Jump to content
Annons

Julen är på intåg (men är jul-låtar mer stämningsfulla?)


DMM

Recommended Posts

Först vill jag börja med att önska ALLA en god jul.

Överallt finns det olika personligheter, vuxna, tonåringar, men framförallt barn, som alla känner både glädje och sorg, kanske mer än annars, under denna juletid. Tyvärr handlar väldigt mycket om pengar och prylar mer än om ömhet, värme och kärlek för många, men inte för alla. Många har det också svårt, men dessa har också önskemål och drömmar, men troligtvis är det drömmar om just värme, kärlek och mat och kanske någon liten leksak.

Om vi tänker oss in i hur tungt många har det, ja då vänder vi nog tankarna till alla på ett mer ödmjukt sätt. Alla har det inte gott ställt, och vi kan göra mycket för att hjälpa på olika sätt.

Personligen så skänker jag, tillsammans med min familj, pengar till olika hjälporganisationer. Vi (min familj) jobbar just nu med en insamling av presenter till barn, och inte att glömma deras föräldrar, som måste vara inlagda på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Dom vill också att tomten ska komma!

Det jag skulle önska, för att visa respekt för alla dessa som har det sämre, är en jul-månad på Studio Forum där vi alla behandlar varandra som om varje person man vänder sig till (diskuterar) har det sämre ställt än en själv. Det är en fin tanke, men kan vi klara det?

Så, då var det sagt. NU till frågan: är jul-låtar mer stämningsfulla än "vanliga" låtar i juletid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visa respekt? Haha... Du är för go, du med, och jag med.

När jag hör julsånger i kyrkan osv blir jag helt knäckt, det är så vackert. "När det lider mot jul" eller "Det strålar en stjärna" som man brukar kalla den är nog den allra vackraste jag vet. Hittade denna instrumentala version med bara gitarr plus kontra, fan vilket snyggt ljud det var. Kontra är ju bara grymmaste instrumentet.

Georg Wadenius – När Det Lider Mot Jul

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Greenfields är en av de vackraste melodier som finns. Här hittade frun en julversion med Bing Crosby, knäckande. Och Bing Crosby, frun sa "det finns inga nutida sångare som kan sjunga så här". Och det har hon rätt i. Ingen ens i närheten. Vad beror det på?

Bing Crosby – What Child Is This?/The Holly and the Ivy (Medley) - 2006 - Remaster

Annars är ju hans White Christmas bara bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller att försätta sig i julstämning när man gör jullåtarna så blir det bra. Satte mig just i studion med en kopp rykande het nescafe, några värmeljus och snus redo för att lägga bas och gitarr på årets jullåt vi gör tillsammans, jag aROCKER och bluesboy! Får ni inte julstämning av den är det troligen eran lyssning det är fel på........

bild.JPG

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit alltså! Nilsson, Jag håller med dig i det mesta, så även i fallet B Crosby.

Kan dock inte sluta tänka på en version av Stilla Natt (på engelska) som kom ut runt år 2000-2003. Hon var i ropet då, precis som Lady GaGa är/var nu. Kan inte minnas vem det var, har sökt av de första 6 sidorna av Silent Night av YouTube-sök. Jeesuz vem är det jag tänker på??

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inte Enya eller nån annan som liknar henne, det var "dåtidens" inspelning av Silent Night, av dåtidens gaga.

Shit det står helt still. Det var inte världsrevolutionerande, men det var snyggt. Minns många bilfärder där jag lyssnade på "hennes" (skivbolagets) version av Holy Night.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...