Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Posted

Du menar nog .wav (som iofs är wave ibland) - men annars var det rätt.

Jag har både wave och .wav som val. Vet inte riktigt vad skillnaden är 😉

Posted

Jag har både wave och .wav som val. Vet inte riktigt vad skillnaden är 😉

Förstår inte smileyn här. Och att du inte använder punkt i frågan. Är det en retorisk-ironisk fråga?

Posted

Förstår inte smileyn här. Och att du inte använder punkt i frågan. Är det en retorisk-ironisk fråga?

Den betyder "svara om ni vill - information är alltid kul, men jag kommer spara i .aif"

Posted (edited)

Den betyder "svara om ni vill - information är alltid kul, men jag kommer spara i .aif"

Suck..

Edited by laban1
Posted (edited)

Suck..

"Tack för svaren" ska vara med där också någonstans. Smileyn bettyde mycket 😉 (fråga inte vad denna smileyn betyder).

Edited by illerrre
  • 4 weeks later...
Posted (edited)

Du ska skicka i det formatet som du spelade in i. Håll inte på och konvertera. Programmen idag kan köra de vanligaste formaten.

+1

Skicka alltid projectet i samma format som du spelade in det i. Är det i ett komprimerat format redan från början så har du gjort fel vid inspelningen. Kan mixaren inte hantera ett PCM-format du skickar i, brukar oftast bara finnas Wave och AIFF att välja på ändå, så finns det orsak att undra om mixaren vet vad denne gör.

DAWs format på projectfiler/Edit Decision Lists däremot kan vara besvärliga. Ofta ska OMF och AAF funka i alla program som stödjer dem...men i verkligheten så kan det ställa till problem. Har du spelat in materialet i Cubase/Nuendo, men mixaren har exempelvis Pro Tools, så har du tyvärr ingen kompatiblitet undantaget AAF/OMF alls. Gäller de flesta DAWs, alla har sina egna format, men ofta med några universalformat for good measure.

Formatet heter Microsoft Wave, .wav är filändelsen.

Edited by van Caine