Jump to content
Annons

Ny musiker behöver tips för musikproduktion


Jwann (oregistrerad)

Recommended Posts

Jwann (oregistrerad)

Hej! Jag heter Johan och behöver lite hjälp så direkt när jag introducerar mig. ^^

Vet inte om jag har kommit rätt men jag är ny här och har hållit på med musik ett tag, främst gitarr men även trummor.

Personligen älskar jag även EDM och house och skulle gärna vilja kunna komma igång och mixa lite själv. Har lite svårt att veta hur jag ska komma igång, då jag inte är en haj på datorer, så hoppas jag någon vänlig själ skulle vilja ta sin tid att svara på några frågor:

Behöver jag en monster dator (macbook pro) för att mixa? (Ge gärna en prisklass som är lämplig)

Vad för program bör jag ha för att kunna mixa?

Vad mer kommer jag att behöva för att kunna mixa ihop en egen låt?

Skulle uppskatta svar! ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Monster o monsterdator..

Men en dator på 8Gb RAM, 4 kärnig processor på 3GHz och gärna en SSD så kan du komma igång.

Själv kör jag på detta och det flyter på bra!

Med program är det nog en smaksak. Jag har testat det mesta och Faller fortfarande för FL Studio.

Du behöver väl mest läsa. kolla tutorials och testa dig fram inom mixingens värld.

Men ett par monitorer är ju rätt viktigt vid mixen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ooj, lång väg att gå, men det är för det mesta roligt. :-)

Du kan ju alltid installera ASIO4ALL, så du kan installera någon/några testversioner av ett sequencerprogram och pilla runt lite med befintlig dator. Själv kör jag Sonar X2, men vanligt är även Fruityloops och Ableton inom elektronisk musik.

Men om jag skulle bygga ny studio idag skulle jag satsa på:

* Bra dator optimerad för musik (d.v.s. separat DAW)

* Ljudkort med breakoutbox, bra och stabila drivrutiner. (Presonus Audiobox är ett bra instegskort)

* Monitorer och monitorbaslåda (Alternativt monitorer och hörlurar som budget)

* MIDI/USB klaviatur med minst fyra oktaver

* Lär dig spela (lite) piano. En dur och en mollskala räcker bra. Lite om ackord och vad som funkar är oxå viktigt.

När det kommer till datorn är det viktigt att tänka på att det är inte genomsnittsprestandan som räknas utan det är den LÄGSTA prestandan man vill höja. Allt för att inte få latencyproblem och s.k. dropouts. (Har själv tampats rejält under årens lopp. Men jag blandar hårdvara och mjukvara vilket gör det mer komplicerat.)

Ska du göra elektronisk dansmusik blir det mycket pluggar, bussar och kanske bass-ducking även i mjukvaran. På ren franska: Satsa på datorn. SSD disk för allt, Core i7 (kanske i5a), 8GB RAM m.m. (Jag kör själv optimerad Core i5, och känner att det är lite i underkant. Dock misstänker jag att mina projekt är lite större än en nybörjares. ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jwann (oregistrerad)

Monster o monsterdator..

Men en dator på 8Gb RAM, 4 kärnig processor på 3GHz och gärna en SSD så kan du komma igång.

Själv kör jag på detta och det flyter på bra!

Med program är det nog en smaksak. Jag har testat det mesta och Faller fortfarande för FL Studio.

Du behöver väl mest läsa. kolla tutorials och testa dig fram inom mixingens värld.

Men ett par monitorer är ju rätt viktigt vid mixen 🙂

Men läsa, vad ska jag läsa då? Några förslag? 🙂

Redigerat av Jwann
Link to comment
Dela på andra sajter

Jwann (oregistrerad)

Ooj, lång väg att gå, men det är för det mesta roligt. :-)

Du kan ju alltid installera ASIO4ALL, så du kan installera någon/några testversioner av ett sequencerprogram och pilla runt lite med befintlig dator. Själv kör jag Sonar X2, men vanligt är även Fruityloops och Ableton inom elektronisk musik.

Men om jag skulle bygga ny studio idag skulle jag satsa på:

* Bra dator optimerad för musik (d.v.s. separat DAW)

* Ljudkort med breakoutbox, bra och stabila drivrutiner. (Presonus Audiobox är ett bra instegskort)

* Monitorer och monitorbaslåda (Alternativt monitorer och hörlurar som budget)

* MIDI/USB klaviatur med minst fyra oktaver

* Lär dig spela (lite) piano. En dur och en mollskala räcker bra. Lite om ackord och vad som funkar är oxå viktigt.

När det kommer till datorn är det viktigt att tänka på att det är inte genomsnittsprestandan som räknas utan det är den LÄGSTA prestandan man vill höja. Allt för att inte få latencyproblem och s.k. dropouts. (Har själv tampats rejält under årens lopp. Men jag blandar hårdvara och mjukvara vilket gör det mer komplicerat.)

Ska du göra elektronisk dansmusik blir det mycket pluggar, bussar och kanske bass-ducking även i mjukvaran. På ren franska: Satsa på datorn. SSD disk för allt, Core i7 (kanske i5a), 8GB RAM m.m. (Jag kör själv optimerad Core i5, och känner att det är lite i underkant. Dock misstänker jag att mina projekt är lite större än en nybörjares. ;-)

Tack för grymt svar! Men ja det kommer nog ta en tid för mig innan jag kommer till den nivån, låter ganska komplicerat men jag ska försöka jobba mig upp dit 🙂 men tack, nu har jag nått att utgå ifrån ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...