Jump to content
Annons

det spökar i min Juno 106!


rolandsborg

Recommended Posts

Nu ska ni få höra.

En av de sex rösterna i min Juno 106 var död, hördes inte mer. Ett vanligt förslitningsfel har jag förstått hos denna analoga synt från mitten av 80-talet: ett av röstkorten anses ha pajat när var sjätte ton inte hörs längre.

MEN...

Om jag låter 106:an vila någon minut och sedan slår an ett ackord SÅ KAN EN DÖD TON HÖRAS IGEN!

Alltså, detta är kronologin (kausaliteten är obegriplig för mig):

1. Jag spelar ton för ton längs hela registret och var sjätte ton är då tyst. (Jag gör detta via MIDI men det borde inte spela någon roll.)

2. Jag väntar ca 30 sek.

3. Jag slår an ett ackord, t ex Gm. Alla toner i ackordet hörs, trots att g:t var dött i steg 1.

4. Jag slår an samma ackord igen, nu är g:t tyst igen.

Processen kan upprepas med samma resultat.

Någon som kan förklara detta tekniskt eller ska jag bara acceptera att det spökar?

Det borde väl inte vara glapp eftersom det finns en sådan systematik i det?

Varför behöver röstchipet vila?

Jag fattar ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det som är konstigt är att samma ton t ex g3 ibland är död och ibland inte. Varje ton är ju kopplad till ett visst kretskort så detta borde antingen vara trasigt eller helt.

Sen är det märkligt att tonen verkar behöva vila emellanåt.

jag är van vid ett mer binärt agerande hos maskiner. Men nu är detta en analog synt iofs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer inte att varje tangent är kopplad till en oscillator.

Juno 106 har två typer av polyfoni. I det ena läget triggas oscillator 1 av det första anslaget och oscillator 2 av det andra. I det andra läget triggar varje anslag första lediga oscillator. Spelar du en monofonisk melodi triggas bara oscillator 1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är inte säkert röstchipet är trasigt för det... Sånna gamla synthar brukar vara utsatta för oxid så det kan hjälpa om du skruvar upp den och ruckar lite på chippar och sladdar och annat.. Varför skulle ett av sex chip bara ge upp så där? Jag tror mer på oxid och glapp jag! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kan du läsa om hur du testar om ett av dina voice chip är trasigt http://analoguerenaissance.com/JUNOTEST/ läs och starta upp junon som det står i texten. Det finns dom som lyckats laga sina chip genom att lägga dom i aceton och sedan försiktigt skrapa bort skyddsbeläggningen. Annars så kan man beställa "nya" kopior här om ett är trasigt. http://www.analoguerenaissance.com/D80017A/

Det finns en kille på youtube som har lagt upp ett gäng filmer hur man fixar till sin juno 106

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att byta Poly-läge. Om du spelar en ton i taget kommer var sjätte ton att vara tyst i det ena läget, och i det andra kommer ingen att vara tyst så länge du inte spelar mer än fem toner samtidigt.

post-1786-0-56744400-1393017666_thumb.jpg

Ja väljer man poly2 så funkar alla "tangenter" men utan polyfoni. Så man dår välja. Ska fatta mod och öppna lådan en vacker dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...