare tunna iMacarna då min var en tjockis.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade både en MacBook Pro och en iMac innan men sålde iMacen och köpte en Thunderbolt Display istället. Mest för att jag var trött på inte ha allt på en och samma dator.

Det jag absolut avskyr med MacBooken är fläktljudet, och när den är inkopplad till TB-skärmen så blir den ännu varmare och går lättare upp i varv.

Vilken MBP har du? Har själv senaste 15" Retina 2.6GHZ Min fläkt låter knappt något alls även när man pressar den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft Macbook Pro, har nu Macbook Air som "fritidsdator" och 27" iMac som studiodator.

Min förra bärbara och min nuvarande Air är tysta och smidiga som fan, tills man drar igång t.ex Netflix eller Aftonbladet. Flash etc får fläktarna att gå bananas, och det låter som en lite storm som susar.

Av den simpla anledningen säger jag iMac. Den är tyst - hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Macbook Pro retina och jag skulle välja en bärbar alla dagar i veckan pga. flexibiliteten man får genom en bärbar. Har också använt en Mac Mini med 2 skärmar och den har fungerat bra, men smidigheten att enkelt kunna ta med sig datorn har varit ett riktigt stort plus!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjeena!

Kul att här är lite delade meningar.

Jag har uppdaterat inlägget lite.

Jag är lite inne på en Macbook just nu… men ja, jag får först ha råd till den innan mitt slutgiltiga svar kommer! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det låter ju som om du skulle trivas bäst med en MacBook över lag med tanke på dina behov.

Hurvida prestandan räcker till beror ju på hur stora projekt och vilka pluggar du kommer att jobba med. Det finns ju gränser på alla datorer. 🙂

Samplingsbaserade pluggar behöver du inte oroa dig över prestandamässigt iaf, men viktigt att köpa maximalt med RAM. I övrigt klarar dagens MacBooks hyffsat stora projekt om man inte använder riktigt processorhungriga pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det låter ju som om du skulle trivas bäst med en MacBook över lag med tanke på dina behov.

Ja på så sätt så borde jag klara mig!

Jag var faktiskt inne på Elgiganten idag och frågade runt lite. Jag blev rekommenderad att spana in en Macbook då den tydligen skulle vara snabbare än en IMac… kan detta verkligen stämma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja på så sätt så borde jag klara mig!

Jag var faktiskt inne på Elgiganten idag och frågade runt lite. Jag blev rekommenderad att spana in en Macbook då den tydligen skulle vara snabbare än en IMac… kan detta verkligen stämma?

ja till viss del eftersom de har snabbare SSD disk som standard till skillnad mot iMac som har vanlig HD men sen beror det på vilken processor och hur mycket minne man väljer.

Redigerat av LeStud
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en mac mini (senaste) och en 27 tums skärm, mac minin är verkligen helt tyst när man har den till musikproduktion. Amazing.

Har tre Mac Minisar, de har lika bra prestanda som både MacBook och iMac, och är lika portabla som MacBook (förutom skärmen då) till ett bra mycket schystare pris;-)

Och som beyondish säger: helt tysta också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...