Jump to content
Annons

Tävlingstråden till "Melodistudiofestival 2014"


Amis

Recommended Posts

https://soundcloud.com/alieninside/i_want_to_be_human

I Want To Be Human!

Sång: Middleman

Musik: AlienInside

Mix: AlienInsideStudio

Verkligen spännande framtidsmusik. Får vibbar av The Buggles, om det nu till äventyrs finns nån som kommer ihåg dem. Dessvärre måste jag diska låten då den förefaller vara två sekunder för lång....nä, bara skojar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jaakko (oregistrerad)

Måste hålla med föregående forum aktivister.. Det är en salig blandning av stilar, genomgående bra musik och texter.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Här kommer mitt bidrag "Morning Sun". Det är en kapad version.

Text, musik, inspelning och mixning Mikael Larsson (Micklar)

Sång: Andreas Hermansson

Morning Sun

Neon lights and city slicks

Drinking guys talk politics

In my mind I recall

Another time when we were small

I can feel, that it's real

Did you believe in me?

I can still sense the thrill

As we were moving in for the kill

No room at all for hypocrites

Second thoughts or late regrets

In my mind I still recall

Another time when we had it all

All this time, we were free

And we could do anything

Keeping the pace up through the night

Waiting for the morning sun

Sometimes it seems to me

That you were having no luck at all

Cold and frozen your path has become

We're still waiting for the morning sun

I can sense it as if you were here

Though you may live in a different world

But it occurred to me, recently

That the only world is here

Right now, my friend

We will never meet again

I could sense the thrill

of unfinished matters

Redigerat av Micklar
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Testar lite i detta, nu editerade, inlägg där jag tidigare försökte hjälpa Micklar:

/morning-sun-1" data-controller="core.front.core.autosizeiframe" data-embedId='bc008c3416f019fb0e4df028ded3642a' allowfullscreen=''>

Alltså Micklar: man ska bara klistra in länken UTAN dom där media-taggarna. Testa genom att citera mitt inlägg. Då ser du att det bara är länkens adress och inget annat.

...Men det är möjligt att ifall detta krånglar på vissa datorer (tex min jobbdator) så kan man gå in på din Soundcloud-profil och där välja Morning Sun:

https://soundcloud.com/micklar

...även i detta fall ska enbart länkadressen skivas i inlägget utan taggar för att länken ska funka.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack hellfog!

Såg inte på min laptop vad du länkat till, men på iphonen så dök ju min Morning Sun upp!

Soundcloud och jag verkar inte gå så bra ihop... hur gör man?

Micklar

Se lösning i mitt editerade inlägg #66 ovan där jag experimenterade lite (genom att "citera" Hellfogs inlägg"). Inga mediataggar ska vara med.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Dropbox verkar inte funka på så många medier, så jag har lagt upp mitt bidrag på soundcloud istället.

Kommer alla låtar samlas senare så det blir lättare att överblicka? Känns som att det kan bli rörigt att lyssna vilket även jag bidrar med just nu 🙂

//Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Dropbox verkar inte funka på så många medier, så jag har lagt upp mitt bidrag på soundcloud istället.

Kommer alla låtar samlas senare så det blir lättare att överblicka? Känns som att det kan bli rörigt att lyssna vilket även jag bidrar med just nu 🙂

//Andreas

Håller med! Jag märker också att Soundcloud försämrar ljudkvaliteten ganska mycket. På min låt Morning Sun hörs det tydligt på att sången verkar ha ngt slags choruseffekt på sig. Så är inte originalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med! Jag märker också att Soundcloud försämrar ljudkvaliteten ganska mycket. På min låt Morning Sun hörs det tydligt på att sången verkar ha ngt slags choruseffekt på sig. Så är inte originalet.

Saxat från Soundclouds hjälpsida. Till de som inte förstår det märkliga språket: låtar konverteras till mp3, 128 kbps. Om man däremot laddar ner filen så får man originalfilen. Däremot hittade jag inget om huruvida låten spelas i olika kvalité beroende på streaming-bandbredden (tex sämre kvalité med mobil):

Just uploaded and my track is distorted

Sometimes our transcoding system can create audio artifacts, as we transcode all tracks to 128 kbps mp3 for streaming playback. Uploading a lossless or high-quality lossy file will usually reduce these to a minimum, but unfortunately there's not much we can do for the handful of individual tracks that are still affected.

If you choose to make your track downloadable though, the version users can download will be an exact copy of the version you uploaded, without any transcoding.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer alla låtar samlas senare så det blir lättare att överblicka? Känns som att det kan bli rörigt att lyssna vilket även jag bidrar med just nu 🙂

//Andreas

Det vore bra om det blev så. Det här blir lite rörigt. Skulle ju bli en rösttråd iofs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore bra om det blev så. Det här blir lite rörigt. Skulle ju bli en rösttråd iofs.

...Det borde inte vara så svårt att fixa så att första inlägget i röstningstråden innehåller sk "multi-citeringar" eller "cut-n-pastningar" av bidragen från denna tråd. (Lite bökigt annars om man måste hoppa mellan trådarna.) Alternativt att denna tråd rensas från alla mellaninlägg och hyllningar (Micklars bidrag är förresten väldans bra, tycker jag).

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att ni hjälper varandra. Jag är inte helt haj på det här med musiktjänster..... + att jag har tusen andra grejer på gång som måste bli klar om ngn månad.

...Det borde inte vara så svårt att fixa så att första inlägget i röstningstråden innehåller sk "multi-citeringar" eller "cut-n-pastningar" av bidragen från denna tråd. (Lite bökigt annars om man måste hoppa mellan trådarna.) Alternativt att denna tråd rensas från alla mellaninlägg och hyllningar (Micklars bidrag är förresten väldans bra, tycker jag).

I rösttråden kommer första (eller andra) inlägget att bestå av samtliga låtar snyggt uppställda efter varandra. Jag vet rent tekniskt inte hur det skall gå till men det skall kunna göras. Jag hoppas ngn av er har kompetensen 🙂 annars får jag ta tag i det lite senare 😏

Jag vill gärna ha texten tillsammans med låten. Men än är det gott om tid......

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, här kommer till slut mitt bidrag. Gjorde klart den innan nyåret men har låtit den vila lite för att slutmixa den med fräscha öron. Jag har alltid gillat 60-talsmusik och det här är väl lite av ett hommage till Gunnar Wiklund som deltog med sex låtar i melodifestivalen under 60-talet.

Och ja, storyn är sann. Efter tio år separerade jag och mina barns mamma och resan till Paris var tänkt för att fira decenniet. Separationen skedde en månad innan och jag valde att åka själv. Det var vidrigt att vara ensam i en främmande stad när ens bas och trygghet ryckts från en. Jag vandrade gatorna upp och ned, drack för mycket vin och fick en nästintill akut vätskebrist. Var så dålig sista dagen att jag var tvungen att lägga mig att sova i en park mitt i Montmartre. Var livrädd för att pass och pengar skulle stjälas under tiden och har nog aldrig känt mig så utsatt varken före eller efter det. Relationen med barnens mamma gränsade dock till psykisk misshandeln så efter sorgearbetet blev jag en helt ny människa som idag mår så mycket bättre. Så det blev ett lyckligt slut på sagan i alla fall.

På gatorna i Paris

(Text och musik: Mikael Bengtsson. Framfört av densamma.)

Det rinner en flod genom Paris

Den delar staden åt

Fast jag försöker mig på

kommer jag aldrig att förstå

hur du och jag kunde delas i två

Utan dig vid min sida

är staden grå, trist och ful

Och regnet som sköljer

det också döljer

tårarna på min kind

Och jag går längs Champs Elysees

utan din hand i min

Ändå sen du försvann

är jag helt ensam

på gatorn i Paris

Du vet de säger att tiden

läker sår, stora som små

Fast jag vet det är så

är det ändå svårt

att se solen för alla moln.

Och jag går längs Champs Elysees

utan din hand i min

Ändå sen du försvann

är jag helt ensam

på gatorn i Paris

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Får tyvärr meddela att min låt inte kommer att bli klar.....ena processorn på min 2007'a C2D iMac har lagt av så det är i stort sett omöjligt att göra något krävande alls......så jävla sur är jag. Har inte råd att köpa ny dator heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, den har dock hållt bra men på sistone har den verkligen visat att den inte vill mer. Sitter och spanar beggade Macbook Pro's som fasiken. Aja låten ska bli klar i sinom tid iaf. Vill verkligen ha omdömen på den framöver då jag tror det är bra skit! =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland blir man sååå trött! Nu har vi fått ett till bidrag utan anmälan och utan att regler följs. Terror; din låt är för lång, saknar text och är inte anmäld. Vill du vänligen läsa första tråden så att du öht vet vad du har gett dig in på. Tack!

Pesek; tråkigt att du inte kan. Men du är långt ifrån ensam...

Till alla; jag var rädd för att en tredjedel skulle hoppa av - trots ett helt år till förberedelse - men nu verkar det som om knappt hälften ställer upp. Dessvärre har jag också fullt upp men ska försöka se vad jag hinner göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland blir man sååå trött! Nu har vi fått ett till bidrag utan anmälan och utan att regler följs. Terror; din låt är för lång, saknar text och är inte anmäld. Vill du vänligen läsa första tråden så att du öht vet vad du har gett dig in på. Tack!

Pesek; tråkigt att du inte kan. Men du är långt ifrån ensam...

Till alla; jag var rädd för att en tredjedel skulle hoppa av - trots ett helt år till förberedelse - men nu verkar det som om knappt hälften ställer upp. Dessvärre har jag också fullt upp men ska försöka se vad jag hinner göra.

Nej det är lugnt. Fuck it.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får alltså gärna vara med, Terror, men det måste vara på samma villkor som vi andra.

Regelverket hitta du på första inlägget i systertråden.

Vi håller tummarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...