Jump to content
Annons

Vilka ackord i Blue Eyes Crying in the Rain? + Snyggare turnarounds…


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons
  • 2 veckor senare...

Nergången är en förenklad form av F7/C, E7/B, D#7/A# => A7... (Det skulle även kunna gå som:

+9 +9 +9

C6, B6, A#6.......=> A7)

Spela i 1/8delar:

1. 6e sträng: B, C, 4e sträng: A, 3e sträng: D#

band: 7, 8 7 8

2. 6e sträng: B, 4e sträng: G#, 3e sträng: D, 6e sträng: B

band: 7 6 7 7

3. 6e sträng: A#, 4e sträng: G, 3e sträng: C#, 6e sträng: A#

band: 6 5 6 6

4. A7...

Hoppas att det går att tyda 🙂

Redigerat av Muppen
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nergången är en förenklad form av F7/C, E7/B, D#7/A# => A7... (Det skulle även kunna gå som:

+9 +9 +9

C6, B6, A#6.......=> A7)

Spela i 1/8delar:

1. 6e sträng: B, C, 4e sträng: A, 3e sträng: D#

band: 7, 8 7 8

2. 6e sträng: B, 4e sträng: G#, 3e sträng: D, 6e sträng: B

band: 7 6 7 7

3. 6e sträng: A#, 4e sträng: G, 3e sträng: C#, 6e sträng: A#

band: 6 5 6 6

4. A7...

Hoppas att det går att tyda 🙂

Det där låter väldigt rätt. Jag gick på det första du skrev: F7/C, E7/B, D#7/A# => A7. Det där i åttondelar fattade jag inte….

Jag testade att byta ut D#7/A# ackordet mot A#dim, det lät oxå rätt, men ditt förslag är nog mest rätt.

Välkommen till forumet!

Edit: Fred Rose skrev låten och Roy Acuff spelade in den först, 1945. Hank Williams version spelades in 1951…

http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Eyes_Crying_in_the_Rain

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Inser att det var något svårtytt.. TAB kanske hjälper lite...Allt i 8delar

(/) Slide Up (\) Slide Down (h) Hammer On (p) Pull Off (😎 Bend ® Release (v) Vibrato

E|-------------------------------------

B|-------------------------------------

G|----------8--------7-----------6-----

D|-------7--------6-----------5--------

A|-------------------------------------

E|--7/8--------7--------7--6--------6--

Link to comment
Dela på andra sajter

Inser att det var något svårtytt.. TAB kanske hjälper lite...Allt i 8delar

(/) Slide Up (\) Slide Down (h) Hammer On (p) Pull Off ( 😎 Bend ® Release (v) Vibrato

E|-------------------------------------

B|-------------------------------------

G|----------8--------7-----------6-----

D|-------7--------6-----------5--------

A|-------------------------------------

E|--7/8--------7--------7--6--------6--

Svårtytt, nej, det räcker bra med ackorden plus den udda bastonen. Men TABs har jag aldrig använt mig av, är för gammal för det. 🙂

De här egentligen mkt enkla ackorden ger en genial brytning inför sticket. Det är lättast att ta första "brytackordet på åttonde bandet o sen slajad neråt med samma grepp. Att gå från ett normalt E till F7 på första bandet är ganska retfullt vrångt på en nylongitarr.

Fin sorglig text, tror det handlar om en son som saknar sin döda mor.

Written by Fred Rose, 1945

In the twilight glow I see her

Blue Eyes Crying In The Rain.

As we kissed good-bye and parted,

I knew we'd never meet again.

Love is like a dying ember.

Where only memories remain.

Through the ages I'll remember-

Blue Eyes Crying In The Rain.

Now my hair has turned to silver.

All my life I've loved in vain.

I can see her star in heaven.

Blue Eyes Crying In The Rain.

Someday when we meet up yonder,

We'll stroll hand in hand again.

In a land that knows no parting-

Blue Eyes Crying In The Rain.

Willie Nelson sjunger aldrig det tredje stycket om siverhår….

För varje version jag hör blir jag lite tveksam om de inte som tredje brytackord spelar ett BbDim i stället för D#7/Bb?

Tex på denna karaoke

Toby Adkins – Blue Eyes Crying in the Rain (Karaoke Version) - Originally Performed By Willie Nelson

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt! Har spelat den mycket, men som instrumental. Har inte lyssnat så noga till Nelsons version förut men min simpla filosofi är att enklast lösning vinner, dvs samma grepp i kromatiskt fall från 8e bandet ner till A7. ( plus att jag gjorde en ganska noggrann plankning 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis vad jag försökte mig på att beskriva i min första post, men misslyckades kapitalt 😉 Skrev inte Bb utan A# eftersom låter går i E. +9an på toppen om man ser det som enklare 6-ackord

" (Det skulle även kunna gå som:

C6+9, B6+9, A#6+9 .......=> A7)"

Same same...

Link to comment
Dela på andra sajter

" (Det skulle även kunna gå som:

C6+9, B6+9, A#6+9 .......=> A7)"

Same same...

Inte riktigt... 🙂 A#6 10 ska det väl vara i så fall,

det är inte identisk färgning på dessa 3 ackord.

Men om man ska skriva det med dessa bastoner varför inte

skriva det som.

Cm6 Bm6 Bb6 => A

+9 skriver man normalt om stor ters även finns i botten (hendrix-ackordet)

vilket det inte finns här.

(man kan förstås skriva A#6 också om man bryrsig om tonarten)

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag hittade en live där man tydligt ser hur Willie gör, i alla fall just den gången, orginalet kanske han gör annorlunda.

Det här får jag till ett förenklat F/C, E/B och Bb som brytning innan A. Några tydliga sjuor spelar han aldrig

http://www.youtube.com/watch?v=H7vaYOIKWYY

Här låter grejen lite annorlunda, o tyvärr flyttas kameran innan man hinner se vad han gör.

http://www.youtube.com/watch?v=4lZefsii1K0

Här ser man också ganska tydligt vad han gör. Men vad man kallar de här bluesaktiga greppen vette 17

http://www.youtube.com/watch?v=UijPbzgcPPc

Och här blir det en helt hejdlös brytning som man tyvärr inte ser nåt av. Makalös gitarr! man ser sladdarna rakt genom locket.

Snyggt hur han kan sjunga och spela så utan nån rytm o det ändå blir så rätt. Jag vill gärna spela på samma sätt i vissa partier på vissa låtar, det brukar medmusikerna ha svårt för. Så kan man ju inte spela tycker dom…

http://www.youtube.com/watch?v=BTP490Cw1C4

Det är märkligt hur många dumskallar som lägger ut ackord o videor hur man ska spela låtar. Den här slår väl rekord. Vid ungefär 7:10 tror jag han försöker förklara brytningen, han mumlar nåt om "instrumental thing" och viftar med fingrarna utan att spela nåt. Han tycker säkert att det är en fin och enkel låt att spela, "den kan jag skitbra".

http://www.youtube.com/watch?v=jd7B8W7g69I

Som alla snören som säger att den första låt de lärde sig på gitarr var Smoke on the water…. När det egentligen bara är Ritchie Blackmore i hela världen som klarar av att spela den.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade en live där man tydligt ser hur Willie gör, i alla fall just den gången, orginalet kanske han gör annorlunda.

Det här får jag till ett förenklat F/C, E/B och Bb som brytning innan A. Några tydliga sjuor spelar han aldrig

Jo, det är precis tvärt om. 7:an är den enda tonen som han spelar ur ackordet som inte är bastonen. I t ex första ackordet F7/C så är det tersen han utelämnar (men märk väl att han har fingret på tersen ändå!). Han spelar två toner, C (kvinten i basen relativt F) och Eb (som just är 7.an för F).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo, det är precis tvärt om. 7:an är den enda tonen som han spelar ur ackordet som inte är bastonen. I t ex första ackordet F7/C så är det tersen han utelämnar (men märk väl att han har fingret på tersen ändå!). Han spelar två toner, C (kvinten i basen relativt F) och Eb (som just är 7.an för F).

Exakt så är det ju, jag tänkte lite baklänges. Snubben med röd gitarr kör med cappo på andra bandet o öppet "D-grepp" som första ackord. Skulle vara intressant att se vad han gör i brytningen. Willie Nelson är fascinerande i alla fall. Man ser att det är med stor vördnad de kompar honom. Han hr en sång och gitarrstil som inte liknar nåt annat. Och ju nyare video ju större är hålet i gitarren.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Den här låten är först inspelad 1945. Är den tillräckligt gammal för att vara ett fritt verk då?...

Är det för att lägga upp den på Spotify som du frågar? Jag har för mig att det är 70-år efter upphovsmannes död som gäller. Men sedan var det nåt jag läste om några Beatles-låtar nyligen, då dom fick bråttom att lägga ut till försäljning för dom inte givits ut och dom kunde förlora rättigheterna därför. Nån ytterligare paragraf kanske?

...Men det gäller nog inte covers. Bara fri användning av originalinspelningar.

Jag var dock lite förvånad att "turnarounden" liksom slarvades förbi i din version med tanke på all diskussion kring den. Men så slarvlyssnade jag bara i morse då Soundcloud inte funkar på jobbet.

(...Eller så menar du forumreglerna ang covers. Men här känns det mer som: Är det här rätt spelat?")

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det för att lägga upp den på Spotify som du frågar? Jag har för mig att det är 70-år efter upphovsmannes död som gäller. Men sedan var det nåt jag läste om några Beatles-låtar nyligen, då dom fick bråttom att lägga ut till försäljning för dom inte givits ut och dom kunde förlora rättigheterna därför. Nån ytterligare paragraf kanske?

...Men det gäller nog inte covers. Bara fri användning av originalinspelningar.

Jag var dock lite förvånad att "turnarounden" liksom slarvades förbi i din version med tanke på all diskussion kring den. Men så slarvlyssnade jag bara i morse då Soundcloud inte funkar på jobbet.

(...Eller så menar du forumreglerna ang covers. Men här känns det mer som: Är det här rätt spelat?")

Jag gjorde bara en tagning på "turnaroundgrejen", den kommer två ggr i min version. Sen tänkte jag att det får vara lite så där slarvigt på nylonaren, basen o den stålsträngade spelar den mer sträjt. Tycker jag fick till helheten med sången o mixen så bra så jag tror jag låter den vara som den är med den hafsiga nylongitarren. Det är första gången jag fått till ett någorlunda bra nylongitarrsljud, jag använde en sE4400a i nya favoritupptagningen omni.

Fast i och för sig är det ju snart gjort att spela om nylonen oxå. Det kanske vore snyggare att spela in först en till stålsträngad straigth gitarr o panna dem ganska rejält, sen lägga en mer jammande nylonare nästan mitt i? O spela in den i stereo kanske…?

Att länka till en soundcloudcover av en 40-talslåt är väl inget studioforum kan bli stämda för? Jag brukar göra en fuling o kalla låtarna för lite felaktiga namn så hittar inte vissa sökmotorer dem så lätt… De här coverinspelningarna gör jag mest bara för att jag ska få egna backtrax till enmansbandet. Jag behöver ju egentligen inte spela in nån sång till backtraxen, men gör jag det så lär jag mig att sjunga dem samtidigt. Den här har jag aldrig sjungit förrns igår.

Nu har jag bestämt mig, ska försöka spela Yamahan lite snitsigare…

Link to comment
Dela på andra sajter

...Inspelningen låter bra.

...nya favoritupptagningen omni...

Jag använder själv alltid omni (NT2-a) när jag sjunger + reflektionsfilter (SE). Jag inbillar mig att proximitieffekten inte varierar lika mycket med avståndet som med njure, och därmed blir det enklare att reparera sångtagningar om jag tycker att en fras inte funkar och behöver ändras.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

...Inspelningen låter bra.

Jag använder själv alltid omni (NT2-a) när jag sjunger + reflektionsfilter (SE). Jag inbillar mig att proximitieffekten inte varierar lika mycket med avståndet som med njure, och därmed blir det enklare att reparera sångtagningar om jag tycker att en fras inte funkar och behöver ändras.

Jag sjunger i en TLM49, jag har ätit mycket makaroner utan ketchup för att få råd, den är enbart cardioid, men en hel del mindre känslig för proximity bashöjning än andra mickar enligt både reklamen och vad jag erfarit. Ibland sätter jag den aningen till höger om käften så puffarna går förbi. Ljudet förändras mindre när man vid starkare sångpartier backar lite snett bakåt från micken, än om man sjunger rakt på den och backar rakt bakåt.

Nu har jag nog fått till både gitarrliret och soundet på hela mixen bättre…

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns ju "penntricket".

En gul Faber Castell ska det vara, men vilken hårdhet?

Och en blyerts är väl bra mot essig sång, men hjälper inte mot proximity?

Den Thomann micscreen jag hade till min förra TLM102 gjorde så det blev en konstig dist i ljudet, det berodde på en sorts kamfiltereffekt kom vi fram till. Så fort jag tog väck micscreenen försvann ljudet…

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag gjort om nylongitarren, och lagt till en stålsträngad så det blev två pannade weternjumbosar och en Yamaha nylon nästan i mitten. Nu blev det mer ordning på turnaroundarna. Fick mixa om flera ggr. Grymt sångljud…

https://soundcloud.com/user7908154/blues-crying-eyes-in-the

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...