Jump to content

det spökar i min Juno 106!


Recommended Posts

Nu ska ni få höra.

En av de sex rösterna i min Juno 106 var död, hördes inte mer. Ett vanligt förslitningsfel har jag förstått hos denna analoga synt från mitten av 80-talet: ett av röstkorten anses ha pajat när var sjätte ton inte hörs längre.

MEN...

Om jag låter 106:an vila någon minut och sedan slår an ett ackord SÅ KAN EN DÖD TON HÖRAS IGEN!

Alltså, detta är kronologin (kausaliteten är obegriplig för mig):

1. Jag spelar ton för ton längs hela registret och var sjätte ton är då tyst. (Jag gör detta via MIDI men det borde inte spela någon roll.)

2. Jag väntar ca 30 sek.

3. Jag slår an ett ackord, t ex Gm. Alla toner i ackordet hörs, trots att g:t var dött i steg 1.

4. Jag slår an samma ackord igen, nu är g:t tyst igen.

Processen kan upprepas med samma resultat.

Någon som kan förklara detta tekniskt eller ska jag bara acceptera att det spökar?

Det borde väl inte vara glapp eftersom det finns en sådan systematik i det?

Varför behöver röstchipet vila?

Jag fattar ingenting.

Link to post
Share on other sites
Annons

Det som är konstigt är att samma ton t ex g3 ibland är död och ibland inte. Varje ton är ju kopplad till ett visst kretskort så detta borde antingen vara trasigt eller helt.

Sen är det märkligt att tonen verkar behöva vila emellanåt.

jag är van vid ett mer binärt agerande hos maskiner. Men nu är detta en analog synt iofs.

Link to post
Share on other sites

Det stämmer inte att varje tangent är kopplad till en oscillator.

Juno 106 har två typer av polyfoni. I det ena läget triggas oscillator 1 av det första anslaget och oscillator 2 av det andra. I det andra läget triggar varje anslag första lediga oscillator. Spelar du en monofonisk melodi triggas bara oscillator 1.

Link to post
Share on other sites

Fast det är inte säkert röstchipet är trasigt för det... Sånna gamla synthar brukar vara utsatta för oxid så det kan hjälpa om du skruvar upp den och ruckar lite på chippar och sladdar och annat.. Varför skulle ett av sex chip bara ge upp så där? Jag tror mer på oxid och glapp jag! 🙂

Link to post
Share on other sites

Här kan du läsa om hur du testar om ett av dina voice chip är trasigt http://analoguerenaissance.com/JUNOTEST/ läs och starta upp junon som det står i texten. Det finns dom som lyckats laga sina chip genom att lägga dom i aceton och sedan försiktigt skrapa bort skyddsbeläggningen. Annars så kan man beställa "nya" kopior här om ett är trasigt. http://www.analoguerenaissance.com/D80017A/

Det finns en kille på youtube som har lagt upp ett gäng filmer hur man fixar till sin juno 106

Link to post
Share on other sites

Testa att byta Poly-läge. Om du spelar en ton i taget kommer var sjätte ton att vara tyst i det ena läget, och i det andra kommer ingen att vara tyst så länge du inte spelar mer än fem toner samtidigt.

post-1786-0-56744400-1393017666_thumb.jpg

Ja väljer man poly2 så funkar alla "tangenter" men utan polyfoni. Så man dår välja. Ska fatta mod och öppna lådan en vacker dag.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Andreas Hedberg
      På årets NAMM visar Roland upp sin nya syntmotor ZEN-Core som gör att kompatibla Roland-hårdvaror kan använda sig av samma ljud, men också flytta dem mellan de olika hårdvarorna. Har du exempelvis gjort ett ljud på en Fantom, kan du kopiera det till en kollega som använder en Jupiter X.
      ZEN-Core ser till att både ljudkvalitet, karaktär och uttryck bli enhetligt mellan de olika hårdvarorna. ZEN-Core kommer kunna användas på Fantom 6, 7 och 8, Jupiter X, RD-88 Stage Piano samt grooveboxarna MC101 och MC707.
      Uppdateringen kommer i slutet av januari 2020.
      Läs mer hos Roland.

      Studios nyhetsbevakning på Namm görs i samarbete med Universal Audio.
    • By Andreas Hedberg
      Studios nyhetsbevakning på Namm görs i samarbete med Universal Audio.
    • By Ali_81
      Hej!
       
      Jag funderar på att skaffa en hemmastudio. Vill gärna pyssla med att göra låtar, sjunga samt spela gitarr. Har gjort en del forskning på produkter samt tittat på massor av Youtube videos. Då det fortfarande inte känns så lätt att bestämma sig bland en värld av produkter så tyckte jag att det skulle vara smartare att höra av mig till er kunniga.
       
      Jag skulle därför uppskatta att få er rådgivning , om förslag på en studio kondensor mikrofonpaket med stativ och reflektionsfilter, ett ljudkort, en keyboard samt hörlurar. Har redan ett par monitorer av märket Yamaha HS 80M, samt en laptop av märket ASUS med Processor: 1,7 GHz, och RAM-minne: 6,00 GB.
       
      Har själv kommit fram till att följande mikrofon Rode NT1 samt ljudkort Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen, och keyboard av märket Alesis Vl49 kan vara några alternativ att starta med, men vet inte om det går att använda dessa produkter tillsammans efter synkorisering av deras drivrutiner och mjukvaror?
       
      Har även haft en Audio Fast Track C400 som inte gick att använda efter installation på min tidigare Windows 7. Fick höra att jag saknade Flash player av en tidigare version, vilket gjorde mig förvirrad och frustrerad eftersom jag inte är så teknisk, så nu vill jag testa nyare ljudkort med förhoppning om att det ska fungera.
       
      Tar gärna emot er råd om vilken mjukvara (DAW) ni rekommenderar som fri och premium version, samt vilka keyboard som passar dessa DAW:s?
       
      Tack på förhand!
       
      Med vänlig hälsning!
    • By Ingemarh
      Köpes, eller snarare Bytes !
       Klaviatur (synth eller Elpiano) Nord, Roland, Yamaha eller motsvarande.
       
      Bytes mot fotostudioutrustning,
      Studioblixtar, ljusformare, stativ och annan kringutrustning. Även kamera och objektiv.
      Förmånligt vid byte av duglig klaviatur!
       
      / Ingemar
      (nynasfoto@me.com)
    • By Studio
      PRESSRELEASE
      Hamamatsu, Japan, September 5, 2019 — Roland, a leading manufacturer and distributor of electronic musical instruments and professional video products, unveils the MC-707 and MC-101 GROOVEBOXES, two self-contained production tools designed for today’s electronic music creators. These powerful products reintroduce Roland’s iconic GROOVEBOX concept to a new generation of musicians, updated with the very latest sounds and a wide range of customization options. With the versatile MC-707 and MC-101, users can create complete, polished productions with no external gear or easily integrate with modern computer-based music environments.
       

      MC-101 & MC-707
      In 1996, Roland launched the original MC-303 GROOVEBOX to great acclaim, and the popular series evolved with many additional MC models over the next decade. Building on workflows introduced with genre-defining Roland instruments like the TR-808, TR-909, and TB-303, the GROOVEBOX series allowed people without musical training—but with keen musical sensibilities—to create songs quickly and easily, and in some cases, these individuals gave rise to entirely new musical genres and styles. The MC-707 and MC-101 fuse this landmark concept with today’s advanced technologies, giving electronic-focused musicians more creative power than ever before.
      The MC-707 GROOVEBOX offers everything needed to create a song or perform a live set without a computer. Users can immerse themselves in eight-track recording, sequencing, sampling, synthesizers, and studio-grade effects, plus a curated palette of sounds, loops, and phrases. Audio and MIDI can be recorded with deep control over timing, while hands-on faders and knobs inspire in-the-moment creativity.
       


       
      Equipped with Roland's latest sound engine, the MC-707 has all the sounds of legendary Roland rhythm machines and synthesizers, but also looks forward with modern digital and hybrid sounds. The eight-track sequencer is optimized for fluid production of today's electronic-focused music styles, with 16 ultra-sensitive pads for playing or sequencing drum parts, melodic basslines, or polyphonic chord progressions. There’s also a TR-REC step sequencer inherited from Roland’s classic drum machines, perfect for building rhythm parts quickly.
      With its advanced USB audio interface capabilities, the MC-707 easily flows in and out of any computer production setup. Users can record all eight parts to individual DAW tracks and finish a song there, or sample sounds from a DAW to capture backing tracks, stems, and more for live shows.
      The MC-101 GROOVEBOX has all the high-quality sounds, sequencing, and effects of the MC-707, but in a more compact four-track version that’s go-everywhere portable. This professional production tool features a solid-yet-light design and runs for up to five hours on four AA batteries, allowing users to craft sounds, create drum patterns, and compose musical phrases just about anywhere.
      To learn more about the MC-707 and MC-101 GROOVEBOXES, visit Roland.com
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • Utvalda pressmeddelanden

  • Who's Online (See full list)

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.