Jump to content
Annons

Sign in to follow this  
Asweii

Ny låt :P Bra eller dålig?

Recommended Posts

Titel: Ny låt :P Bra eller dålig?

Av: Asweii

Uppladdad: 25 jan 2014

Kategori: Elektroniskt/dans

Hej!

Undrar om vad ni tycker om den här lilla previewen?

Jag är ganska nöjd över låten. påminner denna låt något?

Jag vet att jag har reverb på droppet, men är det för mycket?

Ska jag släppa låten? Eller vad tycker ni?

Tackar!

Klicka här för att ladda ner filen

Annons

Byt ljud på leaden

Hej, varför tycker du att jag ska byta lead? Ge ett exempel?

Hej, varför tycker du att jag ska byta lead? Ge ett exempel?

Jag är inget proffs på det här, men den är väldigt slät i mina öron. Måste stå ut lite mer..

Försök att fixa ett lite mer unikt sound, den låter lite tråkig just nu. Men jag tycker definitivt att du skall fortsätta på denna!

Melodierna är bra!

Försök att fixa ett lite mer unikt sound, den låter lite tråkig just nu. Men jag tycker definitivt att du skall fortsätta på denna!

Melodierna är bra!

Tackar! Ska fixa leadet nu, så det blir bättre, finns det något mer?

Jag skulle köra lite lågpassfilter på vissa av tracksen då det blev en hel del väldigt höga frekvenser som enligt mig störde. Leaden kan göras mer interessant som har pekats ut, men tyckte det var en skön låt annars! :)

Edited by Gerterface

NU hörde jag någonting!! Du får inte ha droppen av basen och melodin på samma drop. Det hade varit fint om melodin tonade in innan, med nån effekt. Det känns så Markoolio E-jay över den droppen. Annars tycker jag att du ska köra på!

NU hörde jag någonting!! Du får inte ha droppen av basen och melodin på samma drop. Det hade varit fint om melodin tonade in innan, med nån effekt. Det känns så Markoolio E-jay över den droppen. Annars tycker jag att du ska köra på!

Hej! Vad menar du att jag inte får ha basen och melodin på droppen, man burkar har det? Eller är det jag som har förstod fel?

Jag vill verkligen inte vara sån, men jag känner igen den här melodin så väl från en annan låt. Lite synd. Även en annan låt du la upp var väldigt lik en låt Avicii gjort.

Annars får du till soundet på det bra överlag. Lite tomt kan det vara ibland, och grötigt som redan nämnts. Jobba på :)

Jag vill verkligen inte vara sån, men jag känner igen den här melodin så väl från en annan låt. Lite synd. Även en annan låt du la upp var väldigt lik en låt Avicii gjort.

Annars får du till soundet på det bra överlag. Lite tomt kan det vara ibland, och grötigt som redan nämnts. Jobba på :)

Jag blir så sjuk arg på såna som dig! som säger du har tagit melodier. Länka den låten som linkar min låt. Här har du en blid på melodin!!

och den andra melodin som liknar Avicii's låt gjorde jag 2011. Så snälla när jag lägger upp min låtar här säg inte "Jag känner igen melodin" Isåfall tar vi det via pm!

Jag tackar för feedbacken! Men jag blir bara så sur på "Jag känner igen melodin"

http://gyazo.com/ea3bc7dc328f930dc493f51629e987f8

Här är den en som har tagit en melodi från en känd låt

deu kommer säkert att känna igen det!

Ursäkta, men jag sa aldrig att du kopierade melodin, jag sa att den var lik en låt jag tidigare har hört. Jag menade det inte på ett negativt sätt, det finns många artister som gör liknande saker. Om man sen själv tycker det är tråkigt eller kul att lyssna på någon som hämtat inspiration från en annan låt handlar om vad man själv gillar.

Lyssna till exempel först på denna, en känd låt av Rihanna:

Lyssna sen på denna:

Visst är de lika? Faktum är att Rihanna har samplat den andra låten, vilket i för sig är helt annat än att härma någon, men jag tror du förstår vart jag vill komma. Rihannas låt är kraftfull och laddad, medans "originalet" är mera stämningsfullt och harmoniskt. Personligen gillar jag båda, även om jag tycker Rihannas låter lite massproducerat.

Hej! Vad menar du att jag inte får ha basen och melodin på droppen, man burkar har det? Eller är det jag som har förstod fel?

Tror han menar att du har samma bas/basmelodi hela breaket som sedan fortsätter i droppet vilket gör att wow-känslan man får när ett drop kommer försvinner. Skulle föreslå att du gör basmelodin annorlunda än i breaket för att lösa detta. Basen är är i fel tonart också på vissa ställen.

Chordsen i början av breaket är i otakt också men det är lätt fixat om du aktiverar taktslag och lyssnar :)

Edited by Erik Carlsson

Tack! Erik för feedbacken. Fixat chordsen nu, Fixat basen nu.

Ska fixa melodin lite senare!

Tror han menar att du har samma bas/basmelodi hela breaket som sedan fortsätter i droppet vilket gör att wow-känslan man får när ett drop kommer försvinner.

Kan någon verkligen få en wow-känsla av ett drop i en sån här låt efter att ha hört tusentals låtar uppbygda på exakt samma sätt? Borde det inte va större wow-känsla om det inte kom nåt drop alls?

Kan någon verkligen få en wow-känsla av ett drop i en sån här låt efter att ha hört tusentals låtar uppbygda på exakt samma sätt? Borde det inte va större wow-känsla om det inte kom nåt drop alls?

Jag skulle inte kalla det för house då om det inte fanns något drop.

Fan jag kan förstå exakt vad du menar.. Att utelämna droppen kanske är lite väl drastiskt, men något element måste fan överraska för att jag ska känna något. Men det är så jävla överkurs det kan bli. Prio är ju att lära sig hur man bygger en bra låt, och mixa/mastra givetvis. Därefter kommer knasiga idéer.

Ett hett tips är att du laddar in en låt i din DAW som du gillar som är lik din, eller som låter som du vill låta. Använd den som referens, spetsa öronen som fan och lyssna efter de olika elementen. Du kommer förstå vad jag menar med att inte lägga allt på samma drop utan en build up. Försök identifiera alla element, bas, kick, pers, pads, melodi osv, och lägg dina respektive element på samma plats i din låt. Det är en jävligt bra teknik för att snabbt bygga upp en bra struktur, men även att ha som referens vid mixning och mastring... Vad använder du för DAW btw?

Jag skulle inte kalla det för house då om det inte fanns något drop.

Blir både ledsen och glad när jag läser det här, för du har uppenbarligen otrolig mycket bra house musik att fortfarande utforska :)

• Gilla 1

Fan jag kan förstå exakt vad du menar.. Att utelämna droppen kanske är lite väl drastiskt, men något element måste fan överraska för att jag ska känna något. Men det är så jävla överkurs det kan bli. Prio är ju att lära sig hur man bygger en bra låt, och mixa/mastra givetvis. Därefter kommer knasiga idéer.

Ett hett tips är att du laddar in en låt i din DAW som du gillar som är lik din, eller som låter som du vill låta. Använd den som referens, spetsa öronen som fan och lyssna efter de olika elementen. Du kommer förstå vad jag menar med att inte lägga allt på samma drop utan en build up. Försök identifiera alla element, bas, kick, pers, pads, melodi osv, och lägg dina respektive element på samma plats i din låt. Det är en jävligt bra teknik för att snabbt bygga upp en bra struktur, men även att ha som referens vid mixning och mastring... Vad använder du för DAW btw?

Jag använder Fl studio. Och lite Logic pro x

Blir både ledsen och glad när jag läser det här, för du har uppenbarligen otrolig mycket bra house musik att fortfarande utforska :)

word

:P

Inte dålig alls! Hur länge har du hållit på med reproducering och så? :)

Typ 3-4 år. Har proddat, Hardstyle, Trap, Hip hop, Main Genre: House

Det ända jag vill bli bra på nu är Mixing och mastering

Bra, fortsätt så! :) På talk om mixing och mastering, vad innebär de egentligen? Jag är ny i detta...:/

Jag menar, efter att man har gjort en beat säger vi, gör du Mixningen då eller? Och vad är det? :(

Bra, fortsätt så! :) På talk om mixing och mastering, vad innebär de egentligen? Jag är ny i detta...:/

Jag menar, efter att man har gjort en beat säger vi, gör du Mixningen då eller? Och vad är det? :(

Dagens!