Jump to content
Annons

Tips och råd...


JohnD-BB (oregistrerad)

Recommended Posts

JohnD-BB (oregistrerad)

Hej! jag är jätte intresserad av att börja producera musik. Mitt mål är att kunna producera bra musik som går att lyssna på.. Jag har nu gått i en DJ kurs varje vecka och den var i 7 veckor. Jag ska också köpa DJ hörlurar, controller och monitorer. Jag ska DJ'a ett tag nu sen tänkte jag gå in mer i Musikproduktion. Jag har laddat ner Logic X pro och FL Studio Demo. Men det är jätte svårt att förstå speciellt för mig som är nybörjare. Jag vill verkligen lyckas och kunna producera bra musik. Det ända jag behöver är er motivation och att ni ska ge mig tips och råd vad jag ska göra? Vilken utrustning behöver jag? Jag tänker köpa hörlurar och monitorer dels för att öva in DJandet och dels för att det är roligt att hålla på med när man har tråkigt. Jag tänker också köpa ett Midi Keyboard efter Produktions kursen. (Jag är en nybörjare inom produktion...)

btw, tänkte gå i en produktions kurs snart Den ser ganska bra ut, så tänkte höra med er lite mer erfarna vad ni tycker om det?

Hoppas ni svarar mig. Ha en bra dag! <3 😄

EDIT:

Jag har köpt ljudkort, midi synth, hörlurar, Logic Pro X.

Ska också gå i en Musikproduktion kurs snart, så det ser bra ut! 🙂

Redigerat av JohnD-BB
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänkte också köpa mitt första DJ utrustning: DJ controller, Monitorer och hörlurar som jag skrev i förra inlägget... Här är de grejerna:

Pioneer DDJ-SB 2.295 kr

Alesis Elevate 3 749kr

AKG K81 DJ 375 kr

Tänkte beställa från de här sidorna:

http://www.ordermusic.se/

http://www.emusic.se/

Kan man lita på de, hur är det med frakten och kvalitén? Har aldrig beställt eller hört talat om sidorna så därför frågar jag er. 🙂

Ha en bra dag! <3 😄

Båda sidorna är väldigt kända och bra har handlar hos Ordermusic många gånger.

Ordermusic Fraktavgift 99:- Order över 1.990:- Fraktfritt

emusic

Fri frakt över 2000kr

Link to comment
Dela på andra sajter

JohnD-BB (oregistrerad)

Båda sidorna är väldigt kända och bra har handlar hos Ordermusic många gånger.

Ordermusic Fraktavgift 99:- Order över 1.990:- Fraktfritt

emusic

Fri frakt över 2000kr

Tänkte beställa allting från Thomann.

Inget av produkterna finns i lager o alla kommer in olika tider. Kommer de skicka allt på en gång när de har fått in allt? Eller kommer det skicka in varje del när de får in de? Till exempel Controllern kommer inte 5 februari och hörlurarna kommer in 31 januari kommer de vänta tills de fått in allt i lager eller skicka var och en så fort det kommer in? Sorry om det blev klurigt att förstå men det var svårt att förklara, hehe... 🙂

Redigerat av JohnD-BB
Link to comment
Dela på andra sajter

JohnD-BB (oregistrerad)

Thomann är bra grejer! De har alltid snabb leverans och är också mycket kända.

Okej det låter bra:) Hur är det med leveransen när inte varorna är i lager och kommer in olika tider 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du generell infromation om Thomanns leveranstider:

http://www.thomann.d...k_shipping.html

När det gäller varor som inte finns i lager så vet jag att jag har läst någonstans att de skickar varor var för sig, om de dröjer flera dagar mellan att de får in varorna. Hittar tyvärr inte denna artikeln just nu, men jag har läst det på deras hemsida. De stod även att de står för de extra fraktkostnader som tillkommer i så fall. Maila/ring dem och fråga ifall du vill vara säker!

För övrigt tycker jag du skall försöka lära dig ditt DAWs grunder först. Vilket i detta fallet verkar vara Logic eller FL Studio. Sedan kan du börja peta med de andra produkterna du köpt in. Därefter kommer du snabbt märka vad det är du saknar, och då kan du inhandla dessa produkter. Jag själv började med Cubase och lite demon på VST-pluggar. Därefter köpte jag ett paket från EastWest (CCC2) och var nöjd med endast detta till en start. Jag märkte sedan att jag behövde en midiklaviatur, så då köpte jag en. Nu har jag självklart köpt studiohörlurar (AKG K-701 köpta från Thomann!) och lite annat smått och gått också. Vad jag försöker säga är att du bör lära dig det du har tillgång till så bra som möjligt, då kommer du märka vad du behöver inhandla. 🙂

Lycka till!

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

JohnD-BB (oregistrerad)

Okej... Tack för det bra svaret. Jag är nybörjare och jag kommer gå en 5 veckorskurs 1 timme varje vecka. Då lär jag mig grunderna och mixa i programmet Logic Pro X.

Angående utrustningen från Thomann. Om de skickar varje vara var för sig som finns på lager, det kommer väll inte frakt på varje vara om jag köper allting tillsammans? För det så om man köper varor för över 398€ så får man fri frakt. Jag ska köpa för ungefär 4000kr så det blir över 398€. Tycker du det är bättre att vänta tills allting kommer in på lager och sedan beställa eller beställa nu? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller varor som inte finns i lager så vet jag att jag har läst någonstans att de skickar varor var för sig, om de dröjer flera dagar mellan att de får in varorna. Hittar tyvärr inte denna artikeln just nu, men jag har läst det på deras hemsida. De stod även att de står för de extra fraktkostnader som tillkommer i så fall. Maila/ring dem och fråga ifall du vill vara säker!

😉

Jag tycker ändå det kan vara smart att slänga iväg ett mail till dem och se vad de säger. På så sätt kan du vara helt säker på att saker och ting blir som du vill.

När det gäller kursen;

Har du redan bokat den? Vad är det för kurs? När jag började hade jag en kompis som hjälpte mig med grunderna i Cubase, och sen har jag läst mycket på internet för extra kunskap. Det har inte kostat mig ett skvatt och jag tycker inte jag har fått en sämre kunskapsgrund än många andra. Om du har tillgång till någon kompis som är erfaren med att DJa/producera tycker jag du bör snacka med honom/henne, förhoppningsvis kan du få hjälp där. Sen kan du lägga pengarna du sparar genom detta på antingen bättre utrustning eller en mer djup kurs.

Om du skulle gå denna vägen och få lite pengar över skulle jag rekommendera att lägga pengarna på ett par bra studiolurar. När du mixar musik är det väldigt viktigt att du hör exakt hur din musik låter i verkligheten (alltså vad det är för ljud som faktiskt sänds ut). Många hörlurar har vissa frekvenshöjningar för att göra musik/spel/filmer feta, vilket kan lura en när man mixar.

Här är två exempel på vad jag menar:

AKG K-701 (ca 1900kr):http://graphs.headph...[]=703&scale=30

AKG K 81 DJ (375kr): http://graphs.headph...]=2601&scale=30

Den första luren är de jag precis beställt. Om du öppnar länkarna kan du se hur mycket av de olika frekvenserna dessa lurar ger ut. Ett par bra studiolurar skall ge ut så balanserat över frekvenstabellen som möjligt (i de flesta fall åtminstonde). Den andra länken är frekvensutgivningen för de lurar du tänkt beställa. Som du ser är det en relativt stor skillnad eftersom dina lurar tappar ganska mycket vid den lägre halvan av frekvenserna (basen och det fylliga i en låt). De tappar även en del runt 5000-6000Hz vilket kan vara frekvenserna där höga melodier går, vilket även de kan ge problem. Vill bara ge dig lite utav en bild om hur det fungerar, jag menar inte att dina lurar är dålig och inte kommer fungera. För det låga priset så är det absolut inget dåligt köp.

Om man har ett par billigare lurar så är det viktigt att lära sig hur de låter. Lyssna på mycket musik med dem, för då kommer du lära dig hur en bra mix bör låta i dina lurar. Detta är knepet med alla lurar, man måste lära känna dem. Har du en billigare variant är detta ännu viktigare, som sagt. 🙂

Hoppas du förstår!

Link to comment
Dela på andra sajter

JohnD-BB (oregistrerad)

😉

Jag tycker ändå det kan vara smart att slänga iväg ett mail till dem och se vad de säger. På så sätt kan du vara helt säker på att saker och ting blir som du vill.

När det gäller kursen;

Har du redan bokat den? Vad är det för kurs? När jag började hade jag en kompis som hjälpte mig med grunderna i Cubase, och sen har jag läst mycket på internet för extra kunskap. Det har inte kostat mig ett skvatt och jag tycker inte jag har fått en sämre kunskapsgrund än många andra. Om du har tillgång till någon kompis som är erfaren med att DJa/producera tycker jag du bör snacka med honom/henne, förhoppningsvis kan du få hjälp där. Sen kan du lägga pengarna du sparar genom detta på antingen bättre utrustning eller en mer djup kurs.

Om du skulle gå denna vägen och få lite pengar över skulle jag rekommendera att lägga pengarna på ett par bra studiolurar. När du mixar musik är det väldigt viktigt att du hör exakt hur din musik låter i verkligheten (alltså vad det är för ljud som faktiskt sänds ut). Många hörlurar har vissa frekvenshöjningar för att göra musik/spel/filmer feta, vilket kan lura en när man mixar.

Här är två exempel på vad jag menar:

AKG K-701 (ca 1900kr):http://graphs.headph...[]=703&scale=30

AKG K 81 DJ (375kr): http://graphs.headph...]=2601&scale=30

Den första luren är de jag precis beställt. Om du öppnar länkarna kan du se hur mycket av de olika frekvenserna dessa lurar ger ut. Ett par bra studiolurar skall ge ut så balanserat över frekvenstabellen som möjligt (i de flesta fall åtminstonde). Den andra länken är frekvensutgivningen för de lurar du tänkt beställa. Som du ser är det en relativt stor skillnad eftersom dina lurar tappar ganska mycket vid den lägre halvan av frekvenserna (basen och det fylliga i en låt). De tappar även en del runt 5000-6000Hz vilket kan vara frekvenserna där höga melodier går, vilket även de kan ge problem. Vill bara ge dig lite utav en bild om hur det fungerar, jag menar inte att dina lurar är dålig och inte kommer fungera. För det låga priset så är det absolut inget dåligt köp.

Om man har ett par billigare lurar så är det viktigt att lära sig hur de låter. Lyssna på mycket musik med dem, för då kommer du lära dig hur en bra mix bör låta i dina lurar. Detta är knepet med alla lurar, man måste lära känna dem. Har du en billigare variant är detta ännu viktigare, som sagt. 🙂

Hoppas du förstår!

Hej! Jo jag har skickat ett mail till de nu. Det är musikproduktions kurs, på 5 veckor 1 timme varje vecka. Man kommer lära sig grunderna för att sedan kunna producera själv. Programmet är Logic Pro X. Jag har addat dig på Skype nu. Bekräfta gärna så hörs vi 😉

Redigerat av JohnD-BB
Link to comment
Dela på andra sajter

JohnD-BB (oregistrerad)

Men gott folk. Vad tycker ni om att gå i en musikproduktions kurs? Den är 5 gånger och 1 timme varje vecka. Den kommer kosta 1000kr totalt. Sen kanske jag kommer köpa 5 timmar till för 1000kr max! Har kollat med andra kurser och undervisningar och detta var bland det billigaste jag kunde hitta. Kom gärna med feedback 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men gott folk. Vad tycker ni om att gå i en musikproduktions kurs? Den är 5 gånger och 1 timme varje vecka. Den kommer kosta 1000kr totalt. Sen kanske jag kommer köpa 5 timmar till för 1000kr max! Har kollat med andra kurser och undervisningar och detta var bland det billigaste jag kunde hitta. Kom gärna med feedback 🙂

Det kan va bra att gå en kurs. Du träffar likasinnade, vilket innebär att du kan knyta kontakter, och får bra koll på hur du kan

använda utrustningen. Del 2 kan du ju boka in dej på när du ser om del 1 är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

JohnD-BB (oregistrerad)

btw... Angående Musikproduktionen, vad behöver man för utrustning? Jag har en MacBook Air med Logic det är det ända. Sen ska jag köpa alesis elevate 3:

http://www.thomann.d...s_elevate_3.htm

Ska också beställa Controller (kanske) och DJ hörlurar men det är väll inget som kommer till användning när jag ska jobba med musiken? Jag tänkte ett Keyboard kanske behövs?

Redigerat av JohnD-BB
Link to comment
Dela på andra sajter

Men gott folk. Vad tycker ni om att gå i en musikproduktions kurs? Den är 5 gånger och 1 timme varje vecka. Den kommer kosta 1000kr totalt. Sen kanske jag kommer köpa 5 timmar till för 1000kr max!

Okej. Men vad menar du med del 1 och del 2? 😐

Fick för mej att det var 2 delar. Glöm det.

Link to comment
Dela på andra sajter

JohnD-BB (oregistrerad)

Fick för mej att det var 2 delar. Glöm det.

hehe okej 🙂 Jag tänkte du kanske menade att gå 5 timmar först sen om jag behöver mer köpa 5 timmar till. Egentligen är det 250kr i timmen men hans dator är sönder (läraren) Så därför blir priset 180kr i timmen alltså 1/5pris.

Tänkte köpa denna keyboard: http://www.blocket.s...4.htm?ca=11&w=1

Tangenterna är gula har du någon aning varför?

Såhär ser den ut på deras hemsida:

http://www.behringer.com/EN/Products/UMX49.aspx

Vad tycker du om den? mvh

Redigerat av JohnD-BB
Link to comment
Dela på andra sajter

hehe okej 🙂 Jag tänkte du kanske menade att gå 5 timmar först sen om jag behöver mer köpa 5 timmar till. Egentligen är det 250kr i timmen men hans dator är sönder (läraren) Så därför blir priset 180kr i timmen alltså 1/5pris.

Tänkte köpa denna keyboard: http://www.blocket.s...4.htm?ca=11&w=1

Tangenterna är gula har du någon aning varför?

Såhär ser den ut på deras hemsida:

http://www.behringer...ucts/UMX49.aspx

Vad tycker du om den? mvh

Det var det jag tänkte. Tangenterna är säkert gula för att säljaren är storrökare. Annars är det säkert en bra keyboard.

Minst 49 tangenter är bra att ha. Du har inte funderat på att ta råd av din lärare när det gäller utrustning, och eventuellt

köpa grejer som han är bekant med

Link to comment
Dela på andra sajter

JohnD-BB (oregistrerad)

Det var det jag tänkte. Tangenterna är säkert gula för att säljaren är storrökare. Annars är det säkert en bra keyboard.

Minst 49 tangenter är bra att ha. Du har inte funderat på att ta råd av din lärare när det gäller utrustning, och eventuellt

köpa grejer som han är bekant med

Jo det har jag tänkt på. Ägaren säger att tangenterna är gula pga av tid och det har varit "vit plast" ??... Anyway hittade denna för 300kr och den kostar ungefär 1000kr nypris.... Så vad tycker du ska jag skippa denna?

Redigerat av JohnD-BB
Link to comment
Dela på andra sajter

JohnD-BB (oregistrerad)

Här denna kurs jag ska gå i om ni missat så har jag kommit överens om 5 timmar 1 gång i veckan 1000kr

http://www.blocket.se/stockholm/Undervisning_i_Logic_Pro_X_50604101.htm?ca=11&w=1&last=1

Sen finns denna som jag har hittat men det blir dyrare, men notera att då blir det fler lektioner...

http://www.sensus.se/kurs/stockholm/musikproduktion-i-logic---grundkurs-1800---1930/130557

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det har jag, men hittade denna för 300kr och den kostar ungefär 1000kr nypris.... Så vad tycker du ska jag skippa denna?

Här denna kurs jag ska gå i om ni missat så har jag kommit överens om 5 timmar 1 gång i veckan 1000kr

http://www.blocket.s...a=11&w=1&last=1

Sen finns denna som jag har hittat men det blir dyrare, men notera att då blir det fler lektioner...

http://www.sensus.se...0---1930/130557

Priset verkar va bra för klaviaturen, och kurserna gör säkert ingen skada. Dom verkar va inriktade på programmet.

Tänkte att det var mer allmän hemstudiokurs. Nu spelar kringutrustningen knappast någon roll.

Redigerat av SadamJR
Link to comment
Dela på andra sajter

JohnD-BB (oregistrerad)

Priset verkar va bra för klaviaturen, och kurserna gör säkert ingen skada. Dom verkar va inriktade på programmet.

Tänkte att det var mer allmän hemstudiokurs. Nu spelar kringutrustningen knappast någon roll.

Okej, jag kommer välja den undervisningen som jag sagt sedan innan eftersom det är privatkurs och jag har fått mer kontakt med läraren. Det är en helt vanlig studio inte värsta och inte sämsta... Jag har gått en DJ kurs och nu ska jag gå musikproduktion. Många vänner tycker att jag ska skita i att köpa controller eftersom det inte behövs om jag ska producera musik plus att alla klubbar och festivaler redan har ett DJ set... Tänkte ska jag spara de pengarna som jag skulle lagt på controllern och köpa bättre monitorer och hörlurar? Sen kommer jag har lite pengar över till en keyboard.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

JohnD-BB (oregistrerad)

Lite information om min Macbook Air.

Processor: 1.7 Ghz Intel Core i5

Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3

Grafik: Intel HD Graphics 4000 1024 MB

Programvara: OS X 10.9.1

Macintosh HD 60 GB

Vad tycker ni om den? Jag vet att det är inte den bästa... Kom med synpunkter och om den är bra för att klara musikproduktion, jobba med Logic osv...

Redigerat av JohnD-BB
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte om du kanske tänkt göra musik med hjälp av dina hörlurar endast, om du tänkt göra den slutgiltiga mixen i dem för att kolla basnivå m.m. Min tanke är bara: det blir svårt med de monitorer du länkat och tänk att köpa. De är alldeles för små för att ha en vettig basrespons. Har du råd att lägga lite mera på monitorer? Om inte kanske du skulle kolla på begagnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

JohnD-BB (oregistrerad)

Nu vet jag inte om du kanske tänkt göra musik med hjälp av dina hörlurar endast, om du tänkt göra den slutgiltiga mixen i dem för att kolla basnivå m.m. Min tanke är bara: det blir svårt med de monitorer du länkat och tänk att köpa. De är alldeles för små för att ha en vettig basrespons. Har du råd att lägga lite mera på monitorer? Om inte kanske du skulle kolla på begagnat.

Hej! Har slösat massa pengar på annat så har inte så stor budget... Jag är nybörjare så behöver inte ha det bästa! Jag tänkte skippa controllern just nu men köper in den senare efter att jag köpt musikproduktions utrustningen. Som sagt vad är det jag behöver? Keyboard är väll en basgrej att ha? Sen behöver jag ljudkort o sånt skit? 🙂 Angående monitorer ska jag köpa dyrare och bättre? Har hört att KRK är bra men de kostar minst 1500-2000kr styck... Någon som vet andra aktiva monitorer som har ett bra pris men samtidigt bra ljud?

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Har slösat massa pengar på annat så har inte så stor budget... Jag är nybörjare så behöver inte ha det bästa! Jag tänkte skippa controllern just nu men köper in den senare efter att jag köpt musikproduktions utrustningen. Som sagt vad är det jag behöver? Keyboard är väll en basgrej att ha? Sen behöver jag ljudkort o sånt skit? 🙂 Angående monitorer ska jag köpa dyrare och bättre? Har hört att KRK är bra men de kostar minst 1500-2000kr styck... Någon som vet andra aktiva monitorer som har ett bra pris men samtidigt bra ljud?

mvh

Det bästa har ingen begränsning för vad det kan kosta, så det behöver du inte 🙂 Monitorer för 50 000 är ju också lite fel att starta med. Men just de monitorerna är så dåliga att det är bättre o lägga samma peng på att få lite bättre hörlurar istället. Vad som sen är bra är relativt, och personlig smak och åsikt spelar också in. Min personliga åsikt här är att man ska hålla sig ifrån monitorer under 1500 när man börjar med musik. De är helt enkelt inte värda det. Man får mycket bättre ljud till musikskapande med ett par hörlurar för 1500.

Jag började skapa musik i FL Studio (hette de fruity loops) när jag var ca 11-12år. Jag använder fortfarande ingen midiklaviatur utan klickar ut allt. Men sen gör jag ju heller ingen pianomusik utan mest elektroniskt. Ska man spela in piano så är det nästan ett krav att ha midiklaviatur. Det är ändå enklare att snabbt lägga piano, trummor, bas m.m med en klaviatur om man kan plinka lite på ett piano.

Notera: det är skillnad på en keyboard och en midiklaviatur. En keyboard gör sina egna ljud, medans man man en midiklaviatur skapar ljuden i datorn. Förmodligen kommer ni gå igenom det i kursen. Jag hoppas i alla fall att ni gör det, det är en väldigt grundläggande och viktig kunskap när det handlar om att skapa musik i ett program. Enkelt förklarat kan man säga att midi inte är ljud utan bara säger till en mottagare (t.ex en datorn med Logic) vilken not som ska spelas.

Ett par monitorer med bra pris finns många, men i den prisklass du vill ha blir det svårt. Om jag vore du skulle jag kolla på begagnat, då får man mest för pengarna. Vill du verkligen ha nytt kanske dessa skulle vara ett alternativ: http://www.thomann.d...udio_bx5_d2.htm

De är lite smått kända för att färga ljudet, men o andra sidan gör alla högtalare det i den här prisklassen.

Ska du spela in några instrument eller sång, alltså analoga ljud? I så fall skulle du behöva ett ljudkort med minst en preamp, samt en mikrofon. Om du bara har tänkt att göra musiken elektroniskt, alltså göra alla ljud i datorn, då fungerar det utmärkt med ett vanlig datorljudkort för att börja lära sig hur man gör musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

JohnD-BB (oregistrerad)

Det bästa har ingen begränsning för vad det kan kosta, så det behöver du inte 🙂 Monitorer för 50 000 är ju också lite fel att starta med. Men just de monitorerna är så dåliga att det är bättre o lägga samma peng på att få lite bättre hörlurar istället. Vad som sen är bra är relativt, och personlig smak och åsikt spelar också in. Min personliga åsikt här är att man ska hålla sig ifrån monitorer under 1500 när man börjar med musik. De är helt enkelt inte värda det. Man får mycket bättre ljud till musikskapande med ett par hörlurar för 1500.

Jag började skapa musik i FL Studio (hette de fruity loops) när jag var ca 11-12år. Jag använder fortfarande ingen midiklaviatur utan klickar ut allt. Men sen gör jag ju heller ingen pianomusik utan mest elektroniskt. Ska man spela in piano så är det nästan ett krav att ha midiklaviatur. Det är ändå enklare att snabbt lägga piano, trummor, bas m.m med en klaviatur om man kan plinka lite på ett piano.

Notera: det är skillnad på en keyboard och en midiklaviatur. En keyboard gör sina egna ljud, medans man man en midiklaviatur skapar ljuden i datorn. Förmodligen kommer ni gå igenom det i kursen. Jag hoppas i alla fall att ni gör det, det är en väldigt grundläggande och viktig kunskap när det handlar om att skapa musik i ett program. Enkelt förklarat kan man säga att midi inte är ljud utan bara säger till en mottagare (t.ex en datorn med Logic) vilken not som ska spelas.

Ett par monitorer med bra pris finns många, men i den prisklass du vill ha blir det svårt. Om jag vore du skulle jag kolla på begagnat, då får man mest för pengarna. Vill du verkligen ha nytt kanske dessa skulle vara ett alternativ: http://www.thomann.d...udio_bx5_d2.htm

De är lite smått kända för att färga ljudet, men o andra sidan gör alla högtalare det i den här prisklassen.

Ska du spela in några instrument eller sång, alltså analoga ljud? I så fall skulle du behöva ett ljudkort med minst en preamp, samt en mikrofon. Om du bara har tänkt att göra musiken elektroniskt, alltså göra alla ljud i datorn, då fungerar det utmärkt med ett vanlig datorljudkort för att börja lära sig hur man gör musik.

Hej! Tack för det grymma och bra svaret. Du rädda mig precis från att köpa en keyboard. Det är midiklaviatur jag vill ha har sätt på youtube när folk skapar ljud och trodde det var samma sak som ett keyboard? Har du Skype så kan vi kanske höras vidare där? 🙂

Redigerat av JohnD-BB
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Tack för det grymma och bra svaret. Har du Skype så kan vi kanske höras vidare där? 🙂

Tyvärr ger jag inte ut min Skype, använder det endast för att prata med nära vänner. Men det är knappt det ens, är inne några få gånger om året bara.

Fördelen med att skriva offentligt såhär i en tråd är att andra med samma problem också kan läsa den här tråden och få hjälp 🙂

Edit: Tack för att du tyckte det var ett grymt svar hehe 🙂

Redigerat av KlasVonKlas
Link to comment
Dela på andra sajter

JohnD-BB (oregistrerad)

Tyvärr ger jag inte ut min Skype, använder det endast för att prata med nära vänner. Men det är knappt det ens, är inne några få gånger om året bara.

Fördelen med att skriva offentligt såhär i en tråd är att andra med samma problem också kan läsa den här tråden och få hjälp 🙂

Okej inga problem. Tänkte det kanske går snabbare men vi kan lika gärna prata här 🙂

Är detta en midiklaviatur?:

http://www.blocket.s...4.htm?ca=11&w=1

http://www.blocket.s...1.htm?ca=11&w=1

Sen finns det också denna Akai MPK 49

men den anser jag själv ett steg högre och är bättre än de två andra jag länkade ^ Priset är också skillnad så klart.

http://www.blocket.s...2.htm?ca=11&w=1

Vilka av de 3 är bäst?

btw du säger du börja använda FL när du var 11 - 12 hur gammal är du nu?

Redigerat av JohnD-BB
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...