Jump to content
Annons

Garageband - Inspelning av sång


Hasselkungen

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis skaffat mig en Ipad Air och ljudkortet Apogee duet Ios som jag använder när jag spelar in i Garageband. Jag använder mig av en Neuman kms 105 när jag spelar in sång. Jag kopplar in micken via apogee duet (input xlr) och styr sen inpusignalen via Apogee Maestro. Sedan använder jag Garageband när jag spelar in. Där använder jag funktionen Audio recorder (medhörning) så att jag får ett bra ljud (medhörning) när jag spelar in. Där får man välja stereo, höger eller vänster som alternativ vid inspelningen beroende på hur man kopplat in micken i ljudkortet. För min del blir det höger eller vänster eftersom det är en xlr kabel från sångmicken.

Jag har följande frågor och funderingar kring inspelning och medhörning i:

- ljudet blir väldigt metalliskt när jag väljer höger eller vänster i medhörningen vilket gör att sången låter konstigt. Väljer jag istället stereo är det jättebra ljud men då spelas ju det bara i på höger eller vänster. I appen Audioreverb är ljudet toppen men så fort jag slår på medhörning i Garageband (höger eller vänster) blir ljudet metalliskt. Dock blir själva inspelningsljudet bra men det är alltså ljudet i själva medhörningen som är konstigt. Vet någon hur jag får bort det metalliska ljudet i medhörningen?

- när jag kopplat in min Neuman kms 105 och satt på fantommatning i Apogee Maestro så måste jag dra upp gainen ganska mycket för att få en bra signal. Varför måste jag dra upp gainen så mycket?

Tacksam för svar!

/Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kanske ställde en för otydlig fråga eftersom ingen har svarat, så jag provar igen. Hur gör jag på enklaste och bästa sättet för att få ett bra sångljud när jag spelar in på min Ipad Air. Vilka appar är bäst för inspelning av sång?

Jag har alltså:

-Ipad Air

-Apogee duett Ios

-Neuman kms 105

Jag vill alltså ha ett naturligt och klart ljud samt bra medhörning när jag spelar in (använder hörlurar vid inspelning).

Tar tacksamt emot tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där att du får ett "metalliskt" ljud i medhörningen tror jag är en inställningsfråga faktiskt. Kan vara så att du får dubbel medhörning eller liknande, har maestro inställning för medhörning oxå? GarageBand i sig tror jag inte det är något fel på, har själv spelat in där utan problem.

Själv har jag oxå Cubasis o funderar på att skaffa Auria, betydligt mindre begränsande än GarageBand, och mer fullvuxna DAW

Ska testa när jag fått hem mitt apogee one om jag kan återskapa problemet, har svårt att tänka mig att de skulle vara något problem med GarageBand o ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar Erik dP och Limpan.

Erik dP: Jag är lite dåligt insatt i det där med bitar, är det så att Auria har fler bitar (24) än Garageband? Deeser var något nytt för mig, är det någon form av EQ?

Limpan: Det kan du har rätt i, dels att det blir någon dubbelinställning eftersom jag kör både Garageband och Maestro samtidigt. Jag har inte hittat någon inställning om medhärning i Maestro men får kolla lite mer noga. Jag får annars prova att köra bara med Garageband och skippa Maestro och se om det blir någon skillnad i ljudet med medhörningen. Ja hör gärna av dig när du testat så får vi dela med oss av erfarenheter.

Jag får uppfattningen om att det är bättre att spela in sång/gitarr (audio) i program som Cubasis och Auria än i Garageband. Finns det möjlighet att göra själva musikbakgrunden (trummor, bas och stråkar etc.) i Garageband och sedan exportera bakgrunden till Auria eller Cubasis och spela in Sången där?

/Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

GB spelar in en kanal åt gången i 16 bitar om dom inte nyligen ändrat.

Auria spelar in upp till 24 kanaler åt gången (samtidigt) i 24 bitar.

Enkelt uttryckt så kan du med Duett spela in två kanaler samtidigt i auria (men en i GB) och du kan pga 24 bitar backa lite på inspelningsvolymen så du inte riskerar att slå på rött och få digital distortion. Surfa lite på 24 bitar vs 16 bitar.

Deesser är en slags kompressor som känner av och tar bort skärande s-ljud från sången. Dvs den begränsar/komprimerar/verkar vid de högre frekvenserna.

Du kan i ios7 exportera ljud direkt från GB till Auria (även om jag inte testat då jag ligger på ios6-nånting så jag får köra via dator, itunes). Andra appar har copy-paste funktioner.

Auria har även en mp3-kodare.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Testade just nu GarageBand ihop med min nya ljudkort Apogee One. Funkar dåligt då det blir ganska mycket latency i garageband, vilket blir ett problem med medhörningen. Där funkar alla andra appar jag har mycket bättre med knappt hörbar latency.

Angående konstigt medhörning så kan man som jag misstänkte ha medhörning via maestro, och har man då medhörning från programmet oxå blir det ju dubbelt med skumt ljud som ett brev på posten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag har den äldre Apogee One så kör jag inte Maestro. GB har inbyggt stöd för gamla One med kontrollfunktioner för tex kanalbyte och medhörning på och av. Jag har aldrig märkt nån fördröjning/latency.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att få höra hur det funkar för dig Limpan. Som sagt blir ljudet konstigt "metalliskt" när man kör medhörning både i Maestro och GB. Kör man medhörning via Maestro får man ju inte med någon effekt (reverb etc). Jag provade att spela in sång istället med Auria med Audiobus och Audioreverb. Där funkade medhörningen toppen och ljudet blev jättebra. Hade ju varit super om även midi funkade i Auria men det kanske är på gång, någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, då blev det bättre men jag har fortfarande ett konstigt medhörningsljud (metalliskt) när jag trycker på REC knappen på en kanal i Auria. Jag kör Audiobus och använder Audioreverb (input) och Auria (output). Sen har jag även Maestro igång där jag styr vilken input jag har micken i. Har bra signal med min Neuman kms 105 men blir inte av med det metalliska ljudet??? Finns det någon idé vad det kan vara? Samma metalliska ljud har jag i garageband.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla i maestro om du har medhörning. På output kan du välja "mixer" eller 1/2. Har du den i mixer så kan du ställa in medhörningen från ingångarna. Vill du ha medhörning med reverb så stänger du av medhörning via maestro o du bör du inte kunna få dubbel medhörning då.

Audioreverb har jag inte provat men jag kör dock aldrig reverb på medhörningen, utan kör direktljud via maestro o ser till att Cubasis, som jag använder, inte har medhörning på. Men det går som sagt lika bra att göra tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla i maestro om du har medhörning. På output kan du välja "mixer" eller 1/2. Har du den i mixer så kan du ställa in medhörningen från ingångarna. Vill du ha medhörning med reverb så stänger du av medhörning via maestro o du bör du inte kunna få dubbel medhörning då.

Audioreverb har jag inte provat men jag kör dock aldrig reverb på medhörningen, utan kör direktljud via maestro o ser till att Cubasis, som jag använder, inte har medhörning på. Men det går som sagt lika bra att göra tvärtom.

Tack för tipset, har testat att skifta mellan mixer och output 1-2 i Output under Headphones.

Dock blir jag inte klokare utan skulle nog behöva en genomgång om hur man på rätt sätt bör ha inställning för inspelning av sång (inputinställningar m.m.).

Såhär har jag nu:

-Input 2. Neuman kms 105 (kondensator) med xlr kabel och phantommatning och inställd på mic. Dock behöver jag sätta gainen på 48dB för att få en bra signal på micken. Kan tycka att det är mycket då det ska finnas inbyggd mikrofonförstärkare i Apogee duet. Varför måste jag höja så mycket på gainen tror ni?

- på mixer under headphones har jag skiftat mellan mixer och output 2 men skulle vilja veta vad det är man ska ha när man på bästa sätt ska spela in sång?

Ursäkta min okunskap men behöver en genomgång av detta så det blir rätt!

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...