Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hur får jag effekterna (inserts) i Cubase att höras medans jag spelar in eller "monitor:ar"? Har kollat Cubase Html-hjälp, men får det inte att funka

Hjälp, snälla!

Annons
Guest maxmaxmax
Posted

Kolla så att inte Direct monitoring är på - Under devices / Device setup / Multitrack / Control Panel.

Sen sätter du i vanlig ordning på monitorn på kanalen.

Funkar det?

Posted

Direct monitoring är EJ aktiverad. Den pick-boxen är grå, d.v.s. jag kan inte ens aktivera den om jag vill. Men men, fortfarande problem alltså.

Posted

Om den tickboxen är grå har ditt ljudkort inte den funktionen, det kan dessutom vara så illa att du inte kan ställa in den funktionen för ljudkortet externt heller..

Då heter hjälpen 'nytt ljudkort'

Vad hette ditt ljudkort och vilka drivrutiner använder du? Har du native ASIO-drivrutiner borde Direct monitoring funka

Posted

Gör så här:

Plugga in en mikrofon eller nånting i ljudkortet när du står ute i Windows utan att Cubase är igång. Skapa lite ljud och se om du hör något. Om ljudet hörs så lyssnar du på inspelningssignalen via ljudkortets mixer, vilket du inte vill göra. Se till så uppspelning av ingångarna är tyst. Öppna sedan Cubase, skapa ett nytt audio spår och tryck på monitor knappen. Först när monitor är aktiverat skall ljudet höras. Hör du något nu? Bra, lägg på en effekt och denna kommer att höras medan du spelar in.

/Majken