Jump to content
Annons

Röde NT5 vs. MJE-384K


everlastingrecords

Recommended Posts

Jag har länge känt, och gett uttryck för det på forumet, att jag inte gillar mina Röde NT5. De är vassa i de högre frekvenserna och har en tunn mid och knappt någon basåtergivning. Hade mer eller mindre slutat använda dem förutom när nöden krävde det eller när de behövdes för att komplettera andra mikar. Övervägde även att sälja dem. Men så fick jag se att Joly i Amerikat tagit fram en ny, egen kapsel till NT5. Enligt dem själva gör kapseln om NT5 till en mycket "dyrare" mik. De jämför dem bland annat med Neumann KM184 och Schoeps CMC6. Stora ord men efter att ha lyssnat på lite exempel så valde jag att beställa ett matchat kapselpar.

Så här ser de ut med nya kapseln på.

2014-01-18%2000.07.52.jpg

Jag tänkte det kunde vara lite kul med ett A/B-test så jag passade på i helgen. Tanken var att jag skulle spela in piano men tyvärr hann personen som ägde det flytta ut lokalen. Så jag fick nöja mig att göra testet på min egen röst. I sann Claes-anda valde jag "All I ask of you" från fantomen på operan (hoppas du inte misstycker Claes!). Mikarna sitter på en stereoskena, närmast mitten båda två, säg kanske 5-7 cm ifrån varandra. Jag använde puffskydd för säkerhets skull och står cirka 15 cm från mikarna.

Jag skriver ut på en gång vilken som är vilken då jag inte tror någon kan ta miste.

Röde NT5 med originalkapsel

Röde NT5 med kapsel MJE-384K

Så, vad tycker ni själva? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De kanske var sönder, jag vet inte. Har haft tillgång till en NT4 stereomik som har samma kapsel som NT5 och jag upplever dem väldigt lika.

På deras hemsida kan man lyssna på jämförande exempel mellan originalkapsel och deras egen:

http://www.oktavamodshop.com/product_info.php?products_id=229

Men som du säger är jag oavsett vilket nöjd med att ha ett bra matchat par småmembranare.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Lyssnade på tillverkaren av din mod. Där var skillnaderna inte lika stora som på din test. Låter faktiskt inte klokt om din NT5a. 🙂 Nåt galet är det nog med den. Men modden låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på tillverkaren av din mod. Där var skillnaderna inte lika stora som på din test. Låter faktiskt inte klokt om din NT5a. 🙂 Nåt galet är det nog med den. Men modden låter bra.

Börjar väl inse det.. 😊 Köpte dem begagnat för flera år sedan på JAM i Stockholm. Har som sagt aldrig varit nöjd med dem. Skönt att det inte var jag som hade dåliga öron iaf. Även om jag korkat nog haft dem så här länge utan att göra något åt dem.

Undrar om båda kapslarna är trasiga i så fall. Har alltid haft problem med att den ena miken tar upp avsevärt mindre än den andra på samma gain på interfacet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske längre fram. Är inte trummis så det tar väl emot lite att sätta sig på pallen. Det kommer låta skit oavsett mikrofon vill säga. Men det vore intressant att testa. Ett av områdena tillverkarna anser att mikarna lämpar sig för är just OH.

Hittade trumprov på deras hemsida…

De har en mod till Röde NT1A oxå, i U87 style. Häftigt… Han som sjunger där har en grym röst, men micken låter ju fantastiskt den med.

http://www.oktavamodshop.com/product_info.php?products_id=145

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...