Jump to content
Annons

Gitarr inspelning i logic pro X


Pandaliciouz

Recommended Posts

Hej,

Jag är ny här på forumet och är även ny på att spela in musik i en hemmastudio.

Jag har en macbook pro med duet 2 usb och logic pro. Har testat lite i cubase men min kompis rekomenderade logic för nybörjare.

Mitt problem är gitarren(Akustisk), jag linear den direkt så jag mickar inte upp den. Man hör när jag drar fingrarna mellan barre ackorden. Då undrar jag om det finns något knep som gör att man kan ta bort det ljudet? Ta bort frekvensen som fingrarna utger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du istället testar att micka upp gitarren kanske du blir av med problemet? Då har du också möjlighet att rikta micken så problemet blir mindre. Att linea blir ofta ett tråkigare ljud dessutom. Kan vara värt att pröva i alla fall. Det är väldigt svårt att isolera ljuden när man drar med fingrarna. Har man ett enstaka problem kan man t ex automatisera ett EQ, men det är lite överkurs här..

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en annan fråga förstås.. Sök lite på forumet. Rikta inte micken mot ljudhålet (blir bumligt ljud) snarare mer mot där halsen möter kroppen, testa även lite längre avstånd från gitarren så du får med mer av hela soundet.. testa själv och sök lite på forumet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en annan fråga förstås.. Sök lite på forumet. Rikta inte micken mot ljudhålet (blir bumligt ljud) snarare mer mot där halsen möter kroppen, testa även lite längre avstånd från gitarren så du får med mer av hela soundet.. testa själv och sök lite på forumet..

Tack så mycket. Du var till stor hjälp.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att ljudet av fingrar över strängarna är en del av estetiken när det kommer till akustisk gitarr (och kontrabas, cello etc). Men det är ju en personlig åsikt. Man kan som redan påpekats jobba med mikrofonplacering för att hitta vinklar där upptaget av fingerljud är mindre än från andra vinklar.

Annars återstår att träna på sin spelteknik, något jag tycker gjorde störst skillnad av allt för egen del när jag en gång i tiden led av samma problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...