Jump to content
Annons

erfarenheter av stämapparat-appar


rolandsborg

Recommended Posts

Annons

jag har daTuner lite som är för android och den fungerar mycket bra till min sony xperia zr. vet inte vad man får mera om man betalar. Har du en iPhone(eller iPod) finns det en polytuner som stämmer alla strängar samtidigt, Mycket cool...

När man repar fungerar det inte alls tycker jag att använda så visst behöver man en stämapparat också(eller ett par) Numera finns det ofta inbyggt i transistorstärkare eller multiboxar.

Redigerat av MRS8
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Die Hard (oregistrerad)

Med tanke på att de virtuella som finns t ex i ampsims inte är riktigt lika bra som en hardware så tror jag knappast att appar gör dem bättre i virtuell form. Skulle aldrig ge mig på att finstämma eller intonera med någon sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att de virtuella som finns t ex i ampsims inte är riktigt lika bra som en hardware så tror jag knappast att appar gör dem bättre i virtuell form. Skulle aldrig ge mig på att finstämma eller intonera med någon sådan.

I ärlighetens namn, när jag använder stämmaren på min telefon är det i musikaffären eller på fest. Ingen har klagat på stämningen hittills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågade för jag tycker appen (gstrings) ibland verkar ha svårt att läsa frekvensen exakt dvs det svajar mer än jag upplever att tonen rör sig (stålstr ack-git). Och resultatet känns sådär. Får finstämma på gehör efteråt. Men det är nog inte appens fel då utan telefonens mick? Är keyboardist och har aldrig använt stämapparat förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken stämapparat har du använt som man slipper finstämma efteråt ?

men jag har ju giggat med gitarrister som stämt med apparat bara så jag hade tron att det funkade lite bättre. Men du menar att man alltid måste finstämma utan apparat, ok. Jag är keyboardist som sagt och försöker lära mig av er som kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

en stämapparat har ju oftaste en teleinput som kan vara bra för gitarrister just när det är mycket ljud

och jag tycker inte det är någon skillnad mellan känsligheten med en riktig stämapparat och en app. bijud är oftats ett problem

använder själv gStrings. standardinställningen på scale rage är bara en halv ton och då svajar mätaren för snabbt men man kan ställa om det och jag tycker en helton är bra(2 semitones)

sen kan du välja för vilket instrument det ska vara optimerat för

och du kan välja olika tempereringar så appan har mer avancerade möjligheter än vanliga stämapparater

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

en stämapparat har ju oftaste en teleinput som kan vara bra för gitarrister just när det är mycket ljud

och jag tycker inte det är någon skillnad mellan känsligheten med en riktig stämapparat och en app. bijud är oftats ett problem

använder själv gStrings. standardinställningen på scale rage är bara en halv ton och då svajar mätaren för snabbt men man kan ställa om det och jag tycker en helton är bra(2 semitones)

sen kan du välja för vilket instrument det ska vara optimerat för

och du kan välja olika tempereringar så appan har mer avancerade möjligheter än vanliga stämapparater

ok tack ska gå in i inställningarna och ändra lite så kanske det blir bättre.

Kanske är idealet att använda flera sinnen samtidigt och en del av problemet att man fastnar i det visuella när man använder apparaten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

I ärlighetens namn, när jag använder stämmaren på min telefon är det i musikaffären eller på fest. Ingen har klagat på stämningen hittills.

I musikaffären är det väl så livat att ingen hör någon skillnad och på fester är folk så fulla att de inte fattar om det är ostämt eller inte. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Själv använder jag Cleartune till min iphone. Funkar alldeles utmärkt, där man också (som vissa andra appar) kan temperera enligt önskemål. Problemet med akustiska instrument och stämappar är just att det krävs relativt mycke tystnad runtomkring. Har kringgått det med att slakta ett headset. Helt enkelt, klippt bort hörlurarna och bara har micken kvar. Då kan man lägga in den (i mitt fall) F-hålet på nyckelharpan. Då blir den mindre känslig för ljud runt omkring.

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med två olika varianter. Antingen den inbyggda i Podden/SonicPort, om jag redan är inkopplad där.

Eller så använder jag en klädnype-stämapparat. Man slipper trassla sladdar, fungerar även för akustiska gitarrer, och man störs inte av andra ljud. Idealisk med andra ord.

(Dessutom har jag en gammal stage-tuner, dvs pedal, som jag aldrig använder längre.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...