Jump to content
Annons

Någon som testat Thomanns the Box?


AndreasEastwood

Recommended Posts

Tja!

Funderar bara om det är någon som testat PA av märket "the box". Finns på thomann för en väldigt billig peng.

På youtube är det mest tyska kids som har det. Men skulle vara intressant att veta kvalitén på det.

Exempel på paket: http://www.thomann.d...ower_bundle.htm

Redigerat av CHAE
Fixade rubbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De billigare är tyngre och låter mindre. En sub som ger ifrån sig typ 120 db på i meters håll låter inte mycket alls på ett dansgolv.

Den här ger 131 db, det är ganska bra. Men att bära på 45 kg är inte kul

http://www.thomann.de/se/the_box_ta18.htm

En sån här sub av ett kvalitetsmärke skulle jagf aldrig köpa, den ger alldeles för lite tryck för att vara så dyr

http://www.thomann.de/se/dynacord_powersub_112_d_lite.htm

dB Technologies och Electrovoice gör skitbra grejer, jag har db-subben, två såna räcker långt tom ute på ett stort busstorg. Köp hellre en bra sub än två skräp.

http://www.thomann.de/se/db_technologies_sub_15_d.htm

http://www.thomann.de/se/ev_elx_118p.htm

Är de för dyra så titta enbart på hur många db de ger ifrån sig. Thomann mäter själva upp många av pa grejerna, de går inte på tillverkarnas siffror som kan vara friserade uppåt. Man kan ju köpa bra topplådor först o helt skita i subbar tills man har råd. 120 db subbarna är inget att ha alls tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

så decibel per viktkronor?

eller ska det vara decibel per kilo per euro?

129 / 29,5 / 888 = 0,005 eller pa-koefficienten 203

bra eller dålig?

bättre eller sämre än 0,007 resp 136?

Ja typ. Det är ju ljud man vill ha, så man kan räkna på hur många decibel man får per tusenlapp.

Ska man som jag frakta runt grejerna ensam får man titta även på vikten, o då blir det dyrare. Är man ett helt band gör det mindre att basarna är tunga. De här decibelsiffrorna betyder mer än vad de flesta tänker på. Antalet watt är mer ointressant. Moderna steg ger mer klös i samma wattstyrka än gamla.

Den här Behringerlådan har jag testat live utomhus, det finns knappast bättre än den för pengarna. Det står inga db-siffror, men den låter riktigt bra. Får jag fram lite mer slantar ska jag köpa två såna som scenmonitorer

http://www.thomann.de/se/behringer_eurolive_b215d.htm

Det finns en annan liknade Behringerlåda som anges ha 1000 watts effekt, den här har bara 550 watt, men 1000 wattslådan har ändå sämre tryck än den i länken

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man ute efter billiga subbar får man nog ta att de inte går så djupt.

Sen vet man ju inte hur driftsäkra The Box är… De dB subbar jag har verkar enormt driftsäkra, har burit runt dem till krogar o kalas o pinat dem hårt under många år nu, de låter lika som när de var nya ändå. Samma med EV o Yamaha.

Den enda The Box grej jag testat var en trådlös mick som inte kostade så mycket, men jag tyckte den lät helt okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Både jag och polarn kör med Yamaha toppar o är skitnöjda. Men han har även Yamaha 18" basar till sina toppar, o han ångra det lite grann. De ger färre decibell än mina dB15 subbar och är så pass tunga att han inte klara att lyfta dem ensam med en rygg lika kass som min. Jag orkar med mina ensam ganska bra, de väger 32 kilo, det är nog gränsen för vad jag pallar med.

När jag kollar på Thomann fins det många ganska dyra basar som ändå ger ganska lite ljud, dumt att köpa såna. dB o EV verkar helt klar bäst som basar.

Man kan kanske tänka att en 18" bas alltid ger mer tryck än en 15", men så är det inte heller i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

the box MA8 fungerar utmärkt som medhörning i mindre sammanhang. Oslagbart pris och låter bättre än man kan förvänta sig.

Jag har inte provat deras större lådor. Jag väljer hellre kvalitetshögtalare för PA-systemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Både jag och polarn kör med Yamaha toppar o är skitnöjda. Men han har även Yamaha 18" basar till sina toppar, o han ångra det lite grann. De ger färre decibell än mina dB15 subbar och är så pass tunga att han inte klara att lyfta dem ensam

ja vikten kan man inte säga nåt om

delar ni frekvenserna vid samma punkt?

är det samma frekvensgång?

Link to comment
Dela på andra sajter

så egentligen säger dB-värdet inte så mycket eftersom det troligen anger ljudtrycket över det fulla frekvensspektrat som burken återger?

Det är i all fall det som säger mest om hur mycket ljud man kan få ut innan det börjar dista och låta fan.

Mina forna PA-toppar, dB Opera gav 127 db och lät ganska bra. De Yamaha jag nu har ger 133 db och är lite lättare, skillnaden i ljudtryck är fan enorm. de är skitbra på alla vis, de har tex två hål för dansbandspinnen, i det ena blir låda lite nedåtvinklad så man slipper att ljudet går ovanför publiken. De har även tre olik eq-kurvor, en flat när man kör dem ihop med en sub, en hängmatyta när man spelar utan sub, o en omvänd hängmatta om man kör dem som scenmonitor. I en mindre lokal kan det räcka bra att spela backtrax med enbart en ensam sån här utan sub.

http://www.thomann.de/se/yamaha_dxr_12.htm

Vet fler som köpt likadana o är lyriska. De är så jäkla bra utformade i handtagen också när man ska hantera dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

the box MA8 fungerar utmärkt som medhörning i mindre sammanhang. Oslagbart pris och låter bättre än man kan förvänta sig.

Jag har inte provat deras större lådor. Jag väljer hellre kvalitetshögtalare för PA-systemet.

Skitbra tips för mig! Funkar säkert kanon till sångmedhörning.

Jag skulle vilja ha tips på nån billigare låda som även kan funka som basrigg på scen, jag har en bra EBS Microbass som basisten kan plugga in sig i. Små bascombos låter ju ofta inget vidare så en skaplig aktiv monitor kan nog vara bättre…

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina forna PA-toppar, dB Opera gav 127 db och lät ganska bra. De Yamaha jag nu har ger 133 db och är lite lättare, skillnaden i ljudtryck är fan enorm. de är skitbra på alla vis, de har tex två hål för dansbandspinnen, i det ena blir låda lite nedåtvinklad så man slipper att ljudet går ovanför publiken. De har även tre olik eq-kurvor, en flat när man kör dem ihop med en sub, en hängmatyta när man spelar utan sub, o en omvänd hängmatta om man kör dem som scenmonitor. I en mindre lokal kan det räcka bra att spela backtrax med enbart en ensam sån här utan sub.

http://www.thomann.d...maha_dxr_12.htm

Vet fler som köpt likadana o är lyriska. De är så jäkla bra utformade i handtagen också när man ska hantera dem.

titta!

många fler aspekter än "dom tre" som spelar roll

jag tror det kan finnas ytterligare några

Det är i all fall det som säger mest om hur mycket ljud man kan få ut innan det börjar dista och låta fan.

åtminstone om dom har samma range

tex

om du har två subbar som båda har värdet 120dB

den ena går från 60-140Hz

den andra från 35 till 80

du delar basfrekvensen vid 75Hz

vilken ger mest ljudtryck?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja vikten kan man inte säga nåt om

delar ni frekvenserna vid samma punkt?

är det samma frekvensgång?

Vi delar vid 120 hz. Både på basarna och på topparna. Ska jag spela lågt på små ställen tar jag bara en sub och delar vid 80 hz. Sångljudet blir lite snyggare då.

Att dela så lågt som vid 75 hz gör man nog sällan på mindre klubbriggar… Vad polarns Yamahabasar är för modell har jag ingen koll på. De ger i alla fall några db mindre än vad hans toppar ger. Det låter skitbra i alla fall. O hans Yamahatoppar är en dyrare variant än mina. Tror det är de här

http://www.thomann.de/se/yamaha_dsr112.htm

Han jobbar med PA grejer jämt o har även ett HK PA, Yamaha låter minst lika bra som allt annat dyrt.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

titta!

många fler aspekter än "dom tre" som spelar roll

jag tror det kan finnas ytterligare några

åtminstone om dom har samma range

tex

om du har två subbar som båda har värdet 120dB

den ena går från 60-140Hz

den andra från 35 till 80

du delar basfrekvensen vid 75Hz

vilken ger mest ljudtryck?

Aktiva PA-subbar som bara går ner till 60 hz, finns det?

Om man jag ska svara på exemplet så är det ju självklart det blir mer tryck från lådan som klarar 35 hz.

En sub som inte går lägre än 60 hz skulle inte jag kalla för en sub alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man jag ska svara på exemplet så är det ju självklart det blir mer tryck från lådan som klarar 35 hz.

bra

då har vi - trots frekvenser i exemplet som du inte riktigt godtar - konstaterat att ljudtrycket varierar beroende på gränsfrekvensen man själv sätter samt inom vilket frekvensområde suben jobbar

samma dB-tal ger olika tryck enl din egen slutsats

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nog inte hålla med om att vikten har så stor del på ljudet. På jobbet kör vi d&b oftast. Q10 ovanpå en B2 bas som sidefills på scenen. De är helt passiva men väger bly. Och jag kan ju inte påstå att dom är direkt billigare än mitt gamla bands aktiva rcf.. Men jag förstår vad du menar med att räkna in vikten om man ska bära själv! Kanske är nåt man ska jämföra med liknande lådor..

Yamaha som Guitar Nilsson är inne på är faktist väldigt bra och prisvärda. Faktist endel större produktioner som åker med sånna som medhörningar och liknande. Ett annat exempel på lådor av samma storlek som låter kalas och är väldigt pålitliga är RCF's ART serie. I mitt gamla band körde vi det. Ganska litet, 2 st 10" toppar och 2 st 15" subbar.. Men Topparna gick väldigt långt ner för att vara så små!

Skulle jag haft pengarna hade jag kört på RCF tror jag. Men nu är det nåt som mest ska passa plånboken för att kunna få ut lite ljud och nåt man inte behöver vara så värst rädd om. Drygt att släpa på ett par NS-10or 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...