Jump to content
Annons

Tips och råd...


JohnD-BB (oregistrerad)

Recommended Posts

Okej inga problem. Tänkte det kanske går snabbare men vi kan lika gärna prata här 🙂

Är detta en midiklaviatur?:

http://www.blocket.s...4.htm?ca=11&w=1

http://www.blocket.s...1.htm?ca=11&w=1

Sen finns det också denna Akai MPK 49

men den anser jag själv ett steg högre och är bättre än de två andra jag länkade ^ Priset är också skillnad så klart.

http://www.blocket.s...2.htm?ca=11&w=1

Vilka av de 3 är bäst?

btw du säger du börja använda FL när du var 11 - 12 hur gammal är du nu?

Den första, behringern, känner jag direkt att jag itne skulle köpa, mest p.g.a de gula tangenterna. Urk o blä! Har också spelat på en sån, det är riktigt hesk att spela på. Nu är de i för sig inte vägda tangenter, men det finns bra mycket bättre som också är ovägda.

Den andra är en keyboard sen tidigt 80-tal. Inte vad du är ute efter.

Den tredje länken, klaviaturen för 2000, skulle jag säga är overkill. Lägg pengarna på monitorer istället i så fall, det kommer du ha mera nytta av.

Jag vet inte om detta är något att ha, men lyckas man pruta ner det till 300-400kr kan det vara värt det. Hon tar alldeles för mycket för det, man kan få samma fast nytt för 840kr.

http://www.blocket.se/stockholm/Keyboard_M_audio_KeyRig_49__MIDI_51445855.htm?ca=11&w=1

http://vend.se/ kan man kolla lite hos med. Som blocket fast bara musikprylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
JohnD-BB (oregistrerad)

Den första, behringern, känner jag direkt att jag itne skulle köpa, mest p.g.a de gula tangenterna. Urk o blä! Har också spelat på en sån, det är riktigt hesk att spela på. Nu är de i för sig inte vägda tangenter, men det finns bra mycket bättre som också är ovägda.

Den andra är en keyboard sen tidigt 80-tal. Inte vad du är ute efter.

Den tredje länken, klaviaturen för 2000, skulle jag säga är overkill. Lägg pengarna på monitorer istället i så fall, det kommer du ha mera nytta av.

Jag vet inte om detta är något att ha, men lyckas man pruta ner det till 300-400kr kan det vara värt det. Hon tar alldeles för mycket för det, man kan få samma fast nytt för 840kr.

http://www.blocket.s...5.htm?ca=11&w=1

http://vend.se/ kan man kolla lite hos med. Som blocket fast bara musikprylar.

Alright. Tycker också att den första behringer ser skit ful ut och gillar inte den.

Den andra vill jag längre inte ha pga att det är en 80tals 😛

Den tredje kanske jag plockar upp om jag får ner den till 700kr eller vad säger du? Den kostar trots allt 2800kr ny.

Den annonsen du länka till mig försökte jag pruta ner till 300kr men fick ett snabbt nej. 🙂

Så räcker det med att köra med data och mjukvara? Jag tänker göra House utan att sjunga haha då behövs inte mikrofon va?

Link to comment
Dela på andra sajter

JohnD-BB (oregistrerad)

Behringer och Akai är midiklaviaturer. Casion är förmodligen en hemkeyboard med inbyggda rytmer och ljud.

Okej 🙂

Vad tycker du jag ska införskaffa för utrustning. Jag är nybörjare så vill inte ha så dyra grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej 🙂

Vad tycker du jag ska införskaffa för utrustning. Jag är nybörjare så vill inte ha så dyra grejer.

Vill du ha en klaviatur så tycker jag att Behringern verkar bra till det priset. I övrigt finns det hur mycket prylar som helst att

välja mellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

JohnD-BB (oregistrerad)

Vill du ha en klaviatur så tycker jag att Behringern verkar bra till det priset. I övrigt finns det hur mycket prylar som helst att

välja mellan.

Om jag får ner Akai keyboarden som jag länka till 1000kr är det värt det?
Link to comment
Dela på andra sajter

Alright. Tycker också att den första behringer ser skit ful ut och gillar inte den.

Den andra vill jag längre inte ha pga att det är en 80tals 😛

Den tredje kanske jag plockar upp om jag får ner den till 700kr eller vad säger du? Den kostar trots allt 2800kr ny.

Den annonsen du länka till mig försökte jag pruta ner till 300kr men fick ett snabbt nej. 🙂

Så räcker det med att köra med data och mjukvara? Jag tänker göra House utan att sjunga haha då behövs inte mikrofon va?

Som sagts så är den från 80-talet fortfarande en keyboard och ingen midi-klaviatur. Många keyboards kan dock skicka midi, men det är nyare/dyrare historier i så fall. Det är dessutom lite onödigt för dig att lägga pengar på en keyboard med midi-ut eftersom du ändå ska jobba med midi.

Akai MPK 49 kommer du långt med. Både klaviatur och pads till trummor plus lite rattar o sånt du kan styra annat med. Lite overkill kanske, men då behöver du o andra sidan inte byta upp dig på några år. Halvvägda tangenter är inte heller så dumt, mycket skönare att spela på än t.ex behringern.

Om språkpolisen får titta fram så är data och mjukvara samma sak 😉 Men jag vet vad du menar, dator och mjukvara. Det kommer man långt med, i stort sett alla sitter med det idag. Ska du inte spela in något akustiskt så behöver du ingen mikrofon.

Mycket för pengarna. Betydligt bättre än det som tidigare har nämnts i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

JohnD-BB (oregistrerad)

Som sagts så är den från 80-talet fortfarande en keyboard och ingen midi-klaviatur. Många keyboards kan dock skicka midi, men det är nyare/dyrare historier i så fall. Det är dessutom lite onödigt för dig att lägga pengar på en keyboard med midi-ut eftersom du ändå ska jobba med midi.

Akai MPK 49 kommer du långt med. Både klaviatur och pads till trummor plus lite rattar o sånt du kan styra annat med. Lite overkill kanske, men då behöver du o andra sidan inte byta upp dig på några år. Halvvägda tangenter är inte heller så dumt, mycket skönare att spela på än t.ex behringern.

Om språkpolisen får titta fram så är data och mjukvara samma sak 😉 Men jag vet vad du menar, dator och mjukvara. Det kommer man långt med, i stort sett alla sitter med det idag. Ska du inte spela in något akustiskt så behöver du ingen mikrofon.

Mycket för pengarna. Betydligt bättre än det som tidigare har nämnts i tråden.

Så du tycker det är värt att betala 2000kr för de?

Link to comment
Dela på andra sajter

JohnD-BB (oregistrerad)

Du kanske kan pruta till 1500. Vita monitorer kan va lite mer svårsålda tror jag. Bra grejer dock.

Är vita högtalare "bättre" än de svarta? Ska försöka få ner priset men om inte tycker du att 2K är värt att betala?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är vita högtalare "bättre" än de svarta? Ska försöka få ner priset men om inte tycker du att 2K är värt att betala?

Dom flesta köper svarta monitorer. Tänkte att det kunde finnas lite prutmån därför. Prestandan påverkas naturligtvis

inte av färgen.

Link to comment
Dela på andra sajter

JohnD-BB (oregistrerad)

Dom flesta köper svarta monitorer. Tänkte att det kunde finnas lite prutmån därför. Prestandan påverkas naturligtvis

inte av färgen.

Hehe okej nu förstår jag! 🙂

Tänkte det kanske var någon Special utgåva eller nåt..

Edit: De vita krk monitorerna var sålda 🙁

Redigerat av JohnD-BB
Link to comment
Dela på andra sajter

JohnD-BB (oregistrerad)

Jag har en fråga.

Varför är det otroligt många som använder FL Studio och inte till exempel Logic? Jag säger inte att ingen använder Logic för det är ett populärt program. Men det är många som kör med FL speciellt ungdomar i min ålder. Jag testa lite FL och tyckte att det var ganska lätt att förstå, fast jag är fortfarande nybörjare men som första intryck tycker jag FL är lättare än Logic. Däremot kommer jag börja lära mig Logic och gå i en kurs.

Rätta mig om jag har fel 😉

ps vad är skillnad mellan DJ lurar och Studio lurar? 😊

Angående lurar tänkte kolla om dom här är bra?:

http://www.blocket.se/stockholm/Beats_by_Dr__Dre_Beats_Pro_51139699.htm?ca=11&w=1

Ser lite misstänksam ut eftersom logan på hörlurarna inte ska vara helt röd utan silver på kanterna sen är dom kanske billiga för dom ligger på 3600kr nytt ungefär.

Redigerat av JohnD-BB
Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som vet bättre kan rätta mig men jag tror det finns bättre lurar som lämpar sig att mixa i än de där...de där är väl mer till att lyssna i av det jag har läst. De är ju inte dåliga men kanske inte lämpade bäst för mixning osv...

Om jag får ge ett partiskt förslag så är Audio Technica ATH-M 50 helt ok och kostar mindre nya än de där.

Link to comment
Dela på andra sajter

JohnD-BB (oregistrerad)

Beror främst på hur mycket den är använd och hur gammal den är, vad säger annonsen?

Läs annonsen. Det står att den är knappt använd

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en fråga.

Varför är det otroligt många som använder FL Studio och inte till exempel Logic? Jag säger inte att ingen använder Logic för det är ett populärt program. Men det är många som kör med FL speciellt ungdomar i min ålder. Jag testa lite FL och tyckte att det var ganska lätt att förstå, fast jag är fortfarande nybörjare men som första intryck tycker jag FL är lättare än Logic. Däremot kommer jag börja lära mig Logic och gå i en kurs.

Rätta mig om jag har fel 😉

ps vad är skillnad mellan DJ lurar och Studio lurar? 😊

Angående lurar tänkte kolla om dom här är bra?:

http://www.blocket.s...9.htm?ca=11&w=1

Ser lite misstänksam ut eftersom logan på hörlurarna inte ska vara helt röd utan silver på kanterna sen är dom kanske billiga för dom ligger på 3600kr nytt ungefär.

Jag har inte använt vare sig FL eller Logic, Men jag antar att upplägget i programmen skiljer sig åt, Medans Logic från början mest liknande en klassisk multikanalsbandspelare för att hantera en massa audiospår (trummor, sång, gitarr, bas o s v) så är väl FL redan från början anpassat för att jobba mycket med t ex loopar. Däremot är väl de flesta program nuförtiden såpass flexibla nuförtiden att det går att göra det mesta i de flesta.

Att FL är populärt bland ungdomar hänger säkert också till icke oväsentlig del ihop med att Avicii använder det. Folk vill ha samma prylar som sina idoler.

Börja att lär dig ett program, spelar inte så stor roll vilket. Sen när du kan du det så kommer du veta bättre vad du gillar och inte gillar och har då lättare att utvärdera andra program.

Likadant är det med mycket annan utrustning. Är en nybörjare kommer det inte spela någon större roll om du väljer den ena eller hörluren eller midi-klaviaturen. Sen kommer du lära dig en massa, och först när någon viss pryl känns som en begränsning är det egentligen lönt att byta. Och då kommer du ha helt andra förutsättningar för att utvärdera vad som passar dig. Tills dess, fundera mindre och sätt igång och göra musik! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...