Jump to content
Annons

Pops & clicks efter uppdatering till X3d


JohnRick

Recommended Posts

Som sagt: Har ett rätt habilt optimerat system (i7, 16GB RAM, separata HD's för audio samplingar, DAW, RME UCX med förnämliga drivers etc). Har flutit på bra fram till uppdateringen av SONAR till X3d. Störningar uppstår när jag skiftar fokus från, säg windows skrivbord, tillbaka till SONAR's huvudfönster. Ett kortare click eller crackle som aldrig har varit tidigare. Det är alltså inte något bufferrelaterat problem om ngn skulle få för sig att påpeka detta. Mixning sker med minst 256, men gärna 512 samples. Belastningen är lika med noll. Undrar dock vad som kan orsaka dessa kortare pops? Inget virus eller Internet på i vanlig ordning och allt flyter på i övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 1 månad senare...

Kan jag inte påstå. Finns diskussioner om detta på Cakewalks forum också, specifikt från folk som dessutom kör RME's kort och de har samma problem med Xd. Vet inte om det är ngt mellan just RME eller SONAR, men har inte fått mer bett på könen än så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Haha.. ja vad gör man när ingen svarar.. schysst att JohnRick verkar vara en hjälpsam snubbe

Funderar lite i allmänhet på hur Cubase fungerar när man växlar fokus från programmet till operativet, så växlar den ju också drivrutinen, ASIO ligger ju kvar men operativet använder ju antingen WDM eller någon annan motsvarighet. Kan det vara så att klicket uppstår när dessa aktiveras från ett pausläge som det uppstår? kanske prova genom att mute'a windows audio o se om felet försvinner då.

Det finns ingen motsvarighet där du kan sätta "Release driver" i Sonar?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

X3e ute nu. Kanske det hjälper?

Den uppdateringen högg jag samma dag som den kom. Faktum är att det är värre nu. Nu hänger fanskapet sig när jag avaktiverar Altiverb och Elysias mPressor, vilket inte var fallet förr, allt annat lika. Det har gått utför med patrasket på Cakewalk sedan Pro Audio 9 vill jag lova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger du det? Vilka parametrar går snabbare - och hur mkt snabbare?

Programmet startar upp fortare. Mixa ned audio går fortare. Över lag stabilare. Jag har haft en krasch sedan jag installerade d-patchen. Audiodrops händer aldrig nu. Bättre helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...