Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej, hej!

Jag undrar om man kan spela in en slinga på gitarr i Cubase och sen lägga över den i Reason. Om det går, hur gör man i så fall??

Tacksam för svar..

Edited by chrisB
Annons
Posted
Hej, hej!

Jag undrar om man kan spela in en slinga på gitarr i Cubase och sen lägga över den i Reason. Om det går, hur gör man i så fall??

Tacksam för svar..

Du kan antingen spela in gitarren i Cubase å sen exportera det i en wav-fil. Sen är det bara att öppna denna wav fil med en sampler i reason.

Annars kan du bara köra med Rewire mellan de två programmen.

Posted

Ok, men om jag spelar in trummor från Reason i Cubase bara för att hålla takten så spelas de in sen på gitarr spåret. Hur gör jag för att det inte ska bli så?

Posted

Men det blir inte så, jag vet inte vad det är som knasar sig...

Posted

Om du har reason rewirat till cubase så behöver du ju bara aktivera reasonkanalerna i cubase.

Då kommer de fram ett spår i Cubase Sqeuencern. På detta spåret ska du inte spela in nåt... Gör sen ett nytt Audio spår. Och spela in på det. (ifall du har en tom sequencer)

Posted

Är det dem jag aktiverar i Device i Cubase? Eller är det någon annanstans?

Posted

Alltså, mitt Cubase spelar in metronomen också. Trummorna ligger på Re-Wire kanalen. Börjar man spela in på Audio kanalen så spelar den in trummorna också. Hur får jag Cubase att inte göra det? Det känner även av när jag spelar i Winamp-spelaren.

Och spelar jag in en gitarr slinga och ska köra den i Audio Mixdown så funkar inte det, fast jag har satt locaters där den ska ta ifrån. Om det är de som blir blå eller röda när man särar på dem...

Posted (edited)

Jag har sagt det förr och jag säger det igen... 🙂

En sån vanlig fråga att jag sökte på ett tidigare inlägg med samma problem och kör en copy/paste på mitt eget inlägg: 😉

Många Soundblaster-användare gör misstaget att inte kika i ljudkortets egen mixer. Där är förmodligen "What U Hear" ikryssat för inspelning istället för "Line in" eller vad du vill använda.  🙂

"What U Hear" gör att "Det du hör" spelas in, och spelar du upp trummor blir även trummorna inspelade på samma spår.

...och "What U Hear" kan också heta "Stereo Mix".

Edited by vectro
Posted

Jag andvänder inte Soundblaster utan Audiotek Maya ljudkort. Ett ljudkort för musik, dock ca 3 år gammalr och egentligen jävligt ruttet.

Posted

Jaja, inte bara Soundblaster. Det kan gälla många kort. Därav dubbla benämningar...

Hursomhelst, in i Mayas mixerbord och fixa.

Posted

På mitt ljudkorts mixer så finns det på inputen följande:

Line

Mic

All

och någon mer som inte heller funkar.

När jag körde Line genom mixern så funkade det bra med ljudet (ingen Latency) men då spelade den även in trummorna från Reason. Körde jag mic så var ljuden sepparata men latencyn var outhärdligt. All funkade inte alls.