Jump to content
Annons

Gäst

Recommended Posts

Hej folket!

Jag och ett par vänner har fått ett källarrum som vi tänkt bygga en studio i. Vi har varit och mätt i rummet och tagit fram en enkel ritning. Vi har inte så mycket kunskap i studiobygge och hade verkligen uppskattat om du som är kunnig gav oss råd, tips och direktioner på hur den ska byggas. Studion är främst till inspelning av röst och elektronisk produktion.

Jag har bifogat en enkel ritning på rummet. Tack på förhand! 🙂

Höjden i taket är ungefär 2,3 m. Väggarna är mestadels av betong men det förekommer gips på vissa ställen.

Som "studio"-bilden visar finns det två stycken mindre hålrum i vänster vägg. Bottenplattan i dessa reser sig uppåt - se bild "hålrum".

Har ni några förslag? Låna mig er expertis!

post-36950-0-16162800-1389131951_thumb.jpg

post-36950-0-28053500-1389131960_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bryr ni er om hur den ser ut? Hurpass seriöst vill ni ha det gjort? Vilken prisklass? Jag skulle skitit i utseende och köpt bra isolering o byggt egna absorbenter och egna akustikkonstruktioner. Billigast så och det är ju trots allt bara ni som ska vara där? Någon annan kanske har några inslag =)

Link to comment
Dela på andra sajter

@AnuBiz

Nej, vi bryr oss inte om det. Första prioritet är att vi får bra inspelning i studion och därmed väldigt seriöst 🙂 VI har funderat på att bygga egna absorbenter. Vad menar du med akustikkonstruktioner? Det vi undrar är med vilken strategi vi ska använda när vi ska placera allting. Tack för ditt svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Symmetri och icke kubiska förhållanden är att föredra, med symmetri menas också att inga parallella ytor skall förekomma, vinkla hellre väggar bak, sid och framtill en aning osv, det är en hel vetenskap och det finns uträkningar för allt i oändlighet men dessa enkla principer hjälper en del och som föregående har nämnt basfällor i hörn eller tomrum är ej fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en hel del läsning att göra i ämnet innan ni sätter igång. Kan starkt rekommendera några genomläsningar av dessa böcker:

http://www.amazon.co.uk/RA-Recording-Architecture-Studio-Design/dp/1907759166

http://www.amazon.co.uk/Master-Handbook-Acoustics-Alton-Everest/dp/0071603328/ref=pd_sim_b_1

http://www.amazon.co.uk/Home-Recording-Studio-Build-Like/dp/143545717X/ref=pd_sim_b_3

Redigerat av technic
Link to comment
Dela på andra sajter

En basfälla är en plats (ett utrymme som beskrivet ovan exempelvis) där basfrekvenserna fångas upp och omvandlas till värme istället för rörelseenergi.

Så här va: Bas trivs i hörn (som vi väl alla har lärt oss vid det här laget...) så med rätt mängd dämpande material i rätt dimensioner kan man "fånga" basen där. Men man kan också bygga sig ett hörn, så att säga, genom att till exempel bygga en låda längs någon vägg. Om då lådan är rätt dimensionerad och dämpad, sväljer den basreflexerna. Och för det ändamålet skulle nog era hålrum i väggen funka rätt bra.

Så, typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

så med rätt mängd dämpande material i rätt dimensioner kan man "fånga" basen där.

men man får vara noggrann så man bygger rätt - annars kan basen rymma och ta sig ut i rummet igen och har man otur står dörren på glänt och vips har man flyende bas som ger sig ut på samhället och ställer till det
Link to comment
Dela på andra sajter

men man får vara noggrann så man bygger rätt - annars kan basen rymma och ta sig ut i rummet igen och har man otur står dörren på glänt och vips har man flyende bas som ger sig ut på samhället och ställer till det

Ja, fy fan, så får det inte bli. Det är lite som med björnar. När man väl bestämmer sig för att skjuta på dem vill det till att man träffar ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du 100 på att du har koll på symmetri-begreppet?

Hej laban 1 jag kanske uttryckte mig otydligt, symmetri vet alla vad det betyder hoppas jag, men man bör se till att det blir symmetri även om man vinklar tex fronthörnväggarna inåt 10 grader, man gör alltså inte ena hörnet längre med annan vinkel utan båda symmetriskt vinklade, get it?

Redigerat av Roine
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej laban 1 jag kanske uttryckte mig otydligt, symmetri vet alla vad det betyder hoppas jag, men man bör se till att det blir symmetri även om man vinklar tex fronthörnväggarna inåt 10 grader, man gör alltså inte ena hörnet längre med annan vinkel utan båda symmetriskt vinklade, get it?

Jo, det blev bättre nu när du inte blandade ihop begreppen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det blev bättre nu när du inte blandade ihop begreppen. 🙂

Hej igen laban, jag tycker inte jag blandat ihop begreppen men du kanske gillar att ifrågasätta vad andra skriver om man läser i fler trådar verkar detta skina igenom???

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen laban, jag tycker inte jag blandat ihop begreppen men du kanske gillar att ifrågasätta vad andra skriver om man läser i fler trådar verkar detta skina igenom???

"med symmetri menas också att inga parallella ytor skall förekomma"

Du tycker alltså att detta är klockrent, fine för mig. Jag fattar inte varför du är så lätt-stött. Simma lugnt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"med symmetri menas också att inga parallella ytor skall förekomma"

Du tycker alltså att detta är klockrent, fine för mig. Jag fattar inte varför du är så lätt-stött. Simma lugnt. 🙂

Hey jag är inte lättstött simma lugnt ;-) Men om man skriver som du gör så kan det uppfattas som att du skriver folk på näsan + att du i princip inte vill fatta fast du gör det??? Ja det är klockrent med att symmetri kan vara symmetri om det är symmetri oavsett form, var inte så 4-kantig ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen laban, jag tycker inte jag blandat ihop begreppen men du kanske gillar att ifrågasätta vad andra skriver om man läser i fler trådar verkar detta skina igenom???

med symmetri menas också att inga parallella ytor skall förekomma

ej korrekt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey jag är inte lättstött simma lugnt ;-) Men om man skriver som du gör så kan det uppfattas som att du skriver folk på näsan + att du i princip inte vill fatta fast du gör det??? Ja det är klockrent med att symmetri kan vara symmetri om det är symmetri oavsett form, var inte så 4-kantig ;-)

Alles Gut! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

[/size]

ej korrekt

Ok och varför inte då i så fall? Vore intressant med en förklaring här istället för ett kortfattat

"ej korrekt", ser ut som en typisk lärarkråka på matteprovet i 9:an typ...

Det jag fått lära mig av div. "vise män" i branschen är just att man bör undvika parallella ytor men det kanske är helt fel???

Alles Gut! 🙂

Alles gut jawohl sehr gut :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag fått lära mig av div. "vise män" i branschen är just att man bör undvika parallella ytor men det kanske är helt fel???

ja det är inte alls det jag vänder mig emot

däremot så som du skriver blir definitionen av symmetri att ytorna inte ska vara parallella

med symmetri menas också att inga parallella ytor skall förekomma

en kub är ytterst symmetrisk

Vad stingsliga ni är. Sluta med det.

blunda
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...