Jump to content
Annons

Reaper efter 60 dagars utvärdering?


rundgång

Recommended Posts

Någon som vet om Reaper fortfarande fungerar efter 60 dagars utvärdering? ...vissa program går ju fortfarande att starta efter man bara tryckt ok efter att meddelandet att perioden har gått ut?

Jag kör garageband i osx annars och gillar detta för jag har alltid tyckt att garageband är så logiskt för mig. Behöver väldigt sällan söka efter hjälp, min tid jag lägger vid garageband handlar om att göra musik och inte fixa problem.

Och ja, tanken är givetvis att jag ska köpa ett DAW men jag vill prova och prövotiden på 60 dagar kan va lite magert för min del då jag när jag ska spela in fortfarande vill använda min mac + att min tid med jobb, familj mm mm gör att tid för utvärdering blir knapert.

Problemet är att jag har en imac (inte så portablelt) men i framtiden behöver använda något bärbart då jag kommer hyra in mig i en lokal där det finns instrument att använda. En ytterligare orsak är att jag inte är så varm i kläderna än, jag har inte kört fast/in mig på någon programvara ...en windowsmaskin för min personliga ekonomi passar mig i framtiden (jag har alltså inte ekonomin längre att köpa det jag vill utan mer det jag verkligen behöver till så lite kronor möjligt).

Har insett efter bara några veckor att det finns mer gratis/billigare till windows ...som pluggar osv. Det kanske inte är sanningen utan kanske bara lättare till win.

Igentligen frågar jag om två olika saker här inser jag nu :-/

Ni som arbetat i garageband (kanske logic om detta är likt GB), vad är mest likt garageband?

Och som sagt, kan man använda REAPER efter 60 dagars utvärdering?

...och så en fråga till, har någongång testat gratis och billigt DAW men var ibland både svårt och t.o.m omöjligt att använda VST - Hur fungerar REAPER i verkligheten med pluggar/VST?

Fungerar det meck-fritt utan krascher och ett ständigt bläddrande till att hitta det man installerat?

Blev mycket text nu, sry 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Reaper fungerar efter 60 dagar precis som vanligt, en ruta kommer upp när man startar att kört programet mer än 60 dagar, och där står det att Reaper är inte gratis. Men mer än så händer det inte.

Jag använder Reaper som mitt main DAW, efter har testa dom flesta på markanaden. Kom jag fram till att Reaper är bäst, alla fall för mig. Kan vara sämst för en någon annan, så det är väldigt personligt vad som är bra eller inte.

pluggar/VST funkar väldigt bra, men ibland kan visa pluggar kanske inte funka som dom ska, ganska sällan dock. Som tur är jag på mac då kan jag välja både AU och VST, Win har bara VST.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Reaper fungerar efter 60 dagar precis som vanligt, en ruta kommer upp när man startar att kört programet mer än 60 dagar, och där står det att Reaper är inte gratis. Men mer än så händer det inte.

Jag använder Reaper som mitt main DAW, efter har testa dom flesta på markanaden. Kom jag fram till att Reaper är bäst, alla fall för mig. Kan vara sämst för en någon annan, så det är väldigt personligt vad som är bra eller inte.

pluggar/VST funkar väldigt bra, men ibland kan visa pluggar kanske inte funka som dom ska, ganska sällan dock. Som tur är jag på mac då kan jag välja både AU och VST, Win har bara VST.

Tack. Då får det nog bli att jag använder reaper ...visste faktiskt inte att VST funkade på MAC, en stor anledning till att jag kikat på reaper är ju att det funkar på både MAC/Win + priset till vad man får.

Du vet möjligtvis inte om man kan använda samma licens på båda maskinerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör också Reaper fullt ut sedan en tid tillbaka. Har jobbat mycket med alla stora program och tycker Reaper klår allt och alla med hästlängder: Effektivt arbetsflöde, funkar tillbåde pc och mac, processorsnålt och bra minneshantering, möjlighet att ändra gränssnittet precis hur som man vill, billigt - För att nämna några fördelar.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör också Reaper fullt ut sedan en tid tillbaka. Har jobbat mycket med alla stora program och tycker Reaper klår allt och alla med hästlängder: Effektivt arbetsflöde, funkar tillbåde pc och mac, processorsnålt och bra minneshantering, möjlighet att ändra gränssnittet precis hur som man vill, billigt - För att nämna några fördelar.

mvh Jon

Ni har övertygat mig. Det blir att sätta sig in i detta. Måste vara en stor fördel att få möjlighet till att använda VST i macen. Känns smidigt att även installera detta i macen och få tillgång till det redan inspelade i macen. Att kunna ha möjligheten att använda spår som jag redan gjort i garageband !

Kollat på lite tutorials nu och känns logiskt. Tack för svaren !

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Men visst kan man väl använda vst-pluggar till reaper körd i pc? Jag körde reaper på pc med en pluggs från waves t ex. En vst-plugg..

Jo, men det går tydligen oxå använda VST-pluggar med reaper i osx. Vilket är den enda DAW (?) det fungerar på.

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men det går tydligen oxå använda VST-pluggar med reaper i osx. Vilket är den enda DAW (?) det fungerar på.

Vst för mac måste vara anpassad. Står det tex vst win only, då funkar det inte på mac. Måste stå mac/win eller bara mac för att det ska funka med vst.

Så windows only pluggar funkar INTE på mac.

Men inte alla pluggin tillverkare erbjuder inte VST MAC heller, vissa använder bara AU.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör också Reaper fullt ut sedan en tid tillbaka. Har jobbat mycket med alla stora program och tycker Reaper klår allt och alla med hästlängder: Effektivt arbetsflöde, funkar tillbåde pc och mac, processorsnålt och bra minneshantering, möjlighet att ändra gränssnittet precis hur som man vill, billigt - För att nämna några fördelar.

mvh Jon

Tycker du att pluggarna som följer med reaper håller tillräcklig kvalitet att använda? Jag vet att du kör mycket andra pluggar, läst din blogg 🙂 själv är jag sugen på att gå över från sonar till reaper p ga av det låga priset för reaper (alla i bandet kan då köra varsin version av reaper). Men vi tappar sonars inbyggda pluggar. Det lilla jag har kollat så har reaper också massa pluggar, men jag kan inte än avgöra om de är lika bra som sonars..

PS

En annan fördel med reaper förutom priset, jag tror att programmet har ok prestanda även på inte så vassa datorer.. Vill minnas att de påstår det själva på sin hemsida iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att pluggarna som följer med reaper håller tillräcklig kvalitet att använda? Jag vet att du kör mycket andra pluggar, läst din blogg 🙂 själv är jag sugen på att gå över från sonar till reaper p ga av det låga priset för reaper (alla i bandet kan då köra varsin version av reaper). Men vi tappar sonars inbyggda pluggar. Det lilla jag har kollat så har reaper också massa pluggar, men jag kan inte än avgöra om de är lika bra som sonars..

PS

En annan fördel med reaper förutom priset, jag tror att programmet har ok prestanda även på inte så vassa datorer.. Vill minnas att de påstår det själva på sin hemsida iallafall.

Reaper är mycket resurssnålare i gem med andra DAWS. Dom medföljande pluggar är inte så roliga att använda, väldig får är användbara tex eq, comp och några andra. SÅ man måste nog köpa eller ladda ner massa gratis saker, för att bli nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reaper stöder ännu inte VST3 vilket gör att vissa av exempelvis Waves pluggar inte funkar.

Fast jag provade waves l2 och det funkade i reaper. Nu är l2 en plugg med några år på nacken.. Är det waves nya pluggar som inte funkar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag provade waves l2 och det funkade i reaper. Nu är l2 en plugg med några år på nacken.. Är det waves nya pluggar som inte funkar?

Den är förmodligen en VST2 plugg då den fungerade, för mig så ser jag inte ens VST3-pluggarna i Reaper efter installation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack digirules, slejnard och hellåig för info. Tycker trots begränsning med vst3 att reaper kan vara ett bra alternativ för oss bandet pga av det ekomiska. Hade jag kört Mac så hade jag säkert sneglat på logic som är rätt billigt numer..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack digirules, slejnard och hellåig för info. Tycker trots begränsning med vst3 att reaper kan vara ett bra alternativ för oss bandet pga av det ekomiska. Hade jag kört Mac så hade jag säkert sneglat på logic som är rätt billigt numer..

VST3 stöd hade varit trevligt att ha men det är absolut ingen dealbreaker för mig heller, det finns ofta alternativ.

Utöver det så tycker jag man kommer långt med dem pluggar som följer med faktiskt även om jag kompletterat med några externa.

Redigerat av DigRules
Link to comment
Dela på andra sajter

VST3 stöd hade varit revligt att ha men det är absolut ingen dealbreaker för mig heller, det finns ofta alternativ.

Utövder det så tycker jag man kommer långt med dem pluggar som följer med faktiskt även om jag kompletterat med några externa.

Sen följer det inte med några instrument heller, reasynth räknas inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kan tipsa om en återuppstånden DAW som är busenkel att använda. Tracktion http://www.tracktion.com

Kostar inte mer än 59$.

Ett enda fönster som man jobbar i hela tiden. Grym enkel hantering av pluggar och man kan på ett enkelt sätt routa flera vst pluggar för avancerad routing. Jag kör Reason, Reaper, Live och Tracktion. Tracktion och Reason är dom jag använder mest, Tracktion för sitt otroligt lätta och smarta arbetssätt, jag är lite allergisk mot Cubase och Reaper påminner mig om Cubase med en massa menyer och och optioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tipsa om en återuppstånden DAW som är busenkel att använda. Tracktion http://www.tracktion.com

Kostar inte mer än 59$.

Ett enda fönster som man jobbar i hela tiden. Grym enkel hantering av pluggar och man kan på ett enkelt sätt routa flera vst pluggar för avancerad routing. Jag kör Reason, Reaper, Live och Tracktion. Tracktion och Reason är dom jag använder mest, Tracktion för sitt otroligt lätta och smarta arbetssätt, jag är lite allergisk mot Cubase och Reaper påminner mig om Cubase med en massa menyer och och optioner.

Har faktiskt inte testat Tracktion måste göra, men jag avisar DAWS snabbt om dom inte uppfyller mina mus och tangentbord funktion som jag vill ha dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att pluggarna som följer med reaper håller tillräcklig kvalitet att använda? Jag vet att du kör mycket andra pluggar, läst din blogg 🙂 själv är jag sugen på att gå över från sonar till reaper p ga av det låga priset för reaper (alla i bandet kan då köra varsin version av reaper). Men vi tappar sonars inbyggda pluggar. Det lilla jag har kollat så har reaper också massa pluggar, men jag kan inte än avgöra om de är lika bra som sonars..

PS

En annan fördel med reaper förutom priset, jag tror att programmet har ok prestanda även på inte så vassa datorer.. Vill minnas att de påstår det själva på sin hemsida iallafall.

Jadå, Reapers inbyggda pluggserie innehåller allt du behöver och heter saker som ReaComp, ReaEq, ReaReverb osv... De är lättrattade, stöder oversampling och väldigt transparenta. Använder själv compressorn till och från och gaten kommer ofta till använding på baskagge.

De är vst/au och går dessutom att ladda ner gratis till andra program: http://www.reaper.fm/reaplugs/

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag installerade reaper och lekte någon timma. Med hjälp av guider så tror jag det ska fungera bra.

Estetiskt inte så vackert (kanske finns skins) ...jag är lite larvig med att saker jag håller på med mycket ska vara skönt att se på.

Men som sagt fördelen att inte binda upp sig till ett OS samt att det känns väldigt basic så blir det lätt val. Jag har alltid hatat windows, kört linux i familjens burkar ...men win 7 har faktiskt fungerat ok. Men om om ekonomin tillåter i framtiden så väljer jag mac.

Men vst-pluggar i win funkar utan meck?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...