Jump to content
Annons

Vart i kedjan ligger cubase eq?


rockstone

Recommended Posts

Annons

Allt beror på hur du vill ha det.

Kompressorer har en förmåga att lägga till basfrekvenser och dom kanske bli oönskade ifall man har lagt en eq innan som man är nöjd med. Därför kanske man vill lägga kompressor först och sen eqa efter den.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man klickar på en kanal i cubase och lägger på effekter så finns dej ju en eq där.

om man använder den, ligger den först i kedjan då? eller kanske sist?

Fråga nr 2,brukar man använda kompressor först och eq senn?eller tvärsom?

Nu pratar jag om C7:

Du kan lägga EQ som insert, före channel strip.

Sedan kommer strippen (som du kanske menar). Där kan du flytta EQn i kedjan där du vill ha den.

"brukar man använda kompressor först och eq senn?"

Det finns nog olika tankegångar där. Många är dock överens om att Low-Cut är bra att ha före i vissa fall.

"senn"

Kom igen.....Hur gammal är man när man stavar så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det ser väsentligt annorlunda i C7 än tidigare versioner. Hela vägen fram till ver 6 är det, visuellt sett, först inserts, sen den inbyggda EQn och sist sends (som man kan ställa in som pre eller post fader). Rent intuitivt vore det konstigt att EQn kommer efter inserts samtidigt som gränssnittet talar för att det gör det.

Angående det ena före det andra lägger jag oftast eq före kompressor alternativt eq -> kompressor -> eq.

Ps. Som förälder till barn med dyslexi tycker jag det är väldigt klumpigt av dig Laban att racka ned på någon pga stavning. Du har ingen aning om anledningen till rockstones felstavning. Visst, agera språkpolis om du vill om du är beredd att framstå som en tölp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ps. Som förälder till barn med dyslexi tycker jag det är väldigt klumpigt av dig Laban att racka ned på någon pga stavning. Du har ingen aning om anledningen till rockstones felstavning. Visst, agera språkpolis om du vill om du är beredd att framstå som en tölp.

Finns det bra rättstavningsprogram numera, så man utvecklar sin stavning menar jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska det vara egentligen ?

Typ:

Om man lägger EQ i första slotten och sedan Compressorn. Kommer Compressorn jobba efter EQ eller kommer den komprimera alla slottarna ?

Sen om man lägger en reverb och delay efter compressorn kommer dom bli orörda då ?

Är det inte bäst att lägga kompressorn sist ? Eller komprimerar den inte alla slottarna då ? Eller bara den sista ?

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Signalkedjan som cborg skrivit om (och jag kommenterat för C7) innebär just en kedja. Signalen går igenom från vänster till höger (igenom slot efter slot om du så vill). Effekter som delay och reverb lägger man i regel parallellt som sk send-effekter. Sök här på forumet om insert kontra send. Finns många bra trådar i ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag lägger en kompressor sist i kedjan då påverkar den hela mixen i den kanalen ?

den påverkar hela signalen före kompressorn i kedjan (i sitt grundutförande). Man pratar inte om mix i en kanal. Mix är ett förhållande mellan 2 eller flera kanaler (signaler).

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför säger alla att man ska lägga vissa pluggar först i kedjan då det bli orört ?

skit i vad andra säger. Finns inga som helst regler. Gör det som låter bra, punkt slut. Sen finns det folk som föredrar att lägga EQ före kompression, och tvärtom. Jag lägger alltid en EQ före kompressor för att rensa upp skitfrekvenser som absolut inte behövs, just för att kompressorn inte ska jobba med dem. Sen kan jag göra mindre EQ-arbete efteråt också. Men som sagt, finns INGA regler eller "hur-man-ska-göra", oavsett vad folk säger. Det finns rekommendationer, men inga måsten.

Link to comment
Dela på andra sajter

skit i vad andra säger. Finns inga som helst regler. Gör det som låter bra, punkt slut. Sen finns det folk som föredrar att lägga EQ före kompression, och tvärtom. Jag lägger alltid en EQ före kompressor för att rensa upp skitfrekvenser som absolut inte behövs, just för att kompressorn inte ska jobba med dem. Sen kan jag göra mindre EQ-arbete efteråt också. Men som sagt, finns INGA regler eller "hur-man-ska-göra", oavsett vad folk säger. Det finns rekommendationer, men inga måsten.

Det har jag inte påstått heller. Jag undrade vilken som påverkar vad om den är först eller sist. Han sa att allt före compressorn påverkas. Då sa jag att folk säger att pluggarna först i kedjan blir orörda. Tänkte vilket som var sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag inte påstått heller. Jag undrade vilken som påverkar vad om den är först eller sist. Han sa att allt före compressorn påverkas. Då sa jag att folk säger att pluggarna först i kedjan blir orörda. Tänkte vilket som var sant.

Om du har en signalkedja, där kompressorn ligger sist.. så kommer kompressorn jobba med hela signalen, som går igenom alla pluggar. Det han säkert menade om du körde kompressorn parallellt. Då blir det en annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han sa att allt före compressorn påverkas.

den påverkar hela signalen före kompressorn i kedjan (i sitt grundutförande).

Om det nu var mitt inlägg du syftade på:

Jag menar förstås att kompressorn påverkar (arbetar på) hela signalen som går in i kompressorn (signalen som ligger före). Inte att signalen "går baklänges" Lätt för missförstånd, arbetar på är nog ett tydligare sätt att uttrycka sig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

var bör man lägga reverb eller dely om man inte använder en send? 1-6 eller 7-8

Det funkar nog med båda så sent som möjligt i kedjan. Du måste ha en Dry/Wet ratt på delayet/reverbet för att det ska funka. Föredrar att skapa en send effekt, då kan du EQ:a reverbet separat, dela reverbet med andra kanaler etc, lägre belastning på dator.. Väl investerad tid att lära sig detta tänk.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...