Jump to content
Sign in to follow this  
Carl Löfgren

Maxad rörkompressor julklapp från Native Instruments

Recommended Posts

Som sin vana trogen har Native Instruments ett par överraskande julklappar varav den hetaste är Supercharger - en helt ny kompressor som normalt kostar en femhundring men är fram till årsskiftet helt gratis.

Supercharger är modellerad efter rörteknik och har ett spann från att försiktigt värma upp en ljudsignal till att trasa sönder den fullständigt. Är du ingen kompressorhaj kommer Supercharger att falla dig i smaken då den är synnerligen enkel att ställa in: det mesta av jobbet sköts nämligen via en enda stor ratt.

Tillverkare: Native Instruments (www.native-instruments.com)

Kontakt: Benum (www.benum.se)

Prova 3 nr av Studio för bara 99 kr!

Klicka här för att visa nyhetsartikel

Annons

Den har fått väldigt gott mottagande på Gearslutz, tankar den just nu, ska tydligen ha väldigt snabb respons, vissa säger att den påminner om en 1176, vissa att den låter som en snabb LA-2A. Tycker om VST-verktyg med så få rattar som möjligt också, bara ett threshhold-hjul, en smutsknapp (tube-saturation) och en "punch"-knapp (punch = långsam attack och snabb release?). Smuts-knappen låter tydligen lite år disthållet snarare än saturation-hållet, ska bli kul att testa.

Nu när jag har hållit på ett par år så måste jag säga att min favvo-kompressor är t-racks 1176 (tankade 1176an från waves, native instruments och ik-multimedia och använde dom i ett par månader, och den jag behöll var ik-multimedias, så när lönen kommer nu blir det att inhandla den, det är farligt att handla pluggar, kommer förmodligen handla fler T-racks grejer jag gillade, som la-2a, den där SSL4000-simulationen använder jag också en hel del så. Puigchilden förstår jag inte riktigt, den gillar inte hård kompression, någon som kan säga ett användningsområde? Vill ge den en chans också, folk verkar gilla den)

Edited by hwasser

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Senaste foruminläggen

• Similar Content

• By Nyhetsroboten
      Linköping, Sweden, February 21st, 2020. A highly versatile mojo machine, capable of replacing multiple plug-ins in a chain – EQ, distortion, transient designer, you name it – the Chandler Limited® Germanium Compressor is so much more than gain reduction. Engineered with an ear for music before mathematics, this is a trusty companion for producers, recording engineers, and creative musicians of all kinds.
      This is a meticulous model of the Chandler Limited® hardware, tested in our lab to ensure it performs like the hardware does, for the same excellent sound quality and inspiring vibe.
      The Germanium Compressor’s unique character comes from a blend of several innovative approaches. The ratio settings are tuned by ear rather than arithmetic. The dial takes you from less to more rather than fixing on especially precise numerical values. And what does it matter as long as it sounds fantastic? Knee settings are similarly artistic, named as they are after the different combinations of diodes which achieve each color of curve.

With a FET gain reduction element, the Germanium is capable of fast and heavily-saturating compression. So there’s a choice of clean or dirty compression, toggling between modes which compensate to varying degrees for the harmonic excitement naturally brought about by the unit. It’s never transparent, but you have a lot of control over Total Harmonic Distortion (THD) in this compressor.
      You also have control over the speed of operation – the attack and release times can be combined to extremely musical effect. Ease off on the attack and the Germanium Compressor becomes a punchy powerhouse for drums. Slow down the release and creamy, smooth tones can be introduced to vocals or bass. Acoustic guitar can be brightened and tightened, or rock axe heated and seated in a dense mix.
      The Germanium in software lets the user take advantage of exclusive features: Mid/Side Processing and External Sidechain allow you to make better-sounding mixes than ever before.
      And every track this thing touches will benefit from the drive and feedback on output – this is the real secret sauce. A gain circuit which can gently caress a signal as easily as it can sizzle and sear it into submission.
      All the character, the musicality, the fun of the original hardware Germanium Compressor from Chandler Limited® is right here. Whatever flavor of music you’re making, add this sound to the recipe.
      Softube homepage
    • By Peter Åhrberg
      Hej! Detta är del 2 av LJUDLIV!!.
      Den enda sidan för mixning o inspelning på svenska samt besök i våra studios. Det kommer mycket mer och jag hoppas ni vill prenumerera och gilla. I kommande avsnitt kommer jag att gå mer på djupet om tex kompressorer el hur man får ett reverb att limma i mixen. Ge mig tips om vad ni vill se eller veta så ska jag göra denna sida till Eran bästa vän..
    • By daniel10
      Hej!
      Jag har ett saffire 56 ljudkort. Jag tänkte att koppla in analoga kompressorer vid mix. Hur gör man lättast?
      Typ output på ljudkort till input på kompressor och sedan output på kompressor till input på ljudkort?
      Passerar då allt ljud via kompressorn och sedan in till stereo mixen på kortet igen? Mvh Daniel
    • By asphyxia
      Hej
      har problem att installera Native instruments komplete 10 OSX har laddat ner följande från NI hemsida Komplete 10 Ultimate Downloader.zip men från bara upp följande
      downloading error, någon har vet vad detta kan bero på eller som har haft liknande problem?

tack på förhand
  • Veckans populäraste ämnen

• Senaste låtarna

• mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

• Utvalda pressmeddelanden

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.