Jump to content
Annons

Spela in Waldorf Blofeld genom Ultranova


Waijdan

Recommended Posts

Hej!

Ny på forumet, kan ha placerat tråd fel! 😮

Det är så att jag vill spela in min Blofeld (och även ultranova) genom min Ultranova.

Ultranovan har 2st Inputs.. Vad jag har förstått ska dom vara stereo..

Hur som helst, om jag kopplar Blofeldens Master R med patchkabel till Ultranovans Input 1, och Blofeldens Master L till Ultranovans Input 2 så får jag ljud på "båda" kanalerna i Cubase.

Problemet är att jag vill inte behöva använda båda ingångarna på Ultranovan.

Har testat med "Hosa TELE (stereo) - Dubbel TELE, 2m" från emusic, och en liknande audiokabel som snubben i musikaffären sa skulle funka.. Får hur som helst bara ljud på en kanal med dessa..

Intressant nog så ger Input 1 alltid bara ljud på vänsta kanalen och Input 2 alltid bara ljud på högra.

Någon som har några idéer?

Har jag köpt fel kablar?

Anledningen till att jag helst inte vill använda båda ingångarna är för att jag har en tredje synth på ingång, så vill gärna kunna spela in bägge genom ultranovan.

Går det inte så skulle jag gärna ta emot tips på USB Ljudkort(/mixer? vet inte riktigt vad man behöver) i vettig prisklass 🙂

Tackar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har bara 2 ingångar på synten; en för vänster kanal och en för höger kanal, så det fungerar som det borde göra och det hjälper inte med andra kablar.

Som det är nu så vill du alltså kunna koppla in 3st syntar, så att du behöver ett ljudkort med 6 ingångar, alternativt att du kopplar den ena genom en synt, så att du behöver 4 ingångar på ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har bara 2 ingångar på synten; en för vänster kanal och en för höger kanal, så det fungerar som det borde göra och det hjälper inte med andra kablar.

Som det är nu så vill du alltså kunna koppla in 3st syntar, så att du behöver ett ljudkort med 6 ingångar, alternativt att du kopplar den ena genom en synt, så att du behöver 4 ingångar på ljudkortet?

Aha!

Då förstår jag varför det blir som det blir!

Japp, ett ljudkort med 6 ingångar låter som det man får titta efter.

Men om man nu ska ge sig på ljudkortsjakt kanske man skulle titta efter ett där man kan få in alla 6 kanalerna i sin DAW istället för 2?

Isåfall, finns det någon rekommendation på ett sånt kort?

Fler än 6 ingångar blir ju ett plus, vem vet vad man köper i framtiden.

Fast detta kanske inte riktigt hör hemma i detta forumet längre.

Redigerat av Waijdan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det vanligaste är 8 ingångar om man ska ha fler än 2...

Ett par förslag:

Steinberg MR816X, MR816CSX (båda Firewire och 8 ingångar) eller UR44 (USB, 6 ingångar)

RME Fireface UC (USB, 8 ingångar)

MOTU Ultralite (USB och Firewire, 8 ingångar)

Link to comment
Dela på andra sajter

ultranovan har 2 monoingångar som bildar ett stereopar

så jag gissar att du köpt fel kabel såvida inte din synth har en stereotele-utgång

det borde ändå funka att få in alla 3 syntar in till cubase men i mono

om du skapar 1 monospår i cubase och väljer input 1 så kommer ljudet i både L/R

och du kan använda en sån här kabel

http://www.notape.net/product/show_product/23003368

sen kopplar du nästa synt till den andra ingången med en likadan kabel och input 2 till ett nytt monospår i cubase

du får in båda syntarna på olika kanaler men ultranovan på båda(fast inte i stereo)

och om du använder midi så kan du börja arbeta så och sen spela in varje synt i stereo var för sig senare

är väl snarare en nödlösning och ett ljudkort med fler ingångar är enklare

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kollade utgångarna på blofelden

Stereo audio output left/right (only left: mono, only rights: stereo)

så du behöver inte kabeln ovan för att få mono utan det går bra med en vanlig tele

och den kabeln du har köpt är då också rätt för stereo då det finns en stereotele på synten

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vanligaste är 8 ingångar om man ska ha fler än 2...

Ett par förslag:

Steinberg MR816X, MR816CSX (båda Firewire och 8 ingångar) eller UR44 (USB, 6 ingångar)

RME Fireface UC (USB, 8 ingångar)

MOTU Ultralite (USB och Firewire, 8 ingångar)

Man tackar!

Vad skulle sägas om denna?

http://www.djservice.se/cgi-bin/db.pl?id=IDS0017102&kat=104129100&k1=104&k2=104129&k3=104129100&k4=&k5=&sok=&q=1&s=1&o=0&l=15&sida=1&mall=se_lista.html&template_file=se_vara.html

Antar det är av anledning att det är så pass mycket billigare.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Björn Olsberg ändrade titeln till Spela in Waldorf Blofeld genom Ultranova

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...