Jump to content
Annons

jazz bass knäpper vid inspelning


crabchack

Recommended Posts

Har ett problem med en gammal jazz bass-kopia som håller på och knäpper när jag spelar in den. (Kanske hör till "elektriska instrument"-tråden men kunde inte riktigt avgöra om det är instrumentet eller ngt med inspelningen av den?).

Basen line:as direkt in i ljudkortets instrumentingång "line mode, instrument" (focusrite, saffire LE) och in i logic pro 9.

Klicken kommer lite nu och då, men alltid med en ton/strängattack. Det knäpper liksom till i fraseringar plötsligt, trots att handen alltid har kontakt med strängarna och nivåerna inte slår över. Någon som har nån tanke??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Långsökt men.... Är skyddsplasten på pickguard mm borttagen? har löst problem för mig vid ett tillfälle, fast det verkar inte stämma riktigt med hur ditt problem yttrar sig.

Har du samma problem om du kopplar till förstärkare? Så du kollar om det är basen eller inspelningskedjan...

Har du testat olika telesladdar, olika pickup val med väljaren?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Skruva ned stallmicken några mm. Brukar hjälpa.

När man klipper till lite så kan det vara så att stränger slår i micken, det blir det konstiga klickljud.

Jag förstår hur ni menar, men det är inte på långa vägar en sådan magnetsmäll som låter. Det är små subtila, högfrekventa sprak-klick som uppstår lite nu och då men alltid tillsammans med ett anslag..

Men som jag redde ut (läs ovan) verkar det vara stallmicken som är problemet. När den är av är klickandena helt borta. Så jag ska nog ta och byta pickups på rackarn (vilket jag ändå funderat på då jag egentligen skulle vilja ha lite mer botten i instrumentet ifråga). Om ingen har någon snabb idé om "varför" stallmicken klickar och hur man lätt åtgärdar detta förstås..? 😉

Tackar för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår hur ni menar, men det är inte på långa vägar en sådan magnetsmäll som låter. Det är små subtila, högfrekventa sprak-klick som uppstår lite nu och då men alltid tillsammans med ett anslag..

Låter lite jordning över det. Jag skulle i alla fall kolla över lödningar glapp etc till PU, innan jag byter. Ta bort ev oxid i tonkontroller..

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite jordning över det. Jag skulle i alla fall kolla över lödningar glapp etc till PU, innan jag byter. Ta bort ev oxid i tonkontroller..

+ 1

 

@ Crabchack: Vill du ha mer botten från jazzbasen är det halsmicken du ska experimentera med. Stallmicken ger ju mer knorrkaraktär.

Ja, det låter som att det kan vara ngt! Tack för tipsen, ska rå om elektroniken lite så får vi se om den blir glad. Föresten, någon av er som har bra tips på att få bort oxidbelägg mer än den gamla ratta ratta ratta ratta (när jag ändå har fixare på tråden)? 🙂

@wellness music: Absolut, det är jag med på. Det var mer att jag tänkte byta hela paret. (Om jag inte tar fel är de väl ofta lindade åt motsatt håll också för att släcka brum och sånt.. Vet inte om det är lätt att se åt vilket håll en mick är lindad? men annars lika bra att byta ut gamla paret när man ändå är igång tänkte jag..)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir nog ett riktigt lyft att byta mickar. Nyaste Fender jazzarna låter ju skitbra, med samma goa botten som i äldre p-basar. Äldre äkta fender jazzbas gillar jag inte alls mickarna på, tunn botten som fan, o mikrofoniska. När vi spelade in mitt raggarband här o basisten inte spelar på sin 62 jazzbas hör man min gitarrstärkare genom hans mickar, som genom en dynamisk plastmick till en gammal Aiwa bandspelare, så såna mickar, nä fy fan. Jag har haft en 68 jazz själv, den hade kasst ljud den med, det var bara på E o A-strängen det lät bas.

Jag har bytt till ny Fender splitmic på min Falcon P-bas kopia, det blev ett enormt lyft. Men jag udrar om det skulle bli bättre ändå om jag bytte även pottar o den lilla elektronik som sitter där? Jag brukar ibland göra som många studiobasister gör, att dra ner tonkontrollen till hälften, det kanske skulle bli snyggare ljud med rätta pottarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir nog ett riktigt lyft att byta mickar. Nyaste Fender jazzarna låter ju skitbra, med samma goa botten som i äldre p-basar. Äldre äkta fender jazzbas gillar jag inte alls mickarna på, tunn botten som fan, o mikrofoniska. När vi spelade in mitt raggarband här o basisten inte spelar på sin 62 jazzbas hör man min gitarrstärkare genom hans mickar, som genom en dynamisk plastmick till en gammal Aiwa bandspelare, så såna mickar, nä fy fan. Jag har haft en 68 jazz själv, den hade kasst ljud den med, det var bara på E o A-strängen det lät bas.

Jag har bytt till ny Fender splitmic på min Falcon P-bas kopia, det blev ett enormt lyft. Men jag udrar om det skulle bli bättre ändå om jag bytte även pottar o den lilla elektronik som sitter där? Jag brukar ibland göra som många studiobasister gör, att dra ner tonkontrollen till hälften, det kanske skulle bli snyggare ljud med rätta pottarna?

Haha ja jag känner igen mig! De gånger jag lirat live på den här basen har samtliga ljudtekniker knorrat (förutom en som frågade om han fick boosta fritt, och vips lät det p-bas från hans nya digitalbord.. 😉 Nej nu är det slutsnålat, tiden är nog inne! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var mer att jag tänkte byta hela paret. (Om jag inte tar fel är de väl ofta lindade åt motsatt håll också för att släcka brum och sånt.. Vet inte om det är lätt att se åt vilket håll en mick är lindad? men annars lika bra att byta ut gamla paret när man ändå är igång tänkte jag..)

Har du en kompass eller magnet eller en lös SC-mick som ligger och skrotar kan du ju kolla, den ena PU:n ska stöta ifrån och den andra attrahera. Då har du ett RWRP-par. Du bör iofs enkelt kunna höra om hum försvinner i mittläget på PU väljare.

Om man byter enstaka SC-mick i ett RWRP par är det inte lika lätt tyvärr, finns ingen helt etablerad standard. Inte ens många tillverkare är konsekventa. Om du frågat mig för ett par år sedan hade jag bättre koll.. Det finns i alla fall fyra varianter CW S passar med CCW N och CCW S passar med CW N. Man kan kolla lindningsriktning på hur trådarna går in och ut på spolen. Tyvärr har även många försäljare riktigt dålig koll på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer när du drar ned på hälften? Första gången jag hör något om det.

Det blir lite mindre attack, jag spelar nästan bara med plektrum, o det kan bli väl mycket av plektrumknäppet när man lajnar direkt in. Har både läst och hört att studiobasister tycker det är bättre att göra så än att använda eq efteråt, man slipper ju få in den vassa diskanten i preampen då. Min yngre basistkompis har en dyrare jazzbaskopia, med den måste man vrida ner diskanten, det blir åt skogen på lajninspelningen annars, mycket värre än på en p-bas.

Ett annat trix jag sett studiobasist göra är att spela in helt utan kompressor, men att ha en noggrann VU inkopplad till basen så han kan spela exakt jämn volym. En del toner låter ju lite mer…

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. använder inte kompressor på lajnad bas alls. Bara sladd rakt in i preampen. Inte att rekommendera enligt er? Använder min morfars gamla elbas av okänt märke (försökt hitta på nätet). Han spelade tillsammans med schlagersångerskan Inger Berggren. Nå, åter till tråden.. Det finns alltså stor risk för att vissa toner sticker iväg utan kompressor vid lajning? Har inte upplevt det som ett stort problem hittills men kanske går och lurar mig själv.

Bra tips annars att sänka tonen. Har en låt där det blev hårdare anslag än jag ville på anslaget. Får bli att lägga om mindre ton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...