Jump to content
Annons

Enkätundersökning Ableton Live v.s FruityLoops


Frejo

Recommended Posts

Hejsan! Vi är två killar som går sista året på gymnasiet och vi har tänkt att som gymnasiearbete jämföra musikproduktionsprogrammen Ableton och FL studio. Därför skulle vi vara jätteglada om ni kunde ta en minut att svara på vår enkätundersökning som vi tänkt använda till arbetet.

1. Ålder:

2. Vilka program har du använt för musikproduktion?

3. Under hur lång tid har du producerat musik?

4. Vilket använder du nu och hur kommer det sig att du fastnade vid det?

5. Vilka tre saker tycker du är viktigast i ett program?

6. Vilket program tycker du lämpar sig bäst för nybörjade och varför?

7. Om du har testat Ableton och/eller FL studio, vad tycker du är mest positivt respektive negativt med dem?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena! Jag har jobbat i både FL och Ableton

1. Ålder:

18

 

2. Vilka program har du använt för musikproduktion?

I början lekte jag mkt med Garageband. Sen laddade jag ner FL studio och det hållit mig till det sedan dess. Under en period så försökte jag vänja mig med Ableton, men vände mig ganska snabbt tillbaka till FL igen. Har även testat Logic litegrann.

3. Under hur lång tid har du producerat musik?

3 år

4. Vilket använder du nu och hur kommer det sig att du fastnade vid det?

FL Studio, när man väl vant sig vid ett program tror jag det är svårt att byta till ett annat. Var nog en ren slump att jag först testade denna Fl. Nu älskar jag arbetssättet med patterns och har svårt att lämna det.

 

5. Vilka tre saker tycker du är viktigast i ett program?

Lättåtkomliga funktioner

Interface

Mixern

 

6. Vilket program tycker du lämpar sig bäst för nybörjare och varför?

Jag tror inte det spelar någon större roll. Möjligtvis Ableton eftersom layouten av alla ljud överensstämmer med de flesta andra DAWs.

 

7. Om du har testat Ableton och/eller FL studio, vad tycker du är mest positivt respektive negativt med dem?

Ableton tycker jag har ett snyggare interface än FL. Allting är enhetligt och det får det att se städat ut. Jag gillar FL Studio för att man får med ett så pass stort utbud av syntar och plugins, så att man klarar sig rätt bra till en början. Min personliga favorit i FL är Harmor. Sedan tycker jag att Abletons pianoroll är väldigt litet och det gör det svårt att sätta ut noterna rätt. Automationclipsen är ganska små och svårhanterliga, i FL är de smidigare och har mer funktioner och det gör att man kan göra allting mer precist. I Ableton gillar jag att man alltid har koll på de effekterna på den valda mixerkanalen eftersom de syns längs ner på skärmen. Jag hade problem med Ableton då det ofta krashade, har hört av fler som har samma problem. Ableton är överlägset om man vill göra liveframträdanden har jag hört.

 

  • rep_up.png
  • 0

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ålder:

23, fyller 24 i år.

2. Vilka program har du använt för musikproduktion?

FL, Cubase och Logic.

3. Under hur lång tid har du producerat musik?

ca 8 år.

4. Vilket använder du nu och hur kommer det sig att du fastnade vid det?

FL och Logic. FL började jag med för att det var det program min polare använde och började lära mig i. Visste inte så mycket om just musikproduktion när jag väl startade så det blev väl automatiskt att jag stannade med FL tills jag kände att jag ville utforska produktions-världen lite mer och införskaffade en tidigare version av Cubase som inte riktigt föll mig i smaken då jag antagligen var för van vid FL. Men jag envisades och när jag skrapat ihop nog med pengar för att skaffa en Macbook (som jag alltid varit intresserad av att skaffa) blev Logic ett naturligt val till min hemmastudio. Nu har jag två datorer (En windows och en Mac) och som man kan gissa så kör jag FL på min Windows-burk och Logic på min Mac.

5. Vilka tre saker tycker du är viktigast i ett program?

Användargränsnittet - Det ska inte vara svårt att utforska programmet.

Piano Rollen - I.o.m att jag är en "midi-producent" som jag själv kallar det så ska det vara simpelt och lätthanterligt att arbeta med midi.

Inspelningsmöjligheter - Motsäger kanske punkten ovanför men på senare tid finner jag den mer och mer viktig, och kanske kan va en av orsakerna varför jag mer och mer använder Logic (Då det är mycket smidigare att faktiskt få något inspelat i Logic).

6. Vilket program tycker du lämpar sig bäst för nybörjade och varför?

Kan faktiskt inte svara på detta då jag tror det handlar om vanor och vad man själv börjar med. Är du en singer-songwriter och vill spela in nått snabbt, så hade jag rekomenderat Logic eller Cubase. Vill du bli nästa Avicii och snabbt få något ner i midi hade jag väl tipsat om FL (Även om Logics fabriks-pluggar i min mening är bättre än FLs).

7. Om du har testat Ableton och/eller FL studio, vad tycker du är mest positivt respektive negativt med dem?

Har tyvärr inte fått chansen att testa Ableton men FL är välanvänt på min windows burk.

Positivt; Lätt att komma igång med midi, lätt att utforska och smidig design.

Negativt; Svårt att komma igång med inspelning och dåliga fabrikats-pluggar (enligt min mening).

Tack på förhand!

Hoppas mina svar var till någon hjälp för er. Lycka till med arbetet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...