Jump to content
Annons

Inspelning/Mixning i Reaper


Robol

Recommended Posts

Hejsan! Jag har några frågor jag hemskt gärna skulle vilja få svar på. Är inte så kunnig när det kommer till inspelning och hittar inga bra svar när jag googlar.

Det är såhär att jag har nyligen skaffat en pod hd500x för att kunna spela in hemma och jag använder mig av reaper, eftersom det verkade enklast.

Jag och mitt band ska spela in en låt, som vi sen ska skicka iväg för mixning/mastering, men min första fråga till er är:

Kan man spela in bara en "wet"-signal, om man är nöjd med gitarrljudet? Kan nämligen bara använda mig av USB:ingången på poden.

Hur mycket kommer man kunna mixa det ljudet? Blir det extremt begränsat? Kör på detta ljudet: http://line6.com/customtone/tone/215762/

Hur många gånger tycker ni man bör dubba gitarr/bas/sång? Vi spelar för övrigt metalcore, ungefär som ABR/Erra/Parkway Drive/Breakdown of Sanity osv.

Och när man dubbar gitarr, kan man dubba med exakt samma ljud, på båda gitarrerna? Eller bör jag köra på två olika ljud?

Sen när man tar "render" och ska exporta filerna som WAV, vad tar man då för sample rate? Och tar man stereo eller mono som channel? Har verkligen ingen aning..

Jag undrar också vad "resample mode" är för något.

Hoppas att någon vänlig själ orkar svara, tack för mig!

/Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Väldigt kortfattat:

ja, Man kan bara spela in wet om man vill - man begränsar förstås mixen.

Spela in en gång till torrt om du har begränsat med ingångar om du vill vara säker.

Dubba inte bas. gitarr= så många gånger du tycker det låter bra. Leadsång = 2dubbar IMO

gitarr: du ska definitivt dubba med olika ljud gärna olika gitarrer om du har.

render: Ta samma samplerate som du har i ditt projekt. Men hör med mixaren vad han vill ha /tycker du bör ha också.

"Och tar man stereo eller mono som channel?"

Om någon annan ska mixa ska du exportera som mono, om du inte har en speciell stereoeffekt eller spelat in i stereo, som du vill ha med. då ska du exportera i stereo. Alltså: normalt mono.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var för många frågor i ett inlägg men jag ska se om jag kan ge mina synpunkter på en del av frågorna.

Du kan spela in det våta ljudet. Menar du att det våta är den signalen som kommer in från poden in i Reaper eller har du använt ytterligare effekter i Reaper som du vill att ska användas i filen som spelas in? Du kan högerklicka på kanalens inspelningsaktiveringsknapp och välja att du vill spela in utgång istället för från ingång.

Om det är begränsat och hur mycket det (Line6 ljudet) kan mixas kan jag tyvärr inte svara på då jag inte äger samma produkt.

Dubbningen beror nog mycket på hur tajta ni är. Är ni lite "off" så blir varje dubbning ni gör ytterliggare "off" och det blir en kaka på kaka effekt av offness. Testa er fram. Ni kan prova att ha samma ljud eller att ha ett snarlikt ljud men ändå lite annorlunda som dubbning över det ordinare ljudet. Det är svårt att säga exakt vad ni ska göra för man kan göra på många olika vis och få bra resultat med många av dem.

När du extraktar/render så kör du ut den i stereo och den samplingsfrekvensen som du använt i projektet. Du ser vilken samplingsfrekvens som projektet använder sig av upp i Reapers högra hörn. När du extraktar så rekommenderar jag att välja Best eller Extreme som resamplingsalgoritm för att vara på den säkra sidan. Den enda gången detta är viktigt är ifall du spelat in projektet i en samplingsfrekvens men vill sedan extrakta det till en annan, som t.ex. 48kHz till 44.1kHz eller annat liknande fall.

Jag hoppas du får igång inspelningen med bandet med minsta strul och att jag på något vis hjälpt dig med mina synpunkter.

MvH

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Slog ihop trådarna och hoppas inte något försvann i Labans inlägg..( de såg lika ut i textmängd och innehåll)

Till TS: v.v att inte starta trådar i samma ämne på flera platser i forumet då det bara blir rörigt.

Hoppas du fick svar på dina frågor av ovanstående?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, ursäkta att det blev två trådar! Jag tänkte att tråden passade bättre här, men visste inte hur jag tog bort den andra. (Är ny här!)

Tack för alla svaren jag fått. Uppskattas verkligen!

När man spelar in med usb:t så kan man inte spela in både vått och torrt på samma gång vad jag har fattat. Men man borde väl bara kunna spela in torrt och sedan lägga några plugins så man hör distat ljud när man spelar upp det? Tror nämligen att jag vill skicka iväg torrt, så jag är på den säkra sidan.

"yes thats fine, just send me your wav files or cubase project when youre done with the recordings" så jag skickar då mina wav-filer i mono.

När jag spelar in med det våta ljudet menar jag det ljudet som kommer från poden, inga andra effekter alls!

Link to comment
Dela på andra sajter

När man spelar in med usb:t så kan man inte spela in både vått och torrt på samma gång vad jag har fattat. Men man borde väl bara kunna spela in torrt och sedan lägga några plugins så man hör distat ljud när man spelar upp det? Tror nämligen att jag vill skicka

Det går bra om man vill

som sagt:

ja, Man kan bara spela in wet om man vill - man begränsar förstås mixen.

Spela in en gång till torrt om du har begränsat med ingångar om du vill vara säker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...