Jump to content
Annons

Köpa mickar i usa. Tull? Bagage?


Chrick

Recommended Posts

Tja!

Ska till New York i april och funderar på att inhandla två st Mojave mickar.

Hur har/hade ni gjort om ni va i denna situation?

Jag vill ju såklart slippa tull, så man får väl försöka gå igenom "Inget att deklarera filen" på arlanda..

Med varje mic följer en väska med mic och hållare.

Skulle ni försöka ta dom väskorna som handbagage?

Eller skulle ni kasta väskorna i usa och bädda ner mickarna i bagaget, med risk med att hela väskan kan försvinna..?

Tips?

/Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tricky situation, du skulle kunna ta dom i handbagaget (utan kartonger etc) och hävda att det är en present/gåva fr. nån polare men det kan bli misstänkt om dom är supermint, i alla fall i Svenska tullen.

Att lägga dom i det andra bagaget är troligtvis säkrare men samma sak här det är mellan USA till Sverige dvs gods fr. icke EU domän och dom har blivit jävligt hårda på detta under senare år jag har inga bra tips men ett alternativ är att låta säljaren skriva ett kvitto på ett betydligt lägre belopp om han går med på det så får du lägre moms + tullavgift...

Good luck allt är billigare over there ;-)

Redigerat av Roine
Link to comment
Dela på andra sajter

Om tullen misstänker att du försöker smuggla eller att du har fått en kvitto med fel belopp, så kollar de upp priset i Sverige och så får du betala moms och tull för prylarna - och böter för smugglingsförsöket. Om de inte kan kolla upp det så sätter de ett belopp som de tycker är rimligt, så får du betala enligt det och eventuellt överklaga sedan, om du tycker att det blev för mycket.

Har du tur så kommer du igenom utan några problem, men om du blir stoppad så är risken att det totalt sett blir dyrare än om du hade köpt hemma...

Säkrast är alltid att gå på rött och vara ärlig med inköpen.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte fundera på det där !

...om du känner dig orolig så spara kvittot och tulla 25%

Jag har aldrig tänkt tanken och handlat massa prylar. Ha det inte i handbagaget bara.

Varför ska han inte ha det i handbagaget, menar du att dom tror att det är bomber etc?

Vätskor av alla de slag + tom honung får man ju som bekant inte ha med i hanbagaget efter de sjukt hårda reglerna som infördes e. septemberattacken i NY men jag har haft med dyrbar elektronik typ rackpreamps i just handbagaget för att skydda det mot typisk rough handling som incheckat bagage utsätts för dock inom EU och det var inga problem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta det i en väska så är det lugnt, tullen håller mest utkik och kallar in dig om du går förbi med stora saker såsom gitarrcase, golfbagar.

När jag har handlat gitarr utomlands så har vi lagt caset i botten på en vagn och sedan lagt väskor ovanpå och på sidan, passerat tullen utan problem varje gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska han inte ha det i handbagaget, menar du att dom tror att det är bomber etc?

Vätskor av alla de slag + tom honung får man ju som bekant inte ha med i hanbagaget efter de sjukt hårda reglerna som infördes e. septemberattacken i NY men jag har haft med dyrbar elektronik typ rackpreamps i just handbagaget för att skydda det mot typisk rough handling som incheckat bagage utsätts för dock inom EU och det var inga problem!

För att grejjerna kan va kvar i sina förpackningar, slippa hala upp det på bandet - kan va lite flygbyte mm.

Om prylarna ligger i sina kartonger i väskan - vad skulle göra att detta förstörs?

...även om en bagagevagn skulle köra över prylarna så bör nog mickarna va ok. Att förutspå det värsta hela tiden är väl lite jobbigt tänk.

Men skit samma, var de läggs spelar kanske inte så stor roll då om TS mot all förmodan skulle kollas i tullen så är det värsta som kan hända att han får betala just moms - du kan hävda att du inte visste om reglerna. Borde vara exakt samma sak som när du köper från postorder utanför EU, ibland begär dom att ett kvitto skickas in för att få ett värde och så får man betala in momsen.

Vad är det för värde i prylarna?

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

Men skit samma, var de läggs spelar kanske inte så stor roll då om TS mot all förmodan skulle kollas i tullen så är det värsta som kan hända att han får betala just moms - du kan hävda att du inte visste om reglerna. Borde vara exakt samma sak som när du köper från postorder utanför EU, ibland begär dom att ett kvitto skickas in för att få ett värde och så får man betala in momsen.

Det går inte att hävda att man inte känner till reglerna, eftersom man enligt lag är skyldig att känna till de regler som gäller när man importerar något, så det är inte bara moms och tull, utan även böter som väntar om man blir upptäckt vid varusmuggling. Det är inte samma som med postorder - för där är det ju inte ditt fel om avsändaren eller speditören gör något fel med förtullningen, men om du tar prylar med dig och försöker ta in dem otullade, så är det du själv som har valt att försöka smuggla, så det är en helt annan sak.

Redovisar man det på rätt sätt, så slipper man böterna och det blir bara moms och tull. Momsen är 25% och tullen brukar vara 2-5%, beroende på vad det är för prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om prylarna ligger i sina kartonger i väskan - vad skulle göra att detta förstörs?

...även om en bagagevagn skulle köra över prylarna så bör nog mickarna va ok. Att förutspå det värsta hela tiden är väl lite jobbigt tänk.

Nej det är inte ett dugg jobbigt tänk men du kanske aldrig har flugit och sett demolerade väskor komma på bandet...bagagevagn är väl minsta problemet???

Att kunna packa upp fr kartongerna som är rätt skrymmande och ha det med i kabinen är bättre i min värld i alla fall :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att hävda att man inte känner till reglerna, eftersom man enligt lag är skyldig att känna till de regler som gäller när man importerar något, så det är inte bara moms och tull, utan även böter som väntar om man blir upptäckt vid varusmuggling. Det är inte samma som med postorder - för där är det ju inte ditt fel om avsändaren eller speditören gör något fel med förtullningen, men om du tar prylar med dig och försöker ta in dem otullade, så är det du själv som har valt att försöka smuggla, så det är en helt annan sak.

Redovisar man det på rätt sätt, så slipper man böterna och det blir bara moms och tull. Momsen är 25% och tullen brukar vara 2-5%, beroende på vad det är för prylar.

Detta ska jag kolla upp och återkommer när det visat sig att jag har fel/rätt 🙂

Varor upp till 4300 kr är tull/avgiftfria iaf

Edit: Men vet inte hur det räknas, om alla varor räknas ihop eller om du ex.vis kan tulla för det som överstiger 4300 kr.

Edit2: Om en mick kostar under 4300 kr i usa - så kan du ju skicka den andra till dig själv. Min erfarenhet med UPS är att jag alltid fått betala tull, köpt golfklubbor och annat. DHL har jag aldrig behövt betala tull, varför har jag ingen aning om.

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är inte ett dugg jobbigt tänk men du kanske aldrig har flugit och sett demolerade väskor komma på bandet...bagagevagn är väl minsta problemet???

Att kunna packa upp fr kartongerna som är rätt skrymmande och ha det med i kabinen är bättre i min värld i alla fall :-)

Jo jag har levt på många olika ställen i vår fina värd. Saker kan hända men det är sällan, dessutom har ju vi alla försäkringar. Så om nu det skulle hända så är det inte så fruktansvärt.

Men visst. Ta upp prylarna funkar absolut, jag tog bara för givet att (för att jag är sådan, men kanske inte de flesta) att han ville ha kartongen kvar. Det gynnar ju en vid försäljning + att det är en trevlig detalj.

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

Kostnaden för båda mickarna i USA är 9000kr

Och på thomann 12300kr.

Lär väl bli typ samma om jag åker på att tulla.

Tror att jag köper en väska i USA å lägger mickarna däri och checkar in den som extra väska.. Då lär tjejen bli glad. Hon lär vilja shoppa en del också..

Sen hoppas på att dom inte kollar min väska på Arlanda..

Link to comment
Dela på andra sajter

Varor upp till 4300 kr är tull/avgiftfria iaf

tullfria = kanske. Momsfria = svar nej, 25% tillkommer alltid även om du handlar för 100kr. Sedan att tullen inte alltid lägger större kraft på att kolla varor under några hundralappar är en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kostnaden för båda mickarna i USA är 9000kr

Och på thomann 12300kr.

Lär väl bli typ samma om jag åker på att tulla.

Tror att jag köper en väska i USA å lägger mickarna däri och checkar in den som extra väska.. Då lär tjejen bli glad. Hon lär vilja shoppa en del också..

Sen hoppas på att dom inte kollar min väska på Arlanda..

Så hade jag gjort med. Du kan surfa in på tullverket. När jag har kollat förr ...efter grävande så finns ingen given straffskala om du skulle åka fast. Jag tyder det som att man "bara" handlar om att få betala tull. Tullen jagar inte direkt elektronik-smugglare, dessutom så lär inte straffskalan va så hög när man i detta fallet kan påvisa att det är för eget bruk.

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

tullfria = kanske. Momsfria = svar nej, 25% tillkommer alltid även om du handlar för 100kr. Sedan att tullen inte alltid lägger större kraft på att kolla varor under några hundralappar är en annan sak.

Ja fan, det stämmer. Surfade in och kollade. Va övertygad om att jag hade rätt men jag måste ha tagit skattefritt som momsfritt i min lilla hjärna.

Edit: fast...

"Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Du måste själv föra varorna över gränsen."

...borde inte det stå att moms ska betalas? ...avgifter bör räknas som moms?

jaja, nu har ju TS bestämt sig och hoppas du får med dig laptoppen in till häktet så du kan svara på hur reglerna ig. var 🙂

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

"Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Du måste själv föra varorna över gränsen."

Visst! Det kan nog vara skillnad på om du köper på ebay t ex (som jag tänkte på) eller om du för in dom själv "för eget bruk". Det är också skillnad om någon skickar grejer från USA och hem som en gåva. Är det någon som har koll?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är skillnad på att beställa eller att införa själv.

Det är som du säger att via post så är det alltid moms. I detta fallet spelar det ingen roll för han är tvungen att tulla/moms för hela beloppet. Inte bara det som överstiger 4300 kr.

EDIT:

"Hur mycket tull ska du betala?

Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor behöver du inte betala någon tull, momsen däremot får du betala. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd."

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är skillnad på att beställa eller att införa själv.

Det är som du säger att via post så är det alltid moms. I detta fallet spelar det ingen roll för han är tvungen att tulla/moms för hela beloppet. Inte bara det som överstiger 4300 kr.

EDIT:

"Hur mycket tull ska du betala?

Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor behöver du inte betala någon tull, momsen däremot får du betala. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd."

Din "EDIT" gällde den enbart beställa och få det skickat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet med UPS är att jag alltid fått betala tull, köpt golfklubbor och annat. DHL har jag aldrig behövt betala tull, varför har jag ingen aning om.

UPS kommer "ursprungligen" från USA och DHL fr tyskland = EU, kanske ligger skillnaden där? Att grejerna du köpt fr USA i regel postats med UPS?

Link to comment
Dela på andra sajter

UPS kommer "ursprungligen" från USA och DHL fr tyskland = EU, kanske ligger skillnaden där? Att grejerna du köpt fr USA i regel postats med UPS?

Ja, men DHL och UPS finns i hela världen så du kan välja med vilket bolag du ska skicka varorna med.

Kan vara som du nämner att tullen tar UPS mer som givet att det kommer utanför EU. Men avsändarlandet finns ju med på följsedeln. Alla länder har ju sin egen "Paket-id",så det bör inte va någon skillnad.

UPS verkar ha någon rutin (iaf för några årsedan) att skicka ut fakturor för att betala moms och tull. Jag handlar endel från Kina, vietnam och indien (beslag, plåttavlor ...prytslar) som är till bla bord som jag säljer - jag har aldrig någonsin behövt tulla för detta. Det är svårt att uppskatta värdet på just detta men om tullen öppnar upp så skickas förfrågan om det totala värdet på varan inkl. frakt är.

Jag har aldrig blivit ifrågasatt varken via brev eller i telefon om att jag själv måste förtulla detta. Har inte behövt betala några övriga avgifter som admin., typ böter mm mm.

Detta har hänt mig några gånger men som sagt aldrig när det fraktats via DHL.

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men DHL och UPS finns i hela världen så du kan välja med vilket bolag du ska skicka varorna med.

Kan vara som du nämner att tullen tar UPS mer som givet att det kommer utanför EU. Men avsändarlandet finns ju med på följsedeln. Alla länder har ju sin egen "Paket-id",så det bör inte va någon skillnad.

kanske ligger skillnaden där? Att grejerna du köpt fr USA i regel postats med UPS?

Du glömde det viktiga "i regel" alltså att sannolikheten ökar att det är skickat med UPS om det kommer från USA. Och att sannolikheten ökar att det kommer med DHL om det kommer från Tyskland. Bara en tanke alltså.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan variant är att skicka hem dom till sig själv.. ?!

Som gåva..

Det funkar men värdet ska max uppskattas till 400 kr för att detta ska va ok (så va det för 3-4 årsedan. går säkert söka upp snabbt på tullverkets sida. Vem och hur ett värde uppskattas om det har skickats som gåva vet jag inte. Jag har dessutom för mig att du oxå ska kunna uppvisa att det är från en familjemedlem. Så det där med gåva är mer skitsnack... Jag använder dock själv detta när jag beställer från dx.com ...kostar 1 cent eller liknande att få det som gåva men vetifan om det gör någon skillnad ig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta ska jag kolla upp och återkommer när det visat sig att jag har fel/rätt 🙂

Varor upp till 4300 kr är tull/avgiftfria iaf

Edit: Men vet inte hur det räknas, om alla varor räknas ihop eller om du ex.vis kan tulla för det som överstiger 4300 kr.

Edit2: Om en mick kostar under 4300 kr i usa - så kan du ju skicka den andra till dig själv. Min erfarenhet med UPS är att jag alltid fått betala tull, köpt golfklubbor och annat. DHL har jag aldrig behövt betala tull, varför har jag ingen aning om.

Det där har du fått helt om bakfoten rundgång, så här är det:

om du får en gåva så får den vara värd max 400:- skr sen tillkommer tull + moms, är det en vara typ en tröja eller ett par cd-skivor får de vara värda max 250:- jag har kollat upp detta precis nyligen då jag blev sne för att jag fick pröjsa tull +moms + postens avgifter för en tröja som kostade 270:- rena löjan det var bättre förr, köp fr EU så slipper du hazzle eller trixa lite så kommer du undan TS ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du glömde det viktiga "i regel" alltså att sannolikheten ökar att det är skickat med UPS om det kommer från USA. Och att sannolikheten ökar att det kommer med DHL om det kommer från Tyskland. Bara en tanke alltså.. 🙂

Jo. Jag har ingen som helst aning om hur tullen granskar paket. Hur terminalerna ligger från olika bolag mm mm. Kanske UPS har något krav som inte är lika givet för DHL?!?!

Antar att inte paket från alla leverantörer går genom samma portar...

Så om tullen vill lägga resurser på att kolla trafiken så är det ju inte svårare att hitta paketen hos DHL än hos UPS.

Det jag vet är att UPS har fränare bilar än DHL 🙂

Nu är vi OT här ;-) ...vinets fel men jag kör på.

Jag har faktiskt ofta funderat på varför inte mer kollas. Kanske dyrt att personal ska kolla paket men sverige förlorar ju sjuka mängder kr i moms + arbetstillfällen i svensk detaljhandel.

Jag handlar i princip all min elektronik via dx, aliexpress etc. Mobiler, minnen, hårddiskar, datorer...

Och det va det jag menade med om att man åker fast i tullen på arlanda för att ha smugglat lite elektronik - vad skulle va skillnad rättsligt?

Du måste väll ha lika stort ansvar att se till att moms och tullavgifter ska betalas in när du handlar genom nätet - för detta ska man ju oxå ig. förtulla. Att något skulle hända om någon fastnar i tullen har jag väldigt svårt att se.

Den otroliga mängd elektronik som väller in från privatkonsumenter och att man aldrig hört talas om att någon åkt dit?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där har du fått helt om bakfoten rundgång, så här är det:

om du får en gåva så får den vara värd max 400:- skr sen tillkommer tull + moms, är det en vara typ en tröja eller ett par cd-skivor får de vara värda max 250:- jag har kollat upp detta precis nyligen då jag blev sne för att jag fick pröjsa tull +moms + postens avgifter för en tröja som kostade 270:- rena löjan det var bättre förr, köp fr EU så slipper du hazzle eller trixa lite så kommer du undan TS ;-)

Nej det har jag inte. Om du fysiskt åker på ett plan från ett annat land så får du ta in varor värda 4300 kr utan att betala tull, skatt eller andra avgifter. Det tog jag från Tullverket alldeles nyss.

Gåva har jag skrivit om. Det har vi båda skrivit samma.

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

Den otroliga mängd elektronik som väller in från privatkonsumenter och att man aldrig hört talas om att någon åkt dit?

Om du kollar lite mer kommer du nog att hitta väldigt många som får betala moms och tull på paket utanför EU, om det var det du menade. Särskilt på lite större paket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kollar lite mer kommer du nog att hitta väldigt många som får betala moms och tull på paket utanför EU, om det var det du menade. Särskilt på lite större paket.

Väldigt få skulle jag säga. dx och aliexpress är stora och inte hört någon som behövt betala några avgifter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...