Jump to content

Recommended Posts

Tja! Dags att skaffa en workstation för studion men även för smärre liveframträdanden. Har folk nå tips eller erfarenheter? Och specifikt har folk någon erfarenhet eller tankar om Roland fa-80/Korg krome?

Väl mött!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Victor Wolf
      Jag är i behov utav ett bra bord som jag kan få plats med i min lägenhet. Jag har en ganska begränsad yta där jag kan ha det och iom att det kommer stå centralt i lägenheten så behöver det vara hyfsat stilrent.
      Det jag ska få plats med på bordet är två monitorer, skärm, laptop, tangentbord & mus. Under bordet behöver det finnas en utdragbar skiva där jag ska ha min 88-tang.midi keyboard. 
      Måtten jag har att röra mig med som bordet behöver få plats inom är: 
      Bredd: 163cm, Djup: 83cm
       
      Jag har än så länge endast hittat nedan två bord som är i den stil jag tänkt mig. Det första har en väldigt lång leveranstid och den andra har lite för djupt mått ☹️
      https://www.glorious.de/glorious-sound-desk-pro-black           /         https://output.com/products/platform
      Jag skulle vara extremt tacksam om ni har några tips på liknande bord som dessa eller om ni har några andra idéer ni kan dela med er utav! 🙂
    • By Calle Olsson
      Allt fler musiker har börjat botanisera bland gamla syntar och effekter, och det finns stora chanser att göra riktiga guldfynd. Här är Roland S-10, en samplare från 1986.

      När den renodlade samplaren Roland S-10 kom 1986 vände den sig till en relativt bred massa med sin i sammanhanget låga prislapp (11 800 kronor) och användarvänliga gränssnitt. Modulvarianten döptes till MKS-100.
      Modulvarianten MKS-100.
      I dag kan man få tag på S-10 för några hundralappar på andrahandsmarknaden, och det gör den till en av de mest prisvärda vintagesyntar som går att köpa. På köpet får man ofta med några fabriksdiskar, och de håller väldigt hög kvalitet.
      Visst, Roland S-10 har begränsade programmeringsmöjligheter, är rätt tung och har långsamma diskettstationer. Men begränsningar föder kreativitet, och en känslig diskdrive kan ge upphov till en hel del slumpmässiga effekter. Roland S-10  lägger nämligen till och fyller ut med exempelvis vitt brus om den inte kan läsa från disken. Det kan låta otroligt mäktigt när man lägger stråkbasar i oktaver och helt plötsligt kommer en storm in mitt i ackordet!
      Baksidan av Roland S-10
      Quick Disk-drivern är en del av charmen med S-10: Du får nöja dig med ett ljud per sida – enkelt och bra!
      Roland S-10 lämpar sig utmärkt till fina stråk- och körljud, kanske en vacker flöjt eller varför inte en gitarr? Alla fab­riksljud är noggrant programmerade/samplade/processade i Rolands fabriker eller hos någon annan professionell instans, för det är – eller i alla fall var – ett professionellt instrument.
      När ett ljud har laddats in har du möjlighet att gå in och ändra till exempel attack och release, vilket är mycket användbart. Vibrato kan appliceras, och vad mer behöver man? Ja, både högpass och lågpass finns, men de är destruktiva, så du måste var noggrann med att spara din sampling innan du trycker in Execute.
      Roland S-10 har hela åtta toners polyfoni, och du kan ha fyra olika ljud samtidigt. Själva samplingarna kallas A/B/C/D och kan konfigureras på olika sätt: A+B/C+D, A/B/C/D, A+B+C+D, etcetera.
      En stor del av originalljuden var av etno­karaktär, och boxarna med fem ljuddiskar kostade 595 kronor.
      Oftast använder jag bara en bank och samplar ett ljud, ändrar lite adsr och lfo, och spelar. Bland fabriksdiskarna finns dock lite mer sofistikerade ljud som består av upp till fyra olika samplingar som strategiskt lagts ut vid olika splitpunkter. Allt för att det ska låta så naturligt som möjligt.
      Det gör det inte, men det låter vackert och hoppfullt, och kampen hos ljudingenjörerna lyser igenom. De hade 12 bitar, 30 kilo­hertz och 4,4 sekunder på sig att skapa körljudet från himlen. På ljudet ”Choir 1” har de utfört jobbet galant. Andra favoriter är String Ensemble, VP-330 Choir och VP-330 String. Alla ljud är i mono, men faktum är att instrumenten är så billiga att jag har skaffat två av varje i stället för att gnälla.
      Sedan kan man kanske undra varför i hela friden man ska lägga ner tid på dessa gamla skapelser när det finns gratispluggar som rent tekniskt kan göra allting – och förmodligen en miljon gånger fler saker. För mig handlar det om känslan, estetiken, och mekaniken.
      ROLAND S-10
      Typ: samplingssynt. Produktnamn: Roland S-10. Tillverkare: Roland (roland.se). Polyfoni: 8 röster. Sampling: 12 bit, 30 kHz. Minne: 256 k, 4,4 sekunders total samplingstid. Filter: Hög- och lågpass. Keyboard: 49 anslagskänsliga tangenter. Midi: Ja. Den här är en reviderad artikel som ursprungligen publicerades i tidningen Studio 8-2010.
    • By Nyhetsroboten
      REMAGEN, GERMANY: having opened eyes and ears when introducing its forward-looking flagship Quantum Synthesizer keyboard to widespread critical acclaim in 2018, Waldorf Music is proud to introduce its Iridium Synthesizer ‘sibling’ — sharing futuristic functionality and advanced tonality and applying those traits with welcomed added extras to a compact desktop form factor living up to the high-quality synthesizer developer’s demanding design standards — as of June 12…

      Following in the Quantum Synthesizer’s trailblazing footsteps, the Iridium Synthesizer features a generous high-resolution multitouch display working — with haptic help — in perfect harmony with an adroitly arranged control panel positioning all functions for speedy operation. Noticeably new to the demonstrably different Iridium Synthesizer is its integrated 4 x 4 pad matrix, used to call up sequences, chords, scales, and arpeggios. A quick glance under the hood, however, reveals that the Iridium Synthesizer still shares the same selectable sound generation processes per oscillator (OSC 1, OSC 2, and OSC 3). As such, it can convincingly and comprehensively reproduce the sound spectra of the following five synthesis types: Wavetable, Waveform, Particle, Resonator, and Kernels.
      As a direct descendant of the legendary PPG Wave hybrid digital/analogue synthesizer series that made their mark throughout the Eighties by bringing the distinctive sound of wavetable synthesis to the musical masses, the well-known Waldorf Music marque is synonymous with top-tier wavetable sounds. Subsequently refining and expanding this sound generation process’ potential, the sound of Waldorf wavetable oscillators span subtlety to brutality — animated, digital, and diverse, yet easy to control. Classic wavetables from well-known wavetable synthesizers hailing from the PPG and Waldorf stables, spectral analysis, speech synthesis, wavetable generation from audio material, and more besides are all available to Iridium Synthesizer users when selecting Wavetable.
      With early wavetable synthesizers, even, typical waveforms familiar from analogue synthesizers were always available at the end of a wavetable. Waveform selection on the Iridium Synthesizer goes far beyond this, though, by offering up to eight simultaneously selectable waveforms per oscillator, enabling infinitely dense, fat analogue-sounding tones, with detuned modes, tuneable noise, and hard sync.

      2GB internal sample flash memory is available to the Iridium Synthesizer’s Particle oscillator, opening up exciting new possibilities of traditional stereo sampling with granular synthesis functionality — also available when processing a live input signal — for extensive manipulation of sample-based sounds. So the Iridium Synthesizer comes complete with 2GB sample content, while sample material can be reloaded or backed up by the user via USB drives or MicroSD Card connections.
      Creativity abounds further still when selecting the Resonator sound generation process to manipulate multi-samples from the internal sample flash memory or noise via an exciter and various modulate-able spectral parameters — perfect for generating awe-inspiring animated sounds and drones, which can, for example, easily be integrated into a Eurorack modular synthesizer environment via the Iridium Synthesizer’s integrated control voltage connections (CV In1, CV In2, CV In3, and CV In4)... another added extra that should surely be welcomed in this day and age of anything goes!
      Get this, though: thanks to its innovative implementation of six Kernal operators, the Iridium Synthesizer can capably generate familiar FM (Frequency Modulation) tones of the type that revolutionised the entire synthesizer market in the early Eighties, as well as spectacularly different-sounding ones — and all without the notorious complexity associated with those once-revolutionary early-Eighties efforts ending up so overused on numerous hit records of the time. Thankfully, the Iridium Synthesizer’s deftly-designed multitouch display supports the processing and visualisation of sonic relationships of its Kernels, considerably easing the process of creating spectacularly different-sounding tones with more than a touch of originality thrown in for good measure!
      But better still, OSC 1, OSC 2, and OSC 3 can each play one of those sound generators, so spectacular-sounding sound design can come quickly to Iridium Synthesizer users of all levels — before being balanced by the OSC MIX (mixer). Thereafter, the signal from the three oscillators makes its way to the DUAL FILTER section where fully stereo multi-mode filters convincingly cover all conceivable classic filter variants. Various filter modes are additionally offered by the Digital Former, such as Comb, classic Waldorf high- and band-pass, and notch filters from Waldorf Music’s Largo and Nave software synthesizers, plus PPG models, alongside signal enhancer effects, such as Drive and Bit Crusher, and more.
      Moreover, an LFO (Low Frequency Oscillator) section with no fewer than six LFOs works with six loop-able ENVELOPES, all of which can be linked and smoothly operated within the 40-slot modulation matrix, thanks to the Iridium Synthesizer’s integrated high-resolution multitouch display.
      With up to 16-voice polyphony in full stereo and an ability to overlay two sounds or play them simultaneously via the split function, the functional desktop design of Waldorf Music’s Iridium Synthesizer allows for sound design opportunities that are often out of this world with up to 7,000 patches internally saveable. Speaking of which, since Iridium Synthesizer patches are compatible with Waldorf Music’s flagship Quantum Synthesizer (running recently-released version 2.0 firmware), they can be transferred to and from the Quantum Synthesizer. Such cross-compatibility means that the Iridium Synthesizer comes complete with an extremely extensive sound set from the get-go... get going with inspirational sounds programmed by some of the best sound designers in the world, or work with the inspirational Iridium Synthesizer’s fanciful features to sound highly original, off the cuff or otherwise.
      On the face of it, then, Waldorf Music has named its Iridium Synthesizer appropriately. After all, iridium dates back to the early 19th Century and the chemical element of atomic number 77 — named from the modern Latin word for rainbow (irid), since it forms compounds of various colours. Clearly, the range of sound colours available to Iridium Synthesizer users are almost limitless. Letting rip with that generous high-resolution multitouch display working — with haptic help — in perfect harmony with an adroitly arranged control panel positioning all functions for speedy operation is a joy to behold... both for eyes and ears!

      The Iridium Synthesizer is available through Waldorf Music’s growing global network of distributors (https://www.waldorfmusic.com/en/international-distributors) at an SRP (Suggested Reseller Price) of €1,960.00 EUR (excluding tax).
      For more in-depth information, please visit the dedicated Iridium Synthesizer webpage here: https://www.waldorfmusic.com/en/iridium
    • By Studio
      Att hitta inredningslösningar för den mindre musikproduktionsstudion är inte helt enkelt. Vi har listat våra favoriter just nu.
      Sedan Ikea lade ned tillverkningen av klassikern Jerker har det varit marigt att hitta bra och relativt billig inredning som funkar finemang med mixerbord, dator, skärm och övrig hårdvara. Men det finns en hop alternativ på marknaden som kan vara värda att kolla in när du tänker styra upp din produktionsmiljö ett par snäpp.
       
      Zaor
      I Rumänien tillverkas studiomöbler i utföranden som omfattar både det moderna och gravt Apple-inspirerade till mer klassisk konsolldesign som andas 1950-tal och ännu äldre. Vi gillar modellen Yesk som på flera sätt får oss att tänka på japan, vilket i det här sammanhanget är en bra sak. Yesk kostar cirka 5 490 kr och mer info finns på Zaors webbplats.
       
      Omnirax

      Den här amerikanska tillverkaren producerar exklusiv kontorsinredning i Silicon Valley och därför kostar objekten därefter. De tål dock att ses på och kan fås i exempelvis pianolack. NT heter pjäsen på bilden och den är tänkt för en 88-tangenters klaviatur och närfältsmonitorer på egna flyglar (ha!) som är placerade på sidan av möbeln och kan justeras så att du får en optimal lyssningsvinkel. NT kostar från cirka 20 000 kr och uppåt. Läs mer hos Omnirax.
       
      Z-line Designs

      Likaledes hemmahörande i Kalifornien i USA har Z-line vunnit flera priser för sin stilrena och minimalistiska formgivning, bland annat årets kontorsmöbel i Amerika år 2015. Och, visst, det här handlar om inredning för it-företag, men det hindrar ju inte att vi ser hur möblerna kan användas till musikproduktion och komposition i hemmamiljö. Modellen på bilden heter Belaire Glass "L" Desk och har ett riktpris på 1 050 kr plus frakt. Mer på Z-line Designs sajt.
       
      On-Stage

      Jomenvisst, här närmar vi oss den gamla Ikea-stilen, men skillnaden att möbeln från On-Stage saknar vingar för högtalare och särskild hylla för stationär dator. Men det är nära nog, i vårt tycke. Modellen WS7500 finns i olika träslag och på bilden syns en variant där hyllorna och utdragsskivan för klaviatur eller tangentbord är i rosewood. Priset landar på cirka 1 060 kr. Frakt tillkommer. Mer info på On-Stages webbplats.
    • By Studio
      Svenska Kite har på senare tid hyllats som ett av de allra bästa svenska livebanden. Och soundet mejslar de fram med huvudsakligen analoga metoder.

      Nicklas Stenemo (till vänster) och Christian Berg i Kite vrider fram sina pampiga ljudlandskap ur analoga maskiner. (Foto: Herman Dahlgren)
      Den svenska syntduon Kite har välförtjänt höjts till skyarna (pun intended) både inom och utom Sverige för sin suggestiva, episka pop. Studios reporter lyckades efter stor förvirring i Årstas djungel av partihandlare, lastbilar och utbrunna bilvrak till slut hitta in i bandets allra heligaste, deras pyttelilla studio – fullständigt belamrad med syntar och gadgets av alla de slag. Allt för att undersöka vad det är för tänk, maskiner, manicker och mojänger som ligger till grund för deras magiska ljudlandskap och låtar. Kodord enligt Kite: analogt äger.
      Frodas i skuggan
      Att sångaren Nicklas Stenemo och keyboardisten och ljudskulptören Christian Berg har valt att från starten 2008 varje år släppa en ep istället för traditionella album och singlar har gjort att Kite har hamnat i en viss radio- och medieskugga. Mainstream-media recenserar sällan annat än fullängdare och radion, både den kommersiella och den statliga, vill ha formatanpassade singlar, annars får det fan vara. Ett faktum som dock inte bekymrar Kite ett ögonblick – tvärtom. Det går så bra ändå.
      – Syntmusiken idag är ju en subkulturell grej. Till skillnad från hur det var för tjugo, trettio år sedan när Depeche och andra band var stora. Vi har aldrig haft något intresse av att ligga på ett stort skivbolag. Där ska det alltid in och petas i saker och ting. Får man en hit så ska den gärna följas upp av ännu en hit som låter typ likadant, och så plötsligt står man där i ”det heliga Skavlan” eller något caféprogram fast man egentligen inte alls har lust. Och det har inte vi. Vi kör hellre vårt eget race och bygger långsamt och långsiktigt och gör precis vad vi tycker är kul och som känns bra, säger Christian Berg.
      – Det måste få ta den tid det tar, vi har inte bråttom. Och radion har vi för länge sedan slutat skicka våra plattor till. De bryr sig i alla fall inte, inflikar Nicklas Stenemo och ser inte särskilt ledsen ut för det.
      Storslagna konserter
      När undertecknad träffar Kite i deras studio har Nicklas och Christian just kommit hem från en turné i Tyskland. Som vanligt har deras spelningar unisont hyllats både för det musikaliska och, inte minst, det visuella. Det sistnämnda är något som Kite lägger nästan lika stor vikt vid som musiken.
      – Det känns ju lite fel att säga att ljusshowen är lika viktig som låtarna och soundet. Men vi gillar att tänka konceptuellt och då är helheten viktig. Men okej, musiken är ju såklart prio ett. Sedan designar vi vår scenshow runt den. Allt ska hänga ihop, säger Nicklas Stenemo.
      Vid vårt möte är Kites live-rigg fortfarande kvar i turnébussen, och tur är väl det. Deras pyttelilla, före detta kontorsrum på typ fem kvadratmeter, är ändå fullständigt belamrat av syntar, effektlådor och märkliga mojänger.
      – Vi har väl ett trettiotal olika syntar. Somliga är bättre för live-situationer och somliga funkar bättre i studion, säger Christian.
      Retro för hela slanten
      Förutom att Kite spelar in i Logic använder bandet sig i stort sett uteslutande av äldre analoga syntar och effektburkar.
      – Vi brukar utgå från en Studio Electronics SE 1:a. På våra första fyra ep:s gjorde vi i princip alla basljud på den, och vi använder den fortfarande ofta. Till skillnad från många andra gamla analoga syntar så hänger den med i sequensern och fixar ”dugga-dugga-dugga-dugga”-sextondelar när det behövs, berättar Christian Berg och fortsätter:
      – För lead-slingor är Korg Micro Preset, en av de första hemmasyntarna, väldigt bra. Framför allt om man vill ha det klassiska OMD-soundet då och då.

      Sovjetiska Polivoks är en tung pjäs i Kites artilleri.
      Sovjetisk pansarsynt
      Vidare i Kites arsenal av analogt studiogodis finns bland annat en rysk best till synthesizer. Den vid det här laget smått legendariska Polivoks. Lika hardcore som den låter, lika hardcore ser den ut. Enligt legenden (som är alldeles för bra för att orka faktakolla) lär reglage och switchar komma från samma tillverkare som gjorde instrumenteringen till ryska pansarvagnar på 80-talet – och det finns ingen anledning att betvivla detta. Det här är en synt som verkligen är robust på alla sätt och vis.
      – Vi använder nästan aldrig samplers. Samplingar, ja, det händer. Men vi gör hellre våra egna från olika källor och kokar ihop dem till våra egna sounds. Vi har ofta minst fyra olika syntar som lirar samma grej. Vart och ett kanske de inte låter så kul egentligen, men tillsammans så funkar det. Många 80-talssyntar låter ju väldigt döda och sterila i sig själva. Men uppdubbade med till exempel en Roland Juno 60 eller andra riktigt bra analoga syntar så blir det bra, säger Christian.
      – Just Junon är kanon för att fixa sågtandsvågformer när man behöver ett riktigt smutsigt, typ distat gitarrfräs, och annat som man vill ha ”in your face”. Dubbar man sedan upp det med en DX 7:a eller någon annan egentligen ganska trist burk så händer det något …

      Roland Juno 60 kan prestera riktigt smutsiga ljud, och ofta dubbar Christian och Nicklas upp den med någon annan 80-talssynt.
      Värdsliga toner
      Annat som Nicklas och Christian gärna använder sig av, för att bredda Kites ljudlandskap och ge det en spännande och lite mer oortodox ljudbild, plockar de gärna från världsmusiken.
      – Vårt trumset består egentligen bara av kick, virvel och någon puka. Istället för cymbaler och hi-hat använder vi hellre klippt brus för hi-hat och till exempel en samplad puka med mycket reverb för crasharna. Dessutom lägger vi gärna in till exempel en panflöjt eller säckpipa här och där för att ge musiken lite etnofärg och en touch av andra kulturer. När vi behövde ljudet av en blåval till en låt så spelade vi in en gummiboll studsad mot korrugerad plåt, skruvade lite på effekterna, och sedan var vi hemma, säger Christian och ler.
      Studios reporter noterar glatt att en theremin (som kan höras bland annat på Beach Boys klassiska Good Vibrations) står i ett hörn av lokalen och ovanpå denna ligger ett fjäderreverb från Knas Ekdahl.
      – Den här är riktigt bra. Den är spelbar! Alltså, man kan lira på fjädrarna, helt enkelt, berättar Nicklas och Christian med en och samma entusiastiska mun.
      – Den är överlägsen när man vill ha hårda plåt- och metalljud, och det är ju en del av vårt sound, så den finns på många av våra låtar.
      Bombay Happy Meal
      Betydligt softare både ljudmässigt och till dess design är den Raagini Digital Electronic Tanpura som har en ganska central position i Kites studio. Den plastiga kuben ser ut som en kitschig leksak (snudd på något man skulle kunna få med sig i ett Happy Meal från McDonalds Bombay) men skenet bedrar. Detta är en fullständigt spel- och programmerbar raga-synt med oändliga möjligheter att skruva ut autentiska sitar-drones i alla dess former och skepnader. Perfekt när man som Kite vill bredda ljudbilden och samtidigt gå den lite smalare väg som Nicklas och Christian verkar vara helt ense är den enda rätta.
      Det är den vägen de går. Och snart är vi nog betydligt fler över hela världen som följer…

      "Vi kör vårt eget race och bygger långsamt och långsiktigt och gör precis vad vi tycker är kul och som känns bra" säger Christian Berg (till vänster).
      KITES FAVORITINSTRUMENT I URVAL
      Studio Electronics SE 1 Korg Micro Preset Polivoks Roland Juno 60 Mini Moog Elektron A4 Raagini Digital Electronic Tanpura FAKTA KITE
      Medlemmar: Christian Berg, Nicklas Stenemo
      Diskografi: 6 ep:s – Kite, Kite II, Kite III, Kite IV, Kite V och Kite VI
      Artikelförfattare: Pelle Almgren
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.