Jump to content
Annons

Tips föruppmickning av trummor - Live


Trollfar

Recommended Posts

Hej!

Spelar i ett band, vi är ute och spelar en del.. Jag är trummis, och har nu köpt ett nytt Tama SIlverstar (sjukt nöjd so far!)

Ett problem som hängt med ett tag är när jag ska micka upp trummorna, kör de rätt in i mixerbordet, sist hade jag kompressor på bastrumman, vilket var guld. Men jag har haft väldiga problem med att få fram rätt ljud, och problem med efterringningar och övertoner, rundgång, svårt att få tyngd i dem.

Nu inför nästa gig ska jag köpa in prylar som ska göra ljudet vid uppmickning ännu bättre, jag vet att jag måste ha kompressor, och även gate till pukor mm.

Vad jag förstått så hade de flesta kompressorer inbyggd gate idag, nu till min fråga: Vilka prylar ska jag satsa på, de flesta kompressorer/gate jag kollat på har bara 2-4 kanaler, vilket gör de svårt då jag har kanske 5-6 mikrofoner jag behöver dessa effekter på... Så vad ska jag köpa, tips, erfarenheter?

Är beredd på att köpa riktiga grejer, dock kanske inte till några monstersummor, då det är mycket annat som ska köpas, men lägger gärna till lite pengar och får riktiga grejer!

/ Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men jag har haft väldiga problem med att få fram rätt ljud, och problem med efterringningar och övertoner, rundgång, svårt att få tyngd i dem.

Mindre rundgångskänsliga mikrofoner (tänk dynamiska närmickar), ett väl eq'at PA och så lite kompression som möjligt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Spelar i ett band, vi är ute och spelar en del.. Jag är trummis, och har nu köpt ett nytt Tama SIlverstar (sjukt nöjd so far!)

Ett problem som hängt med ett tag är när jag ska micka upp trummorna, kör de rätt in i mixerbordet, sist hade jag kompressor på bastrumman, vilket var guld. Men jag har haft väldiga problem med att få fram rätt ljud, och problem med efterringningar och övertoner, rundgång, svårt att få tyngd i dem.

Nu inför nästa gig ska jag köpa in prylar som ska göra ljudet vid uppmickning ännu bättre, jag vet att jag måste ha kompressor, och även gate till pukor mm.

Vad jag förstått så hade de flesta kompressorer inbyggd gate idag, nu till min fråga: Vilka prylar ska jag satsa på, de flesta kompressorer/gate jag kollat på har bara 2-4 kanaler, vilket gör de svårt då jag har kanske 5-6 mikrofoner jag behöver dessa effekter på... Så vad ska jag köpa, tips, erfarenheter?

Är beredd på att köpa riktiga grejer, dock kanske inte till några monstersummor, då det är mycket annat som ska köpas, men lägger gärna till lite pengar och får riktiga grejer!

/ Jonas

Jonas, så här är det.

Det är inte ditt jobb att få ut ljudet av dina trummor ut i PA:t annat än att du spelar som du vill att ditt trumset ska låta.

Kompressorer och gatear levereras alltid i samband med ljudfirman som har hand om ljudet.

Teknikerns jobb är ju bara att förstärka dig ut till publiken!

Skillnad om ni kör ljudet själva det är klart.

Sen är jag av den tanken att trummor ska sjunga ut så mycket det går.

Hur länge och hur tydligt avgörs tillia av lokalen.

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Det nya setet är ju uppstämd av killen jag köpte trummorna av, så utan mikrofoner låter de magiskt!

Mikrofoner kör jag Shure Beta52 till baskaggen, SM57 till virvel, sen har jag dock tbone mickar till pukor.. vilket är nästa del jag ska ta tag i!!

Dessvärre har vi oftast hand om ljudet själva, ett fåtal spelningar har där funnits anläggning och tekniker, (vilket har varit jäkligt skönt...)

Så det är i regel vi själv som pillar ljud, alt. har jag med en polare som pillar lite åt oss!

Så eftersom vi själv jobbar med det, vill man ju samtidigt hålla det så enkelt det bara går..

Men frågan är då om jag ska köpa på mig dessa kompressorer, gates.. Eller om jag ska satsa på lite andra mickar och bara jobba med mixern, eqn? Jag vill ju främst ha fram punchen i baskaggen, djupet i pukorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men frågan är då om jag ska köpa på mig dessa kompressorer, gates.. Eller om jag ska satsa på lite andra mickar och bara jobba med mixern, eqn? Jag vill ju främst ha fram punchen i baskaggen, djupet i pukorna.

Kompressor minskar dynamiken vilket gör mikrofonerna mer rundgångsbenägna. Så om du har problem med rundgång bör du titta på andra delar i kedjan. Det viktigaste tycker jag personligen är frekvensgång och kraft i ljudanläggningen och hur den riggas/placeras i förhållande till musiker/scen och publik.

Några detaljer att tänka på:

  • Subbar under/på eller i direkt anslutning till scen gör alla mickar mer rundgångsbenägna i det lägre registret.
  • Toppar på scen gör mikrofonerna mer rundgångsbenägna i mellanregister och diskant.
  • Ju närmare en mikrofon är ljudkällan, desto större marginaler att jobba med eq och dynamik.
  • Jobba med mickval och placering för att komma så nära ljudidealet som möjligt. Det är t ex stor skillnad på att micka inuti bastrumman mot att sätta micken framför frontskinnet. Vinklar man pukmickarna rakt ned mot skinnet får man mer ton, riktar man den parallellt med skinnet får man ett öppnare ljud.
  • I livesammanhang kan det vara enklare att nå resultat om man skär med eq'n istället för att gaina på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stäng av kompressorerna live! Det finns normalt inte tid att ställa dem så det blir bra, särskilt inte om man sköter ljudet själva.

Kan man ha PA-t på golvet i stället för på scenen blir det ofta mkt tajtare ljud prexis som Joachime skriver. Samma med sångljud o allt…

Spelar ni på ett litet ställe kan det bli typ bäst ljud med enbart kaggemick plus en helt ensam SM57 som overhead. Inga mer mickar….

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som kompressor kanske inte är något jag ska fästa mig vid vid ute/livespel? Utan kanske mer vid inspelningar?

Man vill ju hålla det enkelt, så med andra ord bör jag slopa kompressor, och skaffa mig en annan uppsättning mickar till pukorna.

Jobba mer med eqn.. vi har ju eq till PA, sen har jag ju bara de få rattarna på mixerbordet till varje mick, räcker dessa eller ska jag skaffa en annan sorts eq till trummickarna?

Bra där med mickarna, jag tror själv jag ofta överarbetar med mick på allt.. har nämligen sett folk på mindre spel som knappt haft mickar alls.. och det har låtit bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som kompressor kanske inte är något jag ska fästa mig vid vid ute/livespel? Utan kanske mer vid inspelningar?

Man vill ju hålla det enkelt, så med andra ord bör jag slopa kompressor, och skaffa mig en annan uppsättning mickar till pukorna.

Jobba mer med eqn.. vi har ju eq till PA, sen har jag ju bara de få rattarna på mixerbordet till varje mick, räcker dessa eller ska jag skaffa en annan sorts eq till trummickarna?

Bra där med mickarna, jag tror själv jag ofta överarbetar med mick på allt.. har nämligen sett folk på mindre spel som knappt haft mickar alls.. och det har låtit bra!

Hajjar att ni kör på relativt små gig.

Där finns varken ekonomi eller direkt nytta av ljudtekniker på plats.

Vill du fortfarande förändra ljudet i din baskagge så exprimentera med stämning samt fyllning av baskaggen.

Alternativt trigga den och blanda signalen från trigger och akustiska ljudet.

Micken du har är vad som används av de flesta ute på scenerna idag och din baskagge låter ju som den gör.

Joachims inlägg är mycket sund information om vad som gör vad vid ett livegig.

Kompressorer är för stora scener likaså gatear.

Ska du ändå köpa en processor till ditt ljud så är det gatear du ska handla.

Det ger dig möjlighet att minimera "sjunget" i trummorna utan att tappa ton.

Lycka till!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer helt korrekt, oftast spelar vi på mindre ställen, kanske för 100-200 pers.

Känns som ni har helt rätt i vad ni säger, jag har nog försökt göra det för avancerat!

Så min nästa fråga är, hur dämpar jag baskaggen bäst? Ska jag köpa en dämpkudde, eller finns det något annat bra material att dämpa med? Ska det ligga mot slag eller resonanskinnet? Elller det är en smaksak?

Tack!!

/ Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör med baskagge utan hål i resonansskinnet så tygger jag att du ska testa frigolitflingor eller rivet dagstidningspapper.

Dramatisk skillnad på ljudet.

Kör du öppet hål så gör du bäst i en riktig kickpad inne i baskaggen.

Skippa skumgummi typ gammal madrass eller liknande.

Där måste akustikskum användas för bra effekt.

Typ Auralex eller liknande skumgummiplattor för studiobruk.

Nej, Biltemas liknande produkt fungerar inte på samma sätt trots att det liknar akustikskumgummi.

Dämpning mot slag- eller resonansskinn ger olika effekt.

Mot slagskinn, mer attack men stummare, snabbare ljud.

Mot resonansskinn, mer fladdrigt ljud, mer liv i ljudet men med kontrollerade över och undertoner.

Testa genom att låta någon hålla fingrarna mot skinnen och lyssna.

Något du definitivt kan testa är att addera ett reverb till dina trummor.

Det gör du lätt med dina befintliga grejer tror jag men ger massiva mängder storlek på trummorna utöver lokalens akustik utan att låta "ringigt"!!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid kört med öppen, men i detta nya kit är trumman sluten, så jag tänkte faktiskt testa köra på det!

Frigolitflingor låter ju intressant, hur mycket ska man isåfall ha?

Tänkte på kickpad, men det är ingen hit om jag kör sluten trumma då?

Ja reverb ska jag ju kunna lägga på ifrån fx-modulen på mixerbordet, Soundcraft MFXi 20 bord har vi.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

KIckpad har jag o polarn testat några ggr i olika kaggar o PA´n. Tycker de brukar låta skapligt ända tills man testar att sätta dit en normal kaggemick ungf inne i mitten av kaggen, riktad mot klubban på en egen regel i mixern, sen A/B-lyssnar man. Då hör man att man helst vill göra sig av med kickpadden. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...