Jump to content
Annons

en kavalkad av frågor


n00bgirl (oregistrerad)

Recommended Posts

n00bgirl (oregistrerad)

Hallå

jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig eller i vilket underforum jag ska posta i, men eftersom anledningen till mitt medlemskap var dessa frågor, så kan jag väl presentera mig med de.

Iaf, om jag vill använda en Roland Gaia och en mpc med t ex fruity loops, hur gör jag då? jag använder mig utav midi-usb men har då såklart inte ljud. jag funderar på att köpa mer grejer, det kanske låter ambitiöst när man inte ens får det man har att fungera men jag vill åt andra ljud än de min gaia kan generera och är trött på tunna vsts. visst borde jag köpa en mixer? men jag vet inte vad jag ska köpa för någon!

just det, har en korg dd någonting med, som jag också då vill kunna höra med det jag arrangerar på datorn.

så just nu har jag 3 grejer jag vill ha tillsammans, jag behöver alltså en mixer?

och så ännu en n00bfråga (jag är 13 år och har sommarjobbat för att köpa det här)

jag har en skivspelare av märket technics som jag inte får att fungera med några högtalare, googlade och har skaffat en förstärkargrej men fattar inte var jag ska stoppa in skivspelaren i den, för skivspelarens ljudkabel ser ut som en liten gaffel-platta.

kan nån hjälpa mig?

ps är ableton bra? funderar på att byta till det för tycker det ser cleanare ut

jag heter aina iaf och är 13 år som sagt och bor i stockholm jag har har tre katter och en mamma och två syskon (om nån e intresserad)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Ang din Roland, MPC och Korg DDx så .. ja, en mixer är ett uppenbart alternativ. För att "spela" på dom via Fruity Loops så använder du MIDI. MIDI kan du koppla antingen via USB om det finns, men annars genom de fempoliga DIN-kontakterna på baksidan. Då måste din dator (ljudkort) ha en sån MIDI-ingång/utgång med. Det finns på flera ljudkort. Men själva ljudet från syntar/trummaskiner måste du ta från 'output' och sen till nån apparat som samlar upp ljudet från många källor, t.ex. en mixer.

Din "gaffelformade" ljudutång på skivspelaren är inget som ringer nån klocka för mig. Testa och hitta en bild på en sån utgång på google, eller plåta utgången och lägg upp bilden så man kan se, eller fråga i din lokala stereobutik vad en sån utgång kallas.

Skulle ändå gissa att lösningen är att använda en sladd med "gaffel" i ena änden och RCA/Tele i andra ändan. Plus - som du säger - så brukar LP-spelare kräva lite förstärkning, för signalen som kommer ut från skivspelaren brukar vara väldigt svag.

Ableton används av en hel del, precis som Fruity. Dom flesta DAW-program idag är så "fullvuxna" så de största skillnaden mellan dom brukar vara arbetsflödet. Ibland sägs det att Abletons arbetssätt gör det bekvämare om man gör mycket loop-baserad musik. Enda sättet för dig att veta om Ableton passar dig bättre är att prova: https://www.ableton.com/en/trial/

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...