Jump to content
Annons

Behov av nytt ljudkort


RCK (oregistrerad)

Recommended Posts

RCK (oregistrerad)

Hej

HAr sökt lite i detta forum på liknande trådar men många av de jag hittat är lie äldre - -och dessutom skiljer sig ibland förutsättningarna iband.

JAg har idag ett billigt Phonic Firefly 302, som är dugligt upp till en viss nivå men ffa är det Firewire vilket gör att jag inte kan köra mot min Laptop, som bara har USB...

Mina krav är:

- Midi

- Mic (för sång)

- Streoplugg IN (elgitarr->förstärkare->kortet)

Och gärna inte allt för mkt Latency (högst ovanligt krav, eller hur...)

Lap:en: Win 7, 6 GB RAM, i5 dual core 2.5 GHz

Funderar för övrigt på att införskaffa en midiklaviatur o använda ist för den keyboard som brukas idag - om det spelar ngn roll för val av ljudkort.

Prisklass bör ligga i de lägre regionerna, men kanske inte det allra billigaste (typ Firefly 302) då det "ännu" ligger på amatörnivå

Tacksam för alla tips

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Funderar för övrigt på att införskaffa en midiklaviatur o använda ist för den keyboard som brukas idag - om det spelar ngn roll för val av ljudkort.

Många rekommenderar att koppla keyboard direkt till datorn via USB istället för via Midi på kortet. Midi-ingången på ljudkortet kan du förstås kanske ha nytta av i andra sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

I din spec-lista tycker jag du kan fundera på om du ska ha Hi-Z tele-ingång och phantom matning samt hörlursutgång och direkt monitoring. Sedan kan man fundera på lite vad du menar med Streoplugg IN och hur du tänkte använda denna. Tror det ska finnas en nitad tråd eller flera om ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

RCK (oregistrerad)

Ahh

Sorry

Har nog glömt, eller aldrig haft 100%-ig koll på vad alla uttag/kontakter heter... med stereoplugg menar jag såklart teleplugg...

Har idag XLR-uttag med fantommatning på Firefly:n men nyttjar den aldrig (har inte rätt typ av mic, gissar jag)...

Ang keyboard direkt in i PC:n... borde väl fungera ypperligt för att använda keyboarden till att sätta Midi-tracks, spela in Piano/Synth stämmor mm... Hur blir Latencyn med denna variant - om man t ex kör ngn tynge VST-plugg? Och USB2 räcker väl för detta?

Egentligen, om denna variant är OK, behövs ljudkortet bara för inspelning av sång och gitarr/bas mao...

/Rickard

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...