Jump to content
Annons

Hjälp med fortsatt byggnadtion av studio/replokal


MrMusician

Recommended Posts

Hej!

Jag är helt ny på det här med att bygga för övning och inspelning. Jag har delat av ett garage (vinterbonat) i två delar och får nu ta halva delen till replokal i kombination med inspelningsstudio. Lokalen är ca 20 m2 stor och är inte helt kvadratisk. Väggarna består av gipsskivor - isolering och ytterst spånskivor. Golvet är gjutet betonggolv, dock inte flytande vad jag förstår. Det jag vill få ut av rummet är att jag dels vill kunna spela mina högljuda instrument som ex, (säckpipa och trumpet samt slaginstrument) utan att det stör grannarna allt för mycket. Jag vill också känna att jag kan stå och sjunga in mina stämmor och liknande utan att det hörs ut eller att ljud utifrår når in till mig och mina inspelningar. Några frågor:

1. Hur gör jag med betonggolvet? Vad lägger jag på för att få ett bra resultat ljudmässigt?

2. Vad gör jag med väggarna? Ska jag hänga upp drapperier eller köpa annat dämpningsmaterial och täcka dem med?

3. Ska man dämpa taket innifrån? Jag har upptäckt att eftersom det är plåttak på garaget så hör man ibland regnet då det smattrar på ordentligt.

4. Jag har köpt akustikfog men vet inte riktigt på hur många ställen det behövs? Ska man t.ex. även använda det mellan varje gipsplatta?

5. Vad ska jag ha för fönster. Just nu sitter där ett litet fönster som släpper igenom i stort sett allt. 3-glas? Kan tänka mig att fixa ett fast fönster som inte går att öppna.

6. Jag måste byta ut dörren. Vad ska jag ha för typ av dörr? Om jag inte kan få in två dörrar för luftspalt, kan man lösa det med tungt drapperi? Ska man köpa till speciella dörrlister?

7. Jag har låtit tre väggfasta "köksskåp" sitta kvar på väggen då jag tänkte att dessa kunde vara bra att ha som förvaring för noter, elektronik etc. Men jag funerar nu på om detta kan påverka ljudbilden negativt?

8. Stämmer det att man bör måla med matta färger då detta ger en bättre ljudbild?

När det gäller ventilation så har jag redan en installerad varmluftspump.

Väntar ivrigt på svar =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Uppdatering: Tänkte att jag ska ge mig på att bygga mina egna ljudabsorbenter att hänga upp på väggar, sätta i hörn och uppe i taket. Har köpt material idag. Dessutom tänkte jag att jag kanske kan få tag på en bra säkerhetsdörr som står och skräpar i någon skola, om de är villiga att sälja den. Dessa dörrar är mycket tunga men de är också väldigt bra på att stänga ute ljud. När jag sedan behåller den gamla dörren ytterst och sätterskoldörren innerst så får jag en bra luftspalt mellan också. Någon som tror att detta kan vara en bra ide? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan! Se några komentarer i fet stil nedan // Björn

Hej!

Jag är helt ny på det här med att bygga för övning och inspelning. Jag har delat av ett garage (vinterbonat) i två delar och får nu ta halva delen till replokal i kombination med inspelningsstudio. Lokalen är ca 20 m2 stor och är inte helt kvadratisk. Väggarna består av gipsskivor - isolering och ytterst spånskivor. Golvet är gjutet betonggolv, dock inte flytande vad jag förstår. Det jag vill få ut av rummet är att jag dels vill kunna spela mina högljuda instrument som ex, (säckpipa och trumpet samt slaginstrument) utan att det stör grannarna allt för mycket. Jag vill också känna att jag kan stå och sjunga in mina stämmor och liknande utan att det hörs ut eller att ljud utifrår når in till mig och mina inspelningar. Några frågor:

1. Hur gör jag med betonggolvet? Vad lägger jag på för att få ett bra resultat ljudmässigt?

Det beror på vad du menar med ljudmässigt. Om du menar klangen i rummet behåller du det som det är och absorberar taket måttligt istället. Likaså på väggytorna. Ska du sjunga och spela blås är det skönt med lite svar från rummet. Dock är ett oisolerat betonggolv inte så komfortabelt.

Om du ska ljudisolera ditt rum är det en fördel med betonggolv. Bäst är om plattan är helt fristående och inte kopplad till någon annan byggnad.

2. Vad gör jag med väggarna? Ska jag hänga upp drapperier eller köpa annat dämpningsmaterial och täcka dem med? Nej

3. Ska man dämpa taket innifrån? Jag har upptäckt att eftersom det är plåttak på garaget så hör man ibland regnet då det smattrar på ordentligt. Som jag tolkar dig så behöver du ljudisolera din lokal. För att göra det så behöver man först fastställa nuvarande konstruktion i detalj och utifrån det räkna fram en konstruktion som fyller de krav på ljudisolering man önskar. Ju bättre ljudisolering desto dyrare. Generellt handlar det om att bygga tunga lufttäta skal. Kolla runt i trådarna här på forumet så får du en tydligare bild av hur principen fungerar.

4. Jag har köpt akustikfog men vet inte riktigt på hur många ställen det behövs? Ska man t.ex. även använda det mellan varje gipsplatta? Lägg upp lite bilder och en ritning / skiss innan du börja trycka ut fog här och där. Du är dock inne på en viktig detalj med att täta.

5. Vad ska jag ha för fönster. Just nu sitter där ett litet fönster som släpper igenom i stort sett allt. 3-glas? Kan tänka mig att fixa ett fast fönster som inte går att öppna. 2-glas lamell är bättre än 3-glas. Men innan du byter fönster så bör du ta reda på vilken ljudreduktion varje detalj i din konstruktion har som det ser ut i dag. Det kanske är så att fönstret du har idag isolerar tillräckligt mycket för att matcha väggar och golv, men att drevningen läcker ljud som ett såll och likaså takkonstruktionen tex.

6. Jag måste byta ut dörren. Vad ska jag ha för typ av dörr? Om jag inte kan få in två dörrar för luftspalt, kan man lösa det med tungt drapperi? Ska man köpa till speciella dörrlister? Draperi i textil ljudisolerar inte i det här sammanhanget. Det går att få tag i ljudklassade dörrar billigt på blocket tex. Montaget av dessa är kritiskt för att dra fördel av dörrbladets ljudklassning (exp. fogband utanpå drevning tex.). Det meningslöst att kosta på ljudklassade dörrar om ljudisoleringen i väggar och tak inte håller samma klass.

7. Jag har låtit tre väggfasta "köksskåp" sitta kvar på väggen då jag tänkte att dessa kunde vara bra att ha som förvaring för noter, elektronik etc. Men jag funerar nu på om detta kan påverka ljudbilden negativt? Omöjligt att svara på utan ritning eller skiss.

8. Stämmer det att man bör måla med matta färger då detta ger en bättre ljudbild? Nej.

När det gäller ventilation så har jag redan en installerad varmluftspump. Luftvärmepump är ingen ventilation, det är bara en värmekälla.

Väntar ivrigt på svar =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt med svar! =)

Jag ska lägga upp en skiss av rummet och ge en lite noggrannare beskrivning av konstruktionen här nedan. Ha dock i beaktande att detta inte är tänkt att bli en professionell studio utan mer ett tillhåll för mig och mina instrument där jag kan öva utan att störa grannar och familj, samt kunna göra enklare inspelningar (även om jag självklart vill ha så bra ljud som möjligt) av min musik utan att bli störd av ljud utifrån. Jag spelar som sagt många ljudstarka instrument som behöver dämpas betydligt men ägnar mig också mycket åt ex. sång och stränginstrument.

Jag är medveten om att rummets utformning antagligen inte ger några goda förutsättningar för att åstadkomma allt detta. Jag kan dock inte göra mycket åt denna L-utformning då det var enda alternativet för väggarna. Det jag dock har påverkat är att flytta den lilla väggen så att jag öppnar upp rummet lite till och så att jag får en avlastningsyta för instrument och liknande.

Jag har ju fått två svar här på sidan och jag känner att jag blir lite förvirrad då jag inte tror att de går riktigt hand i hand =)

Min tanke har iaf. varit att göra mig mina egna ljudabsorbenter efter ett pdf-dokument jag hittade här på forumet. Jag hade tänk skapa basfällor i alla hörn samt sätta upp takmoln och bredbandsabsorbenter på väggarna. Allt detta för att dämpa ljudet ut. Men efter att ha läst igenom tråden för denna pdf så verkar det som att jag kanske inte ska göra på detta sätt då jag egentligen inte vet vad det har för effekt på ljudet. Antar att jag får bygga lite efter hand och testa mig fram.

När det gäller golvet så är jag fortfarande lite förbryllad. Inte så kul med kallt betonggolv så jag hade som sagt planer på att lägga in en platonmatta och sedan försöka lägga någon form av trägolv med heltäckningsmatta ovanpå. Men detta kanske inte är att föredra?

Fönstret är inget bra fönster vad jag förstår och dörren likaså. Därför tänkte jag just att ett extra treglasfönster som skapar luftspalt samt en bra dörr som också skapar luftspalt skulle kunna fungera. Sedan är jag klart lite osäker på vad jag ska foga med akustikfog i dagsläget.

Konstruktionsbeskrivning:

Vad gäller konstruktion av golv, tak och väggar så kan jag delge följande:

Taket har en vinkling på ca 20 grader och är av konstruktionen ”fackverkstastol”. Taket är isolerat och täkt med papp och har därefter reglar med räfflat ståltak ovanpå.

Golvet består av en gjuten betongplatta. Om det finns lekablock där under vet jag tyvärr inte. Det är dock ingen flytande konstruktion.

Fönstret är ett spröjsat isolerglas. Dörren en friggeboddörr i furu med spröjsat isolerglas.

Ytterväggarna består av (tror jag) stående panel och på insidan hydreringspapp. Därefter kommer bjälkar och isolering med ett avslutande lager av gipsskivor.

Innerväggar som delar av de två rummen består av gips mot mitt övningsrum och därefter bjälkar med isolering. Dessa väggar avslutas med spånskivor mot andra rummet.

Hoppas att detta kan ge en lite klarare bild av hur jag tänkt mig det hela.

post-36991-0-21576300-1389695690_thumb.jpg

post-36991-0-45383900-1389695691_thumb.jpg

post-36991-0-66854600-1389695692_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag förstår hur du tänker även om jag drar mig för en sådan lösning då jag verkligen försökt på alla sätt att få så stor yta som möjligt. Detta beror på att vi ibland spelar flera stycken tillsammans, som man gör ibland när man spelar musik 😄 så jag behöver golvytan. Det är också något missvisande då det nu mest står gips i reglar i rummet. Det liknar mer dessa bilder.

post-36991-0-32208300-1389701849_thumb.jpg

post-36991-0-15699700-1389701850_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag uppfattar dina behov så är det möjligheten att kunna spela flera akustiska instrument samtidigt utan att störa omgivningen som är prioritet # 1. Det betyder att tillräckligt bra ljudisolering i kombination med största möjliga mått invändigt bör styra ditt projekt i första hand.

Frågan är då hur omgivningen ser ut, vilka ljudkällor finns som stör dig och vilka mottagare riskerar du att störa med din verksamhet?

Om tex. garaget är uppfört i anslutning till ett flerfamiljshus kommer du antagligen behöva en ljudklassning som innebär en flytande konstruktion byggd med tunga skal frikopplade från varandra. Att "testa sig fram" i detta fall innebär bara bortkastade pengar och massa besvikelser.

Här kommer då budgeten in som en till styrande faktor. Om vi gör ett snabbt överslag på materialkostnaden för att bygga en lösning enligt ovan så handlar det om minst 40 kkr - enbart för materialet. Då är inte dörrar, ytskikt, el, vent osv. medräknat.

Vad gäller god golvkomfort så får man det per automatik vid ett flytande golv.

Platonmatta (den blå golvvarianten) går att använda på betonggolv, även vid hög fuktkvot plattan. Det gäller dock att underlaget är jämnt och väl rengjort samt att montera mattan korrekt med mekanisk luftning runt om.

Felet många gör med platon mot betong är att missa luftningen samt at lägga in ett laminat golv direkt ovanpå, vilket tyvärr blir en effektiv köldbrygga med kallt golv till följd.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Din beskrivning av rummets syfte är på pricken wellness. Garaget är dock fristående då jag bor i ville. Rummet står alltså på en egen betonplatta på min tomt. Jag vill dock slippa störa grannar en sommardag då det närmaste huset ligger på andra sidan vägen. Det finns inte så mycket som kan störa mig. Kanske om någon granne kör en grästrimmer eller liknande i närheten av garaget, men det kommer nog inte att ske så ofta. Vägen jag talar om används bara av två hushåll så den lär inte störa så mycket.

Vad finns det för alternativ till platonmattan? Vad skulle vara ert förslag om jag vill lägga in någon form av heltäckningsmatta.

Jag funderar också på om jag ska sätta upp någon form av vävtapet på väggarna, men vet fortfarande inte riktigt vart det är viktigast att ha akustikfog?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu lägger jag inte in några aspekter vad det gäller rumsakustiken eftersom det är sekundärt för dig. Bra att garaget är fristående och dessutom är byggd på en fristående platta. Bra också med ditt förtydligande med hur omgivningen ser ut.

Du får naturligtvis gå loss med fogpistolen hur mycket du vill men jag försöker bara förklara för dig att innan du börjar göra något över huvud taget så behöver du förstå principerna i hur ljudisolering funkar. Förstår du det, vet du också när, var och hur du ska använda elastisk fogmassa. Känner du att det är övermäktigt att sätta dig in i akustikens värd tycker jag att du ska kontakta en akustikkonsult som hjälper dig med en behovsanalys och åtgärdsförslag komplett med ritningar. Att random dutta lite här och där är tyvärr bara slöseri med både pengar och arbetstid.

Frågan om vävtapet och akustikfog är tyvärr helt irrelevant i detta skeda. Vill inte vara vrång på något sätt utan bara hjälpa dig att spara tid och pengar.

// Björn

heltäckningsmatta direkt mot betongplatta rekommenderar jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag tittat lite mer på alternativ till hur jag kan lägga något på betonggolvet. Min första tanke var att använda mig av blåplaton som på bilaga 1. Mitt andra alternativ, vilket är lite mer tveksamt men lätt när det inte sluter tätt mot betongen. Det är alltså trall som med hjälp av gummidelar vilar mot betongen. Se bilaga 2 för detta. Vad tror ni? Kanske kan man lägga in några mattor på trallen? Om jag väljer alternativ 1 så tror jag att jag lägger en heltäckningsmatta ovanpå.

Vad gäller ljudet, vilket är viktigt framför allt i dämpningssyfte, så är det antagligen bättre med alt 1.

post-36991-0-93947800-1389854537_thumb.png

post-36991-0-41813200-1389854680_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har förstått (och jag researchade detta ganska ingående när jag skulle bygga om en källare) så är det så här:

Fukt kryper upp genom betongen. Mögel trivs i fukt. Och även om betongen är väl rengjord, så kommer det att finnas organiskt material kvar, vilket gör att möglet får möjlighet att växa till. Följaktligen måste man bli av med fukten. För att bli det kan man lägga exempelvis Platon, men då bör man också installera mekanisk ventilation i form av frånluftsventilation i ena änden av golvet ev. också tilluft i andra. Det är krångligt och relativt dyrt och dessutom bullrar det ofrånkomligen en del. Dåligt för hobbystudio, alltså.

Trallen kanske kan funka, men problemet är att den kommer att vara kall på undersidan. Risken är att fukten kondenseras där i vilket fall. Och lägger du heltäckningsmatta ovanpå får du garanterat mögel - systemet blir ju ungefär som Platon (en liten luftspalt med ett golv ovanpå) fast med en massa trä som möglet kan växa på.

Ytterligare ett alternativ är golvvärme, men det är också problematiskt på betong. Värmen driver visserligen bort fukten, men man kan få andra problem i form av sprickor i betongen också vidare.

De experter jag konsulterade (bland annat Byggkeramikrådet, om jag minns rätt) var ense om att klinker var det enda riktigt vettiga och säkra. Nu hade jag visserligen takhöjden att tänka på också, platon och liknande bygger ju bortåt en decimeter på höjden med golvlager och sådär.

Så: Mitt tips är klinker, tjocka (billiga) genomsläppliga mattor av ull eller syntet och ett gäng tofflor som folk kan ha på fötterna för att slippa kyla och ändå kunna ta av sig ytterskorna.

Relativt billigt, lätt att göra, lätt att göra om ifall problem skulle uppstå (ja, klinkern ligger väl där den ligger). Och inte minst, det kommer att se ut som en riktig replokal.

Edit: Särskrivning. Skämskudde.

Redigerat av Laban
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej igen,

Jag håller fortfarande på och bygger min studio/övningsrum, men jag har stött på ett nytt problem som jag undrar om någon kan ge mig tips på. Efter att jag flytspacklat golvet så upptäckte jag att det torkar ooootrligt långsamt. Jag har undvikit att sätta in ventilation genom väggen som jag gjort i mitt garage, då jag är rädd att allt för mycket ljud ska läcka både in och ut den vägen. Jag har tidigare använt mig av följande, men det är inte aktuellt i dagsläget.

http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4rmeflyttare-Flexit-100X/Pr364560000?showRatings=true

Min fråga är om det finns någon form av ventilation som också är ljuddämpande och som inte släpper igenom ljudet till mina grannar? Jag vill ju heller inte ha in ljud när jag spelar in.

Närmare än såhär har jag inte kommit:

http://www.fresh.se/sv/3.bullerdaempande-vaeggventiler/tl80f-dbs.php

Tacksam för alla hjälp jag kan få i denna fråga. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

Jag håller fortfarande på och bygger min studio/övningsrum, men jag har stött på ett nytt problem som jag undrar om någon kan ge mig tips på. Efter att jag flytspacklat golvet så upptäckte jag att det torkar ooootrligt långsamt. Jag har undvikit att sätta in ventilation genom väggen som jag gjort i mitt garage, då jag är rädd att allt för mycket ljud ska läcka både in och ut den vägen. Jag har tidigare använt mig av följande, men det är inte aktuellt i dagsläget.

http://www.clasohlso...howRatings=true

Min fråga är om det finns någon form av ventilation som också är ljuddämpande och som inte släpper igenom ljudet till mina grannar? Jag vill ju heller inte ha in ljud när jag spelar in.

Närmare än såhär har jag inte kommit:

http://www.fresh.se/...r/tl80f-dbs.php

Tacksam för alla hjälp jag kan få i denna fråga. 🙂

Låter konstigt att flytspacklet inte torkar som det ska. Möjlig orsak kan vara fel temperatur på vattnet (för låg eller för hög), för mycket vatten / dåligt blandat sats, för låg temperatur (platta / rum), undermåligt lågprisspackel.

Den ljuddämpande Freshventilen du länkar till funkar för passiv tilluft när man tex, vill dämpa däcksbuller på avstånd (mer högfrekvent buller). För att dämpa längre ned i frekvens, behövs en större anläggning där kanalfläkten inte sitter i vägggenomföringen. Beroende på hur ljudisolerad fasaden är väljer du typ av matchande lösning.

Färdiga kanaldämpare kan räcka om byggnaden för övrigt inte uppvisar en god ljudisolering.

Är ljudisoleringen god bör du matcha denna med en platsbyggd ljuddämpare. Den bygger du som en lång labyrint med ljudabsorberande material inuti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag har funderat på att bygga en labyrintventil som går i 90-graders vinkel. Ev. kanske jag kan lägga till ett extra lock/lucka som går att stänga till just under inspelningar och liknande. Jag har tittat runt här på forumet men hittar inga ordentliga ritningar för denna konstruktion. Jag tänkte mig regla upp själva kanalen och sedan klä denna med gipsskivor. Jag måste ju ha någon typ av ventilationsrör rakt igenom väggen, men jag vet inte riktigt hur det är tänkt inne i själva labyrinten? Ska det vara ett rör även där eller ska det vara fri luftpassage med någon form av absorbent inuti? Vilken typ av absorbent ska man i så fall använda sig av där inne? Finns det någon här på forumet som har färdiga ritningar för detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...