Jump to content
Annons

Bäst producerade banden/skivorna?


rockdemon

Recommended Posts

Jag har alltid haft Dire straits som det mest optimala vad gäller välljud, både produktionsmässigt samt inspelningsmässigt så att säga.

Därför har jag även använt deras skivor som referens varje gång jag tänkt köpa ny hifi-utrustning.

Jag satt nyss o lyssnade på once upon a time in the west och tänkte, fan det här kan nog ingen slå...

Därför undrar jag nu om ni har tips om andra artister(ev. specifika skivor) som är era "dire straits"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Både Dire Straits och Pink Floyd förstås. Men även de här två albumen med mina favoriter Ventures. Det finns ju typ tusentals gamla album med Ventures, många med urgammalt tunt ljud, men här har de nog lagt ner nåt enormt med jobb på ljudet. Hur fet botten som helst, överlag bland det bästa ljud jag hört.

The Ventures – 60's Rock Instrumental Collection, Vol. 1

The Ventures – 60's Rock Instrumental Collection, Vol. 2

Man tänker nog att Ventures ska vara tunt gammalt ljud, men jämför man det här med vad som helst häpnar man nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Älskar produktionen på Pink Floyds The Wall, en skiva jag fortfarande sitter och lyssnar igenom i lurar då och då! Sedan har jag en stark fetisch för hi-hat soundet på låten Brothers In Arms från samma platta. Grymt sångljud också på den!

det var väl ändå dire straits som gjorde brothers in arms ?

Link to comment
Dela på andra sajter

det var väl ändå dire straits som gjorde brothers in arms ?

Låten Brothers in arms, från plattan Brother in arms…. Han sjunger nåt förjävla bra där.

Första plattan med Dire Straits är också jäkligt bra, grymma låtar. Där är ju Marks bror (David?) med på kompgitarr, men senare fick Mark spel på att brodern var för dålig på att spela o kickade honom.

En av plattorna var helt klar när producenten fick för sig att ta in en annan trummis som gjorde om precis allt trumlir.

Första plattan var inte bara Sultans of Swing

Dire Straits – Dire Straits

Grym låt, ingen autotune här:

Dire Straits – Six Blade Knife

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Mark Knopfler är ju min husgud så det är ju svårt att inte nämna även för mig. Otroligt bra sound på det mesta han gör. Golden heart och Sailing to philadelphia låter grymt bra men på så olika sätt.

Men det beror ju på vad man är ute efter... Vid soundcheck live brukar jag lyssna toto, steven winwoods Angel of mercy eller Ole Boruds Rock steady

Link to comment
Dela på andra sajter

Mark Knopfler är ju min husgud så det är ju svårt att inte nämna även för mig. Otroligt bra sound på det mesta han gör. Golden heart och Sailing to philadelphia låter grymt bra men på så olika sätt.

Men det beror ju på vad man är ute efter... Vid soundcheck live brukar jag lyssna toto, steven winwoods Angel of mercy eller Ole Boruds Rock steady

När jag ställer grundvolymen på PAt, alltså lagom mängd av både basar, toppar o totalvolym kör jag alltid Bob Marleys "Is this love". Den är en fullträff i fett men rent basljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Både Dire Straits och Pink Floyd förstås. Men även de här två albumen med mina favoriter Ventures. Det finns ju typ tusentals gamla album med Ventures, många med urgammalt tunt ljud, men här har de nog lagt ner nåt enormt med jobb på ljudet. Hur fet botten som helst, överlag bland det bästa ljud jag hört.

The Ventures – 60's Rock Instrumental Collection, Vol. 1

The Ventures – 60's Rock Instrumental Collection, Vol. 2

Man tänker nog att Ventures ska vara tunt gammalt ljud, men jämför man det här med vad som helst häpnar man nog.

Lyssnade igenom några av deras hits på första skivan där, alltså Vol 1. Det var fetare än jag minns det, är det remastrat månne?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hakar på dire straits, brothers in arms är en grymt bra skiva. Tror det är en av de första skivorna spelades in helt digitalt (för att spä på trätandet om digitalt/analogt)

Andra schysta produktioner:

Leaving home med chemical brothers (låten med "brothers gonna work it out..)

Sen tror jag att jag redan nämnt nevermind med nirvana och violator med depeche i en liknande tråd...

She sells sanctuary med the cult svänger sjukt mycket. Cardigans hade en låt med "it's the storm that i belive in..", den låter bra. Gillar också gamla Bob Marley skivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

har också firat zeppelins ankomst till spotify senaste dagarna. Fast jag är lite kluven vad gäller "bra" produktion. Otroligt häftif, tuff, rå produktion. Men är den verkligen välljudande, som ex dire straits? Jag gillar även produktionen på iggys raw power men det är ju allt annat än en "bra" produktion 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

har också firat zeppelins ankomst till spotify senaste dagarna. Fast jag är lite kluven vad gäller "bra" produktion. Otroligt häftif, tuff, rå produktion. Men är den verkligen välljudande, som ex dire straits? Jag gillar även produktionen på iggys raw power men det är ju allt annat än en "bra" produktion 🙂

Musiken svänger grymt men i produktionen är det bara delar som jag tycker sticker ut som bra, som trumljudet. Så sett är det inte bästa exemplet på produktionen egentligen..

Kontrar med You shook me all nitght med ac/dc, bra produktion!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade igenom några av deras hits på första skivan där, alltså Vol 1. Det var fetare än jag minns det, är det remastrat månne?

Det är ganska säkert helt andra inspelningar än de gamla. De har ju spelat in samma låtar massor av gånger. Jag tycker det låter som att de inte kör med highpass filter alls, fullt bottenfläsk i allt. Svindyra mickar o preampar och inte mycket ändrat i ljuden….? Kan det vara exciter med i det hela?

En låt med dem är den här versionen av Greenfields som de av nån anledning kallar för Snowflakes är en låt som jag tycker är det vackrast jag hört, helt knäckande. Inte sammma feta ljud, men vilket otroligt arrangemang och spel. Mel Taylor på trummor och Nokie Edwards leadgitarr är två av de allra bästa musiker jag vet.

The Ventures – Snow Flakes

Kör hela skivan stenhårt på jul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...